Air Mail Special; Benny’s Buggle; I’ve Got Rhythm – Passport; Barbados; Parker’s Mood; Walc cis-moll op. 64 nr 2; Mazurek a-moll op. 68 nr 3; Etiuda Des-dur op. 25 nr 8; Jezus Malusieńki; Oj, maluśki, maluśki.
[more]
Seria płytowa ''Swingujące 3-miasto'' ukazująca się początkowo nakładem wydawnictwa Soliton, a następnie przejęta przez Stowarzyszenie Muzyków Jazzowych -Sopot, przypomina a wielu miłośnikom jazzu dopiero przedstawia najciekawszych wykonawców w historii pomorskiego jazzu.
Jak dotąd pojawiły się na rynku płyty: Antykwintet, Baszta, Flamingo, Rama 111 i Leszek Dranicki (oraz kompilacja ''Był Gdańsk'' wydana przez Jazz Forum). Inicjatorem i szefem artystycznym tego niezwykle interesującego przedsięwzięcia jest Marcin Jacobson.
Szósta płyta z serii ''Swingujące 3-miasto'' poświęcona została w całości nagraniom Emila Kowalskiego -przedwcześnie zmarłego w 2008 roku, jednego z najwybitniejszych klarnecistów w dziejach polskiego jazzu (10 lat non stop nr jeden w rankingu Jazz Forum). W trakcie swej niezwykle obfitej w rozliczne konstelacje działalności, Emil Kowalski zasilał składy takich formacji jak: Rama 111 czy Seaside Dixieland, oraz współpracował z całą rzeszą jazzowych instrumentalistów, pośród których warto wymienić choćby: Eddiego Hendersona, Brada Terry'ego, Eda Schullera, czy artystów z ''naszego podwórka'' jak: Sławek Jaskułke, Leszek Dranicki, Wojciech Niedziela, Dominik Bukowski czy Leszek Możdżer. Aż ośmiu spośród artystów z jakimi współpracował Kowalski słyszymy na tej płycie. Nagrania pochodzą bowiem z czterech sesji nagraniowych jakie odbyły się w latach 1999-2008.
Niewątpliwą frajdą dla jazzowych archiwistów są kompozycje Fryderyka Chopina w aranżacji na klarnet, akordeon i (w jednym przypadku) kontrabas, jakie Emil Kowalski przygotował z myślą o kolejnej płycie. Pozostałe nagrania wybrano z albumów: "Children of Bird" (1999), "Kolędy" (2002) i "Playing Benny Goodman" (2003).
Podczas drugiej w zestawie kompozycji Goodmana: ''Benny's Buggle'' zwraca uwagę ''ciężka'' praca kontrabasu, będącego w tym nagraniu niejako wyznacznikiem brzmienia całego utworu. Janusz Mackiewicz funduje nam ponadto w czwartej minucie doskonałą partię solową. Akordeon Cezarego Paciorka świetnie współgra z wibrafonem Dominika Bukowskiego przekomarzając się z klarnetem lidera. Brzmi to wspaniale!
Kunszt Mackiewicza zachwyca w każdym spośród siedmiu nagrań zrealizowanych w składzie z kontrabasem. To właśnie niskie tony basowe wraz z ciężkimi akordami fortepianu Leszka Możdżera i szaleńczą perkusją Adama Czerwińskiego wyznaczają nurt dla linii klarnetu podczas rozimprowizowanego tematu Charliego Parkera: ''Diverse'' zarejestrowanego w Gdańsku w 1999 roku.
Uwagę zwracają dwie klasyczne kolędy w aranżacjach Dominika Bukowskiego (''Jezus Malusieńki'') i Emila Kowalskiego (''Oj, maluśki, maluski'') zamieszczone na zakończenie płyty. Wydawać by się mogło, iż w tak ogranych tematach trudno przekazać cokolwiek czego jeszcze muzyczne ucho nie dostrzegło, a jednak... To po prostu kawałek świetnego jazzowego grania z dominującą rolą zarówno klarnetu jak wibrafonu i gitary basowej (Piotr Lemańczyk!).
Doskonałe przypomnienie a zarazem plytowa wizytówka jednej z nieodżałowanych postaci polskiego jazzu jaką jest Emil Kowalski. Wyjątkowa perełka całej serii ''Swingujące 3-miasto''.
Robert Ratajczak
___________________________________________________________________________________________
Swingujące 3-miasto: EMIL KOWALSKI /CD 2014 (1999-2008), SMJ/
Air Mail Special; Benny’s Buggle; I’ve Got Rhythm – Passport; Barbados; Parker’s Mood; Walc cis-moll op. 64 nr 2; Mazurek a-moll op. 68 nr 3; Etiuda Des-dur op. 25 nr 8; Jezus Malusieńki; Oj, maluśki, maluśki.
muzycy:
Emil Kowalski - klarnet
Cezary Paciorek - akordeon
Dominik Bukowski - wibrafon
Sławek Jaskułke, Leszek Możdżer - fortepian
Janusz Mackiewicz, Piotr Lemańczyk - kontrabas
Tomasz Sowiński, Adam Czerwiński - perkusja
_____________________________________________________________________________________________