│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

27.5.14

Jazz at Berlin Philharmonic II: Norwegian Woods /2014/

Ingen Vinner Frem Til Den Evige Ro; Can I Come Home Now; Have A Little Faith In Me; Chicken Feathers; Jargo; Saeterjentens Sondag; Ned I Vester Soli; Take It With Me; Nobody's Fault But Mine.

[more]

To druga już płyta w katalogu ACT zawierająca nagrania artystów związanych z wytwórnią, zarejestrowane podczas koncertów w Sali Kameralnej Berlińskiej Filharmonii. Poprzedni album wypełniły nagrania Iiro Rantali, Michaela Wollny'ego i Leszka Możdżera, a na płycie z koncertu jaki odbył się 11 marca 2014 roku znajdziemy wspólne dokonania artystów z Norwegii: wokalistki Solveig Siettahjell, pianisty Bugge Wesseltofta, gitarzysty Knuta Reiersruda i tria In The Country. Początkowo materiał zarejestrowano z myślą o jednorazowej emisji radiowej, jednak szefowi wytwórni ACT i inicjatorowi całego przedsięwzięcia -Siggiemu Lochowi, muzyka jaka wynikła ze spontanicznego spotkania tych wyjątkowych artystów na scenie filharmonii, wydała się na tyle atrakcyjna, iż postanowił przedstawić ją szerszemu gronu odbiorców.
Nagrania zarejestrowane jednego magicznego wieczora w Berlinie, dobitnie ukazują dlaczego Norwegia, kraj zaledwie pięciomilionowy i oddalony od centrum Europy był w stanie stać się epicentrum europejskiego jazzu i zostać zarazem jedną z najbardziej ekscytujących scen jazzowych na świecie. Być może właśnie fakt, iż Norwegia położona jest geograficznie z dala od głównych szlaków światowego jazzu, sprawił iż jazz z fiordów charakteryzuje się wyjątkowym i osobliwym nordyckim klimatem ukształtowanym w większym stopniu poprzez własną tradycję ludową niż wpływy amerykańskie.
Biorący udział w przedsięwzięciu, pionier młodego pokolenia norweskiego jazzu, obchodzący w tym roku 50-te urodziny pianista Bugge Wesseltoft znany nam jest doskonale z płyty nagranej w duecie ze skrzypkiem i wiolonczelistą Henningiem Kraggerudem: ''Last Spring'' (2012). Natomiast trio In The Country z Oslo, tworzone przez pianistę i kompozytora Mortena Qvenilda, basistę Rogera Arntzena i perkusistę Pala Hauskena pamiętamy z niedawnego (piątego już w dyskografii formacji) albumu ''Sunset Sunrise'' (2013).
Program płyty otwiera przejmująca interpretacja norweskiej pieśni kościelnej "Ingen Vinner Frem Til Den Evige Ro" zaśpiewanej przez dysponującą jasnym, bardzo kobiecym i przejmującym głosem Solveig Siettahjell z akompaniamentem gitary i fortepianu.
Kolejny utwór to niemal elegijna w swym przekazie kompozycja Mortena Qvenilda ''Can I Come Home Now'', w której drugiej części pojawia się wyśmienita wokaliza nawiązująca klimatem do najlepszych dokonań Pink Floyd, a gitara Knuta Reiersuta z kolei oscyluje wokół stylistyki do jakiej przyzwyczaił nas Mike Oldfield.
Pianista Bugge Wesseltoft na "Norwegian Woods" zachwyca swą grą m.in. podczas dramatycznie olśniewającej wersji rockowego standardu Johna Hiatta "Have A Little Faith" i lirycznego utworu Steve'a Kuhna "Chicken Feathers" zagranego podczas tego koncertu solo.
Kolejna kompozycja na płycie: ''Jargo'' wyszła spod pióra najbardziej doświadczonego stażem spośród muzyków biorących udział w tym wyjątkowym koncercie -Knuta Reiersuda i zagrana została przez niego solo na gitarze. Muzyk poszczycić się może m.in. współpracą z takimi artystami jak choćby: Dr John, Joe Cocker czy Steve Ray Vaughn, a jego fascynacje muzyczne dalece wybiegają poza ramy muzyki jazzowej. Nic więc dziwnego w tym iż Reiersud z powodzeniem przemyca do muzyki zarejestrowanej przez stricte jazzową wytwórnię płytową jaka jest ACT, elementy bluesa i rocka. W grze gitarzysty odnajdziemy też echa jego licznych podróży do m.in. Afryki, Indii, Nepalu i Iranu.
Program płyty kończy 16 minut wypełnione interpretacjami tematu Toma Waitsa ''Take It With Me'', oraz tradycyjnej pieśni ''Nobody's Fault But Mine'' spopularyzowanej ongiś przez Led Zeppelin, ozdobionej w tym wykonaniu świetną partią harmonijki ustnej Knuta Reieresruda.
Naturalność i liryczny spokój elegijnej pastelowej kameralistyki przeplata się w tej muzyce z niemal erupcjami artystycznych emocji. Płyta zachwyca i wywołuje doprawdy głębokie emocje. Siła tkwiąca w norweskich artystach wywołać może liczne kompleksy pośród wielu europejskich muzyków. Jak to dobrze, iż ten wspaniały materiał pierwotnie przewidziany do jednorazowej emisji może stanowić dziś wyjątkową pozycję w kolekcji płyt miłośnika współczesnego jazzu. Misja jakiej podjął się szef wytwórni ACT -Siggi Loch, wyznaczając jako jeden z głównych priorytetów: dokumentację niezwykłych muzycznych spotkań i konstelacji, jest perfekcyjnie realizowana, a wyśmienity album ''Norwegian Woods'' dokumentujący magiczny wieczór w Berlińskiej Filharmonii jest tego kolejnym dowodem.


Robert Ratajczak
 
______________________________________________________________________________________________


 Jazz at Berlin Philharmonic II: Norwegian Woods /CD 2014, ACT/
Ingen Vinner Frem Til Den Evige Ro; Can I Come Home Now; Have A Little Faith In Me; Chicken Feathers; Jargo; Saeterjentens Sondag; Ned I Vester Soli; Take It With Me; Nobody's Fault But Mine.


muzycy:
Solveig Siettahjell - wokal
Bugge Wesseltoft - fortepian, syntezatory
Knut Reiersrud - gitary, harmonijka
In The Country:
Morten Qvenild - fortepian, syntezatory
Roger Arntzen - gitara basowa
Pal Hausken - perkusja


______________________________________________________________________________________________


opisy innych płyt z katalogu ACT:





_____________________________________________________________________________________________