Z muzyką jednego z najbardziej oryginalnych i twórczych wibrafonistów współczesnego jazzu, jakim jest zamieszkały w Nowym Jorku Stefan Bauer, zetknąłem się dopiero po założeniu prze niego formacji Voyage. Tymczasem, zanim do tego doszło, artysta opublikował sześć znakomitych płyt nagranych w konstelacjach złożonych z tak doskonałych instrumentalistów jak choćby: Tim Hagans i Adam Nussbaum (nominowana do nagrody JUNO -kanadyjskiego odpowiednika Grammy, płyta: ''Best of Two Worlds''), Kenny Wheeler (album: ''Coast to Coast'') czy Charlie Mariano (''Silent Witness'').
Pochodzący z Niemiec Stefan Bauer od lat koncertuje z własnymi formacjami na całym świecie. Swą muzyką zachwycał słuchaczy poza Ameryką i Europą w tak różnych zakątkach świata jak: Afryka, Korea Południowa czy Indie. Poza działalnością w małych formacjach, często udziela się też jako muzyk renomowanego WDR Big Band. Spotkania Bauera z artystami na całym świecie są dla niego źródłem ciągłej inspiracji, stąd w muzyce tworzonej przez wibrafonistę odnajdujemy wyraźne echa tzw. nurtu world music, oraz eksperymentów dźwiękowych nawiązujących do brzmień muzyki pochodzącej niejednokrotnie z dość egzotycznych rejonów świata. Poza wymienionymi powyżej muzykami biorącymi udział w wielu projektach muzycznych Bauera, wibrafonista miał okazję występować wspólnie także z m.in. Peterem Erskinem, Manfredem Bruendlem, Larrym Coryellem, Eddie Hendersonem, Robem Garcią, Pascalem Niggenkemperem czy Gary Bartzem, a jego grę w rozlicznych formacjach znaleźć możemy na ponad 120 albumach światowej klasy jazzowych wirtuozów.
Płyta ''Voyage'' to pierwszy album formacji Voyage zarejestrowany w międzynarodowym składzie w roku 2007 w Acoustic Studio mieszczącym się na Brooklynie. Charakterystyczne, zmysłowe a czasem niepokojące wokalizy Michal Cohen, obdarzonej wyjątkowym zmysłem interpretacyjnym nadają ton brzmieniu całego albumu, wywołując skojarzenia z estetyką preferowaną przed laty przez Return To Forever z Florą Purim. Jednak oryginalność zawartej na albumie muzyki ukazuje jedynie sposób wykorzystania przez Bauera głosu jako jednego z instrumentów składających się na powstałe dzięki temu niepowtarzalne brzmienie. Wibrafon lidera wyznacza niejednokrotnie główny nurt jaki kreuje Cohen i grający na saksofonach: sopranowym i tenorowym Chris Bacas.
Ciekawe dialogi kontrabasu Ugonny Okegwo z wibrafonem pojawiają się w trakcie miniaturki ''Nachklang''. Natomiast podczas ''Momentaufnahme'' Bauer w doskonały sposób kreuje interakcje z perkusją Teda Poora. Te krótkie około dwuminutowe miniaturki zawarte na płycie sąsiadują z pełnymi formami muzycznymi, stanowiąc ciekawe przerywniki, doskonale akcentujące tworzony nastrój całości.
Trzeba przyznać, iż choć na pozór zdawać by się mogło inaczej, że saksofon Chrisa Bacasa nie zdominował bynajmniej ostatecznie uzyskanego podczas sesji brzmienia. Wielka jazzowa osobowość jaką jest Bacas (mający na swym koncie współpracę z takimi tuzami muzyki improwizowanej jak: Artie Shaw czy Buddy Rich), doskonale ''wtopił'' się w formację nie wychylając się nadmiernie rozbudowanymi partiami. Dzięki temu zabiegowi, każda partia Chrisa Bacasa wywołuje podczas przesłuchiwania albumu niemal ''mrowienie na plecach''. Tak jest choćby podczas wspaniale rozimprowizowanego, 12-minutowego tematu: ''Seduction'', zwieńczonego z kolei świetnym ''hałasem'' perkusyjno-wokalnym. ''Seduction'' to bez wątpienia jedna z perełek całego albumu!
To płyta jaką niewątpliwie umieścić można na półce wśród najdoskonalszych albumów nagranych z dominującym udziałem wibrafonu, obok dokonań takich mistrzów jak: Milt Jackson czy Gary Burton.
Robert Ratajczak
Stefan Bauer Voyage /CD 2008, JazzHausMusik/
Hymne; Beyond The Wall...; Tactile pleasures; Keeper of the flame; Gesprach; Mallari; Nachklang; gesa's Line; Stufen; Momentaufnahme; Seduction; Klangskizze; Worlds collide; Nachtlied.
skład:
Michal Cohen - głos
Chris Bacas - saksofony
Stefan Bauer - wibrafon, marimba
Ugonna Okegwo - kontrabas
Ted Poor - perkusja
* * * * * * * * * *