Where Or When; It's A Good Day; Bamboo Shoots; Twenty-Eight; Caravan; Nuit Blanche; Young At Heart; Off The Wall; Love Me Or Leave Me; One Way Ticket; Pourtant; All Love; Tricotism.
Cyrile Aimee ma za sobą kilka spektakularnych sukcesów pod postacią m.in. zwycięstwa w Konkursie Wokalnym Montreux Jazz Festival (dzięki któremu nagrała swój pierwszy album) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Sarah Vaughan. Zaledwie 30-letnia wokalistka będąca także zbuntowaną finalistką francuskiej edycji programu American Idol (wycofała się ze względu na narzucany jej reperuar), odkrywa szereg muzycznych stylów wywodzących się z różnych epok i kontynentów. Jej album zatytułowany od przeboju Doris Day: ''It's A Good Day'' zamieszczonego w programie, wyprodukował Fab Dupont, w dużej mierze odpowiedzialny za sukcesy takich gwiazd popu jak m.in. Shakira i Jennifer Lopez.
Szczególny nacisk w aranżacjach piosenek śpiewanych wysokim, nosowym głosem położono na gitary. Aż trzech gitarzystów słyszymy w nagraniach oscylujacych stylistycznie wokół estetyki cygańskiej (grający na stalowych strunach Adrien Moignard), amerykańskiego jazzu (typowa elektryczna gitara jazzowa Michaela Valeanu) i muzyki brazylijskiej (Guilherme Monteiro -struny nylonowe, a więc miękkie i zmysłowe brzmienie w ośmiu spośród dziewięciu piosenek). Dźwięki gitary już od dzieciństwa były bliskie dorastającej Cyrille, która niejednokrotnie odwiedzała Samois-sur-Seine, gdzie odbywa się doroczny Django Reinhard Festival, skupiający wyjątkowych cygańskich gitarzystów. Jej dotychczasowe życie pełne było podróży do tak odległych od siebie miejsc świata jak Paryż, Kamerun, Singapur, Dominikana i Brazylia. Cyrille dogłębnie zrozumiała także idiomy bossa novy i samby, a obecnie chłonąc atmosferę Brooklynu (gdzie obecnie zamieszkuje) zabarwia swą muzykę elementami amerykańskiego jazzu.
Utwory zgromadzone na albumie ''It's A Good Day'' to zarówno własne piosenki Aimee, jak i wyjątkowo oryginalne przeróbki tak odległych od siebie tematów jak ''Where Or When'' -legendarnej spółki Rodgers-Hart, ''Caravan'' Duke'a Ellingtona czy ''Off The Wall'' Roda Tempertona, która przyniosła ogromny sukces ...Michaelowi Jacksonowi i ''Pourtand'' -przebój ...Vanessy Paradis.
Niejednokrotnie Cyrille Aimee i jej zespołowi udaje się w jednym utworze scalić rozmaite stylistyki i klimaty, tworząc zupełnie nową, fascynującą bogactwem jakość. Przykładem udanego koktajlu cygańsko-hawajsko-popowo-jazzowego jest choćby kompozycja kontrabasisty zespołu Aimee -Sama Anninga: ''Bamboo Shoots''.
Odważnym wydaje się sięgnięcie po pieśń-standard: ''Love Me Or Leave Me'' znaną z wykonań wielkich div jazzu jazzu: Niny Simone i Billie Holiday. Cyrille zaśpiewała tę piosenkę po swojemu, wychodząc z próby zwycięsko.
Wzrusza kompozycja Babika Reinhardta, jaką gitarzysta zagrał na pogrzebie swego słynnego ojca Django, do której tekst napisała Cyrille. Powstała piękna poruszająca zmysły ballada.
Fajnym zakończeniem płyty jest zaśpiewana bez słów, jedynie przy akompaniamencie kontrabasu Sama Anninga: ''Tricotism'' -kompozycja legendarnego kontrabasisty epoki bebopu Oscara Pettiforda. Aimee posługuje się scatem w wyjątkowo naturalny sposób, a jej śpiew zdaje się być czymś tak naturalnym jak oddech.
''It's A Good Day'' to płyta doskonale definiująca tzw. gypsy jazz. To jednak album emitujący w stronę słuchacza także potężną siłę wokalnego majstersztyku Cyrille Aimee, potrafiącej wykrzesać z każdej piosenki maksimum jej przekazu. Mimo iż śpiewa w niemal nonszalancki sposób, robiący wrażenie jakby Cyrille śpiewała od niechcenia, nie wkładając w interpretację najmniejszego wysiłku -tym bardziej efekt poraża.
