│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

5.3.14

Krzysztof HERDZIN: Jesteś światłem (2013)

Idą Błękitne, Ciche, Zamyślone; Modlitwa Do Anioła Stróża; Szafirowa Romanca; Pokochałem Ciebie; A Ja Tobie Bajki Opowiadam; Pyłem Księżycowym;
Laura i Filon; We Śnie; Jesteś Światłem.

[more]

Trudno nadążyć za poczynaniami Krzysztofa Herdzina w zakresie ilości publikowanych wydawnictw, a także odnaleźć się w niezwykle szerokim spektrum stylistycznym jego wszechstronnej działalności. Jedna z czternastu (! -tylu się doliczyłem) płyt, na których pojawiło się jego nazwisko w roku 2013, zatytułowana ''Jesteś światłem'' jest bodajże dwunastą płytą autorską kompozytora, aranżera, dyrygenta, producenta, multiinstrumentalisty i wokalisty (chyba i tak coś pominąłem), którego dorobek do dnia dzisiejszego obejmuje w sumie ok. 200 płyt.
''Jesteś światłem'' to zbiór kunsztownie opracowanych piosenek, będących interpretacjami lirycznych, pięknych wierszy K. I. Gałczyńskiego i K. Przerwy - Tetmajera, zaśpiewanych przez: Annę Marię Jopek, Dorotę Miśkiewicz i Grzegorza Turnaua.
Każda spośród doskonale i po mistrzowsku zaaranżowanych piosenek jest rodzajem muzycznych opowieści, świetnie zilustrowanych fantazyjnie opracowanymi i perfekcyjnie wykonanymi partiami fortepianu, syntezatorów i instrumentów dętych przez samego Herdzina wraz ze swoją etatową instrumentalną ''świtą'': Markiem Napiórkowskim, Robertem Kubiszynem i Czarkiem Konradem.
Wśród ''głosów''na płycie słyszymy obok Anny Marii Jopek, obecnego na muzycznej scenie od 1984 roku (kiedy to Piotr Skrzynecki usłyszał go podczas występu w ramach Festiwalu Piosenki Studenckiej) Grzegorza Turnaua i samego Krzysztofa Herdzina także najmłodszą chyba stażem -Dorotę Miśkiewicz, wokalistkę mającą na swym koncie jak dotąd już kilka ciepło przyjętych przez krytyków i słuchaczy płyt. Usłyszeć ją możemy w wierszu K.I.Gałczyńskiego: ''Szafirowa Romanca''.
Rozczarowała mnie natomiast muzyczna interpretacja Herdzina ''Pyłem Księżycowym'' Gałczyńskiego, gdyż pamiętam wcześniejsze muzyczne wersje tego pięknego wiersza do zupełnie innej muzyki Ryszarda Pokorskiego (wyk. Stefan Zach) czy Stanisława Syrewicza (wyk. Daniel Olbrychski). W tym wypadku zmuszony jestem oddać pierwszeństwo wcześniejszym wersjom.
Krzysztof Herdzin jest postacią wyjątkową na polskim rynku muzycznym, a śledzący jego dokonania muzyczne doskonale zdają sobie sprawę z wszechstronnych poczynań artysty, mającego za sobą oprócz współpracy z największymi polskimi jazzmanami, również wieloletnią współpracę ze światem tzw. ''muzyki popularnej''. Ukazanie się takiej pozycji jak ''Jesteś światłem'' nie jest więc zaskoczeniem, a kolejnym dowodem wszechstronności geniuszu Herdzina, który jest zarówno wyśmienitym jazzmanem jak i doskonałym producentem i kompozytorem muzyki rozrywkowej.
To wspaniałe, iż pośród wielu niezwykłych postaci polskiego jazzu, od czasu do czasu pojawia się również Artysta tak doskonale potrafiący znaleźć się zarówno w świecie muzyki improwizowanej jak i najwyższych lotów muzyce rozrywkowej.


Robert Ratajczak


________________________________________________________________________________________


 


 Krzysztof HERDZIN: Jesteś światłem (CD 2013, Universal)


Idą Błękitne, Ciche, Zamyślone; Modlitwa Do Anioła Stróża; Szafirowa Romanca; Pokochałem Ciebie; A Ja Tobie Bajki Opowiadam; Pyłem Księżycowym; Laura i Filon; We Śnie; Jesteś Światłem.


skład:
Krzysztof Herdzin - instr.klawiszowe i perkusyjne, flet, irlandzkie whistle, hulusi, saksofon, klarnet, harmonijka
Robert Kubiszyn – kontrabas, gitara basowa
Cezary Konrad - perkusja
oraz:
Marek Napiórkowski - gitara
Grzegorz Turnau, Anna Maria Jopek, Dorota Miśkiewicz – śpiew


_______________________________________________________________________________________


opisy innych płyt Krzysztofa Herdzina: