The color of love; Ach, śpij kochanie; Już nie zapomnisz mnie; Follow me; Sex appeal; Na pierwszy znak; While my lady sleeps.
W grudniu 2014 roku mija 10 lat od momentu zarejestrowania debiutanckiej płyty ''Something for now'' (2004) przez założony w 1996 roku kwintet New Bone. Album w momencie ukazania się, okazał się prawdziwym objawieniem na jazzowym rynku płytowym i otworzył niejako zespołowi bramy najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce. Dziś z perspektywy czasu uznać należy iż formacja Tomasza Kudyka konsekwentnie kroczy wybraną przed 10 laty drogą, stawiając na świeże spojrzenie na jazz z jednoczesnym odwołaniem się do tradycji jazzu lat 60-tych.
Założona przez studentów Krakowskiej Akademii Muzycznej grupa ma dziś na swym koncie występy na najbardziej prestiżowych festiwalach jazzowych oraz trzy autorskie płyty, spośród których każda okazała się wielkim wydarzeniem na polskim rynku fonograficznym.
Od początku istnienia formacji jej leaderem jest trębacz i kompozytor zdecydownej większości materiału wykonywanego przez New Bone -Tomasz Kudyk (syn Jana Kudyka -leadera legendarnej Jazz Band Ball Orchestra). Ten starannie wykształcony instrumentalista i kompozytor (T.Kudyk posiada tytuł doktora sztuk muzycznych) współpracuje od lat z największymi jazzmanami polskiej muzyki improwizowanej, jak choćby: Janusz Muniak, Wojciech Karolak, Joachim Mencel, Marek Stryszowski czy Jarek Śmietana. Równolegle z współpracą z wieloma artystami sceny jazzowej oraz piastowania stanowiska adiunkta w Katedrze Muzyki Współczesnej i Jazzu w Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1996 roku jest liderem New Bone.
Innym muzykiem, który jest w składzie formacji od początku jej istnienia jest kontrabasista: Maciej Adamczak -wieloletni współpracownik m.in. Zbigniewa Namysłowskiego i Piotra Barona, a także stały bywalec krakowskiego klubu Janusza Muniaka.
Przez skład formacji przewinęli się m.in. tacy muzycy jak: pianistka Joanna Gajda, jeden z najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia -Paweł Kaczmarczyk, czy wyjątkowy perkusista Arek Skolik.
W obecnym składzie New Bone za perkusją zasiada Dawid Fortuna, który wchodził wcześniej w skład zespołu Zbigniewa Wegehaupta, współpracował też m.in. z Januszem Muniakiem, Tomaszem Stańko, Leszkiem Możdżerem, Wojciechem Karolakiem i Jerzym Małkiem, a obecnie równolegle z działalnością w New Bone, gra w Kwintecie Zbigniewa Namysłowskiego oraz w formacji TTS Trio.
Przy saksofonie altowym słyszymy Bartłomieja Prucnala, a za klawiaturą -Dominika Wanię. W takiej właśnie konfiguracji w styczniu 2014 roku zespół dokonał kolejnych zapisów w renomowanym studio Zbigniewa Preisnera w Niepołomicach.
Swój czwarty album muzycy krakowskiej formacji postanowili wypełnić filmowymi kompozycjami dwóch spośród najwybitniejszych twórców polskich przebojów: Henryka Warsa i Bronisława Kapera.
Jarek Śmietana zapowiadając podczas jednego ze swych ostatnich koncertów ''Już nie zapomnisz mnie'' Henryka Warsa powiedział:
''Mimo iż w pierwszej połowie XX wieku Polska była w dość specyficznej sytuacji gospodarczej, właśnie w tym trudnym okresie powstało w niej wiele pięknych utworów. To prawdziwe perły. Jedną z nich jest utwór z filmu ''Zapomniana melodia'' napisany rok przed wybuchem II wojny światowej . Piękna kompozycja, która jestem przekonany że gdyby nie fakt, iż powstała w takim kraju jak Polska i w tak ciężkich czasach, stałaby się tak słynnym standardem jak niejeden utwór Gershwina czy Ellingtona''.
Słowa Jarka dotyczące tej kompozycji, dotyczyć mogłyby także wielu innych nieśmiertelnych melodii skomponowanych przez Henryka Warsa i Bronisława Kapera. Utwory te przetrwały wiele dziesięcioleci stając się z upływem czasu prawdziwymi standardami. Co jakiś czas kompozycje i piosenki z tego okresu przypominane są w nowych wersjach przez rozmaitych artystów na płytach. Wymienię choćby: ''Polish Standards'' (2007) tria Śmietana - Karolak -Czerwiński, ''Już taki ze mnie zimny drań'' (2013) zespołu Sanacja, a ostatnio także ''Henryk Wars Songbook'' (2013) Bogdana Hołowni i Wojciecha Pulcyna.
