│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

28.2.14

Peirani & Parisien: Belle Epoque /2014/

Egyptian Fantasy; Temptation Rag; Song Of Medina (Casbah); Hysm; Le Cirque Des Mirages; Place 75; Schubertauster; St. James Infirmary; Dancers In Love.



W roku 2014 wytwórnia ACT rozpoczęła nową serię płyt wydawanych pod wspólnym podtytułem: ''Duo Art''. Płyty zawierają rozmaity materiał muzyczny zarejestrowany przez niejednokrotnie odległych od siebie stylistycznie wykonawców. Jednak charakteryzują się szczególną specyfiką właściwą dla muzyki zarejestrowanej zaledwie przez dwoje artystów. Jak czytamy w materiałach prasowych wytwórni: ''Żadna inna konstelacja muzyczna nie może być równie elastyczna, interaktywna i demokratyczna jak duet. To bowiem najbardziej zredukowany sposób muzykowania''. Trudno podważyć tę tezę, tym bardziej iż publikowane dotąd przez wytwórnię Siggiego Locha nagrania duetów charakteryzuje każdorazowo wyjątkowy artyzm i perfekcja wykonawcza połączona z wyczuwalną chemią panującą między dwojgiem artystów. Po doskonałych płytach tej serii: Gwilym Simcock i Yuri Goloubev (''Reverie at Schloss Elmau'', 2014), Philip Catherine i Martin Wind (''New Folks'', 2014), Emil Viklicky i George Mraz (''Together Again'', 2014) oraz Joachim Kuhn i Alexey Kruglov (''Moscow'', 2014), doczekaliśmy się wspólnego albumu dwóch francuskich wirtuozów: wyśmienitego akordeonisty Vincenta Peiraniego i saksofonisty Emile Parisiena.

Muzycy tacy jak Raul Jaurena, Fausto Beccalossi, Klaus Paier czy Vincent Peirani od lat pracują na opinie akordeonu jako pełnoprawnego instrumentu w muzyce improwizowanej sprawiając, iż instrument ten jest coraz chętniej słuchanym przez miłośników jazzu. O możliwościach akordeonu i pokrewnych mu accordiny i bandoneonu w ramach kameralnego duetu, mogliśmy przekonać się w ostatnim czasie dzięki dokonaniom choćby Klausa Paiera z wiolonczelistką Asją Valcic (płyty: ''A DEUX'', 2008 i ''Silk Road'', 2013), czy Raula Jaureny z klarnecistą Berndem Rufem (''Angel Bailarin'', 2012). Najnowszy album wirtuoza akordeonu Vincenta Peirani, jaki wydała monachijska wytwórnia ACT, zrealizowany został w podobnej konfiguracji, jak druga z wyżej wymienionych; brzmieniu akordeonu przeciwstawiony został instrument dęty, w tym przypadku saksofon sopranowy Emile Parisiena.
Płyta ''Belle Epoque'' (wydana w arcyciekawej serii wytwórni ACT: ''Duo Art'') jest kolejnym po ''Thrill Box'' (2013) albumem 33-letniego, urodzonego w Nicei akordeonisty, jaki na łamach prestiżowego ''French Jazz Magazine'' zyskał tytuł Artysty Roku 2013, a przez jury Academie du Jazz uhonorowany został nagrodą "Django Reinhardt Prix". Jest to zarazem drugie już spotkanie w studio Peiraniego z Parisienem, którzy już w 2012 roku zarejestrowali we Francji wraz z Michaelem Wollnym i Michelem Benitą dwie kompozycje akordeonisty, jakie znalazły się na wspomnianym wcześniej albumie ''Thrill Box'' (2013).
Na ''Belle Epoque'' obaj wirtuozi w mistrzowskim stylu potrafią w jednym momencie przemieszczać się w odległe stylistycznie rejony -tak jest choćby w trakcie ''Temptation Rag'' Henry'ego Lodge'a, gdzie z rozimprowizowanych partii saksofonu w tej samej chwili wpadamy w rytm paryskiego walca. Do stylistyki tej na ''Belle Epoque'' instrumentaliści odwołują się niejednokrotnie (choćby w trakcie kompozycji Peiraniego: ''Le Cirque des Mirages'') -wszak obaj są Paryżanami.
Peirani i Parisien doskonale potrafią wykreować klimat orientu (''Song Of Medina'' Sydney'a Becheta), jak i prowadzić improwizowane dialogi ocierające się niemal o free jazz (''Place 75'' Parisiena, czy doprawdy intrygujące wariacje rozpoczynające interpretację standardu ''St. James Infirmary'').
Uwagę zwraca rozbudowana (ponad 9 minut), wielowątkowa kompozycja ''Schubertauster'' emanująca kaskadami dźwięków saksofonu i fantastycznie kreowanymi przez Peiraniego motywami melodycznymi.
Vincent Peirani i Emile Parisien robią wrażenie instrumentalistów wyzwolonych z ram jakichkolwiek ograniczeń technicznych, którzy z niecodzienną łatwością żonglują nastrojami kreowanych na płycie dźwięków.
''Belle Epoque'' to płyta pełna barw i intrygujących rozwiązań zarówno melodycznych jak i sposobów zestawienia z sobą pozostających nieustannie na płycie w interakcjach obu instrumentów. Młodzi mistrzowie!

Robert Ratajczak

Peirani & Parisien: Belle Epoque
CD 2014, ACT

Egyptian Fantasy; Temptation Rag; Song Of Medina (Casbah); Hysm; Le Cirque Des Mirages; Place 75; Schubertauster; St. James Infirmary; Dancers In Love.


skład:
Vincent Peirani - akordeon
Emile Parisien - saksofon