Szczególny nacisk w aranżacjach piosenek śpiewanych wysokim, nosowym głosem położono na gitary. Aż trzech gitarzystów słyszymy w nagraniach oscylujacych stylistycznie wokół estetyki cygańskiej (grający na stalowych strunach Adrien Moignard), amerykańskiego jazzu (typowa elektryczna gitara jazzowa Michaela Valeanu) i muzyki brazylijskiej (Guilherme Monteiro -struny nylonowe, a więc miękkie i zmysłowe brzmienie w ośmiu spośród dziewięciu piosenek). Dźwięki gitary już od dzieciństwa były bliskie dorastającej Cyrille, która niejednokrotnie odwiedzała Samois-sur-Seine, gdzie odbywa się doroczny Django Reinhard Festival, skupiający wyjątkowych cygańskich gitarzystów. Jej dotychczasowe życie pełne było podróży do tak odległych od siebie miejsc świata jak Paryż, Kamerun, Singapur, Dominikana i Brazylia. Cyrille dogłębnie zrozumiała także idiomy bossa novy i samby, a obecnie chłonąc atmosferę Brooklynu (gdzie obecnie zamieszkuje) zabarwia swą muzykę elementami amerykańskiego jazzu.
Utwory zgromadzone na albumie ''It's A Good Day'' to zarówno własne piosenki Aimee, jak i wyjątkowo oryginalne przeróbki tak odległych od siebie tematów jak ''Where Or When'' -legendarnej spółki Rodgers-Hart, ''Caravan'' Duke'a Ellingtona czy ''Off The Wall'' Roda Tempertona, która przyniosła ogromny sukces ...Michaelowi Jacksonowi i ''Pourtand'' -przebój ...Vanessy Paradis.
Niejednokrotnie Cyrille Aimee i jej zespołowi udaje się w jednym utworze scalić rozmaite stylistyki i klimaty, tworząc zupełnie nową, fascynującą bogactwem jakość. Przykładem udanego koktajlu cygańsko-hawajsko-popowo-jazzowego jest choćby kompozycja kontrabasisty zespołu Aimee -Sama Anninga: ''Bamboo Shoots''.
Odważnym wydaje się sięgnięcie po pieśń-standard: ''Love Me Or Leave Me'' znaną z wykonań wielkich div jazzu jazzu: Niny Simone i Billie Holiday. Cyrille zaśpiewała tę piosenkę po swojemu, wychodząc z próby zwycięsko.
Wzrusza kompozycja Babika Reinhardta, jaką gitarzysta zagrał na pogrzebie swego słynnego ojca Django, do której tekst napisała Cyrille. Powstała piękna poruszająca zmysły ballada.
Fajnym zakończeniem płyty jest zaśpiewana bez słów, jedynie przy akompaniamencie kontrabasu Sama Anninga: ''Tricotism'' -kompozycja legendarnego kontrabasisty epoki bebopu Oscara Pettiforda. Aimee posługuje się scatem w wyjątkowo naturalny sposób, a jej śpiew zdaje się być czymś tak naturalnym jak oddech.
''It's A Good Day'' to płyta doskonale definiująca tzw. gypsy jazz. To jednak album emitujący w stronę słuchacza także potężną siłę wokalnego majstersztyku Cyrille Aimee, potrafiącej wykrzesać z każdej piosenki maksimum jej przekazu. Mimo iż śpiewa w niemal nonszalancki sposób, robiący wrażenie jakby Cyrille śpiewała od niechcenia, nie wkładając w interpretację najmniejszego wysiłku -tym bardziej efekt poraża.
Robert Ratajczak
________________________________________________
Cyrille AIMEE: It's A Good Day /CD 2014, Mack Avenue/
Where Or When; It's A Good Day; Bamboo Shoots; Twenty-Eight; Caravan; Nuit Blanche; Young At Heart; Off The Wall; Love Me Or Leave Me; One Way Ticket; Pourtant; All Love; Tricotism.
Where Or When; It's A Good Day; Bamboo Shoots; Twenty-Eight; Caravan; Nuit Blanche; Young At Heart; Off The Wall; Love Me Or Leave Me; One Way Ticket; Pourtant; All Love; Tricotism.
skład:
Cyril Aimee - wokal
Michael Valeanu, Adrien Moignard - gitary
Sam Anning - kontrabas
Rajiv Jayaweera - pekusja
oraz:
Guilherme Morteiro - gitara
Cyril Aimee - wokal
Michael Valeanu, Adrien Moignard - gitary
Sam Anning - kontrabas
Rajiv Jayaweera - pekusja
oraz:
Guilherme Morteiro - gitara
_______________________________________________