Płyta ''Follow Me'' zespołu New Bone nie jest jednak tylko zbiorem interpretacji znanych polskich przebojów z lat 20-tych i 30-tych zaadaptowanych na jazzowe instrumentarium. New Bone postanowili zagrać Kapera i Warsa na swój sposób, co niejednokrotnie oznacza trudną rozpoznawalność niektórych kompozycji. Tak jest choćby w przypadku skocznej i melodyjnej w pierwowzorze piosenki ''Sex appeal'', która na płycie podana jest w sposób wskazujący na to, iż zaledwie szkielet piosenki Henryka Warsa został wykorzystany w trakcie interpretacji. Reszta natomiast to już wypadkowa improwizacyjno-aranżacyjnej fantazji Dominika Wanii, który w tym przypadku został podpisany przy utworze.
Przejrzyściej natomiast wypadają takie tematy jak np. ''Ach śpij kochanie'' w pięknej jazzowej aranżacji Andrzeja Jagodzińskiego. Udało się zachować urokliwość melodii, jak i wyposażyć interpretację w bardzo ciekawą solówkę kontrabasu Maciej Adamczaka rozbudowaną partię Tomasza Kudyka, jak i pełne żaru fortepianowe popisy Dominika Wanii.
Podobnie jest w przypadku ''Na pierwszy znak'', gdzie mimo ogromu improwizowanych nut udalo się zachować charakter podstawowej melodyki.
Z ballady ''Już nie zapomnisz mnie'', znanej już wcześniej z wspaniałej jazzowej interpretacji Jarka Śmietany, zespół Tomasza Kudyka uczynił dynamiczny, mainsteamowy utwór opierający się na niemal ''wykrzykiwanym'' z przytupem, dętym refrenie.
Jedne z najpiękniejszych 10 minut płyty to utwór tytułowy, będący w pierwowzorze kompozycją Bronisława Kapera do filmu ''Bunt na Bounty'' (1962).
Płyta doskonale broni się jako nowoczesny, świetnie zrealizowany mainsteamowy album pełen zaskakujących zwrotów i mistrzowsko rozbudowanych solówek. To nie tylko ciekawostka jaką są jazzowe interpretacje dwóch nestorów polskiej piosenki -to po prostu kawałek świetnej muzyki, jaka niekoniecznie kojarzyć się musi z pierwowzorami zamieszczonych na płycie kompozycji.
Założona przez studentów Krakowskiej Akademii Muzycznej grupa ma dziś na swym koncie występy na najbardziej prestiżowych festiwalach jazzowych oraz trzy autorskie płyty, spośród których każda okazała się wielkim wydarzeniem na polskim rynku fonograficznym.
Od początku istnienia formacji jej leaderem jest trębacz i kompozytor zdecydownej większości materiału wykonywanego przez New Bone -Tomasz Kudyk (syn Jana Kudyka -leadera legendarnej Jazz Band Ball Orchestra). Ten starannie wykształcony instrumentalista i kompozytor (T.Kudyk posiada tytuł doktora sztuk muzycznych) współpracuje od lat z największymi jazzmanami polskiej muzyki improwizowanej, jak choćby: Janusz Muniak, Wojciech Karolak, Joachim Mencel, Marek Stryszowski czy Jarek Śmietana. Równolegle z współpracą z wieloma artystami sceny jazzowej oraz piastowania stanowiska adiunkta w Katedrze Muzyki Współczesnej i Jazzu w Akademii Muzycznej w Krakowie, od 1996 roku jest liderem New Bone.
Innym muzykiem, który jest w składzie formacji od początku jej istnienia jest kontrabasista: Maciej Adamczak -wieloletni współpracownik m.in. Zbigniewa Namysłowskiego i Piotra Barona, a także stały bywalec krakowskiego klubu Janusza Muniaka.
Przez skład formacji przewinęli się m.in. tacy muzycy jak: pianistka Joanna Gajda, jeden z najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia -Paweł Kaczmarczyk, czy wyjątkowy perkusista Arek Skolik.
W obecnym składzie New Bone za perkusją zasiada Dawid Fortuna, który wchodził wcześniej w skład zespołu Zbigniewa Wegehaupta, współpracował też m.in. z Januszem Muniakiem, Tomaszem Stańko, Leszkiem Możdżerem, Wojciechem Karolakiem i Jerzym Małkiem, a obecnie równolegle z działalnością w New Bone, gra w Kwintecie Zbigniewa Namysłowskiego oraz w formacji TTS Trio.
Przy saksofonie altowym słyszymy Bartłomieja Prucnala, a za klawiaturą -Dominika Wanię. W takiej właśnie konfiguracji w styczniu 2014 roku zespół dokonał kolejnych zapisów w renomowanym studio Zbigniewa Preisnera w Niepołomicach.
