│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

11.3.14

Krzysztof ŚCIERAŃSKI: Night Lakes /2014/

Petite Fleur; W niebiesiech; Night Lakes; Summer 69; Telecountry; Coffee with Salt; Dedykacja; Obsession; Menel Blues; Blue Jam; Evora; Ołów.

[more]

Jak czytamy w książeczce pięknie wydanej płyty: „Night Lakes” jest spełnieniem młodzieńczych marzeń Krzysztofa Ścierańskiego, który jako początkujący muzyk marzył o tym, aby zostać gitarzystą w jakimś zespole, komponować, koncertować i zwiedzać świat.
Chyba dokładnie właśnie taka jest ta płyta, na której poznajemy przegląd muzycznych fascynacji Najwybitniejszego Polskiego Basisty, a jednocześnie poznajemy go jako doprawdy wybornego gitarzystę. W zawartych na albumie utworach Krzysztof Ścierański niejednokrotnie oddaje hołd Artystom, jacy przez cały okres działalnosci fascynowali go, bądź inspirowali (Gary Moore -''Dedykacja'', Cesaria Evora -''Evora''), a także sięga po swe fascynacje muzyką lat 60-tych (''Summer 69'') i ...country (''Telecountry'').
''Night Lakes'' pozwala nam zajrzeć do pisanego dźwiękami gitary, muzycznego pamiętnika jednego z najwybitniejszych polskich instrumentalistów. Tą okazją są inspirowane wydarzeniami i szczególnymi chwilami z życia Basisty utwory w rodzaju: ''W niebiesiech'' (będąca nawiązaniem do przyjaźni dziadka muzyka z podhalańskim kobziarzem) czy piękna tytułowa kompozycja: ''Night Lakes'', stanowiąca impresję z pobytów nad uwielbianymi jeziorami.
W klimacie z pogranicza r'n'b i smooth jazzu utrzymana jest przebojowa piosenka śpiewana przez Regi Wootena: ''Petite Fleur'', doskonale mogąca sprawdzić się jako ''wycięty'' z albumu singel.
Wielkie wrażenie od pierwszego już przesłuchania wywiera dynamiczny, zahaczający stylistyką o tzw. rock progresywny, wspomniany utwór ''Summer 69''. Mimo dynamiki i szybkiego tempa, wywołujący nastrój zadumy i kontemplacji.
Bardzo ważną rolę w wykreowaniu brzmienia płyty mieli muzycy towarzyszący Ścierańskiemu w niemal każdym nagraniu na ''Night Lakes'': saksofonista Michał Kobojek (do niego należą przede wszystkim takie utwory jak choćby: wspomniany wcześniej ''W niebiesiech'' czy ''Coffee with Salt''), klawiszowiec Michał Łyczek i perfekcyjny jak zwykle Przemek Kuczyński (znamy go z poprzedniej płyty K.Ścierańskiego: ''The Colors'' (2010) nagranej wraz z Markiem Raduli i Bernardem Maseli).
Znana już z płyty String Connection: ''2012'' (2011) kompozycja ''Obsession'', pojawia się na ''Night Lakes'' w zupełnie nowej, ujmującej jeszcze większą dynamiką i funkującą ekspresją. W poprzedniej wersji z Andrzejem Olejniczakiem, mieliśmy do czynienia z bardziej ''wygładzoną'' dla potrzeb zespołu Krzesimira Dębskiego wersją. Tutaj zarówno Michał Kobojek, jak i grający na elektrycznym piano Michał Łyczek i Przemek Kuczyński przy perkusji, bardziej ''drapieżnie'' towarzyszą leaderowi ''obsługującemu'' zarówno bas jak i gitarę elektryczną. Warto bylo sięgnąć ponownie przy okazji tej płyty po ''Obsession''.
Skoro mowa o String Connection; do klimatu formacji, w której przez lata Ścierański pełnił bardzo ważną rolę nawiązuje rytmiczna samba ''Evora'', ozdobiona świetną partią fortepianu Witolda Janiaka.
Dwa spośród nagrań zarejestrowane zostały przez Krzyśka Ścierańskiego całkiem solo: wspomniane ''Telecountry'' na gitarze Fender Telecaster, oraz króciutki ''Menel Blues'' na gitarze basowej.
Przykładem świetnych, spontanicznych improwizacji jest ''Blue Jam'', który (o ile wierzyć informacji w książeczce) nagrany został za pierwszym podejściem, bez poprawek studyjnych.
Swego rodzaju dodatek do płyty stanowi umieszczone na zakończenie ''Night Lakes'' koncertowe nagranie pochodzące jeszcze z 2004 roku. To piosenka ''Ołów'' zaśpiewana podczas Jubileuszu Krzysztofa Ścierańskiego przez Grażynę Łobaszewską z towarzyszeniem m.in. Marka Napiórkowskiego i Bernarda Maseli.


Krzysztof Ścierański: „Gitara elektryczna jest moim drugim instrumentem, po gitarze basowej. Komponując i grając na gitarze mam wrażenie, że muzyka która powstaje jest zupełnie inna niż ta, którą piszę używając gitary basowej jako głównego instrumentu. Na płycie tej nawiązuję do kilku dekad, w których żyłem. Do stylów muzycznych, których słuchałem i słucham dziś. Muzyka ta jest wypadkową moich zainteresowań gitarowych i basowych.”


Robert Ratajczak


______________________________________________________________________________________ 


 Krzysztof ŚCIERAŃSKI: Night Lakes /CD 2014, Polskie Radio/
Petite Fleur; W niebiesiech; Night Lakes; Summer 69; Telecountry; Coffee with Salt; Dedykacja; Obsession; Menel Blues; Blue Jam; Evora; Ołów.


skład:
Krzysztof Ścierański - gitary
Michał Kobojek - saksofon
Michał Łyczek - instr.klawiszowe
Przemek Kuczyński - perkusja
oraz:
Witold Janiak - instr.klawiszowe
Regi Wooten - śpiew
Grażyna Łobaszewska - śpiew
Marek Napiórkowski - gitara
Zbigniew Jakubek - instr.klawiszowe
Bernard Maseli - KAT
Michał Dąbrówka - perkusja
Thomas Sanchez - instr.perkusyjne





______________________________________________________________________________________