Swój czwarty album muzycy krakowskiej formacji postanowili wypełnić filmowymi kompozycjami dwóch spośród najwybitniejszych twórców polskich przebojów: Henryka Warsa i Bronisława Kapera.
Jarek Śmietana zapowiadając podczas jednego ze swych ostatnich koncertów ''Już nie zapomnisz mnie'' Henryka Warsa powiedział:
''Mimo iż w pierwszej połowie XX wieku Polska była w dość specyficznej sytuacji gospodarczej, właśnie w tym trudnym okresie powstało w niej wiele pięknych utworów. To prawdziwe perły. Jedną z nich jest utwór z filmu ''Zapomniana melodia'' napisany rok przed wybuchem II wojny światowej . Piękna kompozycja, która jestem przekonany że gdyby nie fakt, iż powstała w takim kraju jak Polska i w tak ciężkich czasach, stałaby się tak słynnym standardem jak niejeden utwór Gershwina czy Ellingtona''.
Słowa Jarka dotyczące tej kompozycji, dotyczyć mogłyby także wielu innych nieśmiertelnych melodii skomponowanych przez Henryka Warsa i Bronisława Kapera. Utwory te przetrwały wiele dziesięcioleci stając się z upływem czasu prawdziwymi standardami. Co jakiś czas kompozycje i piosenki z tego okresu przypominane są w nowych wersjach przez rozmaitych artystów na płytach. Wymienię choćby: ''Polish Standards'' (2007) tria Śmietana - Karolak -Czerwiński, ''Już taki ze mnie zimny drań'' (2013) zespołu Sanacja, a ostatnio także ''Henryk Wars Songbook'' (2013) Bogdana Hołowni i Wojciecha Pulcyna.
Płyta ''Follow Me'' zespołu New Bone nie jest jednak tylko zbiorem interpretacji znanych polskich przebojów z lat 20-tych i 30-tych zaadaptowanych na jazzowe instrumentarium. New Bone postanowili zagrać Kapera i Warsa na swój sposób, co niejednokrotnie oznacza trudną rozpoznawalność niektórych kompozycji. Tak jest choćby w przypadku skocznej i melodyjnej w pierwowzorze piosenki ''Sex appeal'', która na płycie podana jest w sposób wskazujący na to, iż zaledwie szkielet piosenki Henryka Warsa został wykorzystany w trakcie interpretacji. Reszta natomiast to już wypadkowa improwizacyjno-aranżacyjnej fantazji Dominika Wanii, który w tym przypadku został podpisany przy utworze.
Przejrzyściej natomiast wypadają takie tematy jak np. ''Ach śpij kochanie'' w pięknej jazzowej aranżacji Andrzeja Jagodzińskiego. Udało się zachować urokliwość melodii, jak i wyposażyć interpretację w bardzo ciekawą solówkę kontrabasu Maciej Adamczaka rozbudowaną partię Tomasza Kudyka, jak i pełne żaru fortepianowe popisy Dominika Wanii.
Podobnie jest w przypadku ''Na pierwszy znak'', gdzie mimo ogromu improwizowanych nut udalo się zachować charakter podstawowej melodyki.
Z ballady ''Już nie zapomnisz mnie'', znanej już wcześniej z wspaniałej jazzowej interpretacji Jarka Śmietany, zespół Tomasza Kudyka uczynił dynamiczny, mainsteamowy utwór opierający się na niemal ''wykrzykiwanym'' z przytupem, dętym refrenie.
Jedne z najpiękniejszych 10 minut płyty to utwór tytułowy, będący w pierwowzorze kompozycją Bronisława Kapera do filmu ''Bunt na Bounty'' (1962).
Płyta doskonale broni się jako nowoczesny, świetnie zrealizowany mainsteamowy album pełen zaskakujących zwrotów i mistrzowsko rozbudowanych solówek. To nie tylko ciekawostka jaką są jazzowe interpretacje dwóch nestorów polskiej piosenki -to po prostu kawałek świetnej muzyki, jaka niekoniecznie kojarzyć się musi z pierwowzorami zamieszczonych na płycie kompozycji.
Robert Ratajczak
____________________________________________
New Bone: Follow Me
CD 2014, CM
The color of love; Ach, śpij kochanie; Już nie zapomnisz mnie; Follow me; Sex appeal; Na pierwszy znak; While my lady sleeps.
skład:
Tomasz Kudyk - trąbka, flugelhorn
Bartłomiej Prucnal - saksofon
Dominik Wania - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
Tomasz Kudyk - trąbka, flugelhorn
Bartłomiej Prucnal - saksofon
Dominik Wania - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja
______________________________________________