│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

19.8.14

WIERBA and SCHMIDT Quintet: Black Monolith

Black Monolit; Empathy; Apartament 123; Profundity Of The Badger; White Darkness; Croquet Ballet.


[more]

''Black Monolith'' to trzeci album kwintetu pianisty Michała Wierby i trębacza Piotra Schmidta, nagrany jednak wraz z (znanym m.in. z formacji Woody’ego Hermana i Maynarda Fergusona) amerykańskim puzonistą Dante Lucianim, co stawia płytę w kategorii postrzegania jej mimo wszystko jako dokonanie sekstetu. Nagrań dokonano natomiast podczas zaledwie jednej sesji 1 sierpnia 2010 roku, a więc mamy do czynienia z nagraniami dokonanymi w sposób niedaleki od specyfiki live.
Muzycy ''wzięli na warsztat'' zrówno własne kompozycje Michała Wierby (''Black Monolith'', ''Apartament 123'' i ''White Darkness''), jak i utwory Duke'a Persona (''Empathy''), Billy'ego Harpera (''Croquet Ballet'') oraz odbiegającą nieco klimatem od reszty materiału -kompozycję młodej czeskiej trębaczki Stepanki Balcarovej -absolwentki Akademii Muzycznej w Katowicach (uczennicy Piotra Wojtasika).
Zmieszanie z sobą ducha amerykańskiego hard bopu zawartego w inspirującej młodych muzyków twórczości Pearsona i Harpera z ich własnym głosem na tym polu, zaowocowało wyśmienita płytą. ''Black Monolith'' to w równej mierze hołd dla starej szkoły jazzowej, jak i świadectwo świeżego i nietuzinkowego zmysłu twórczego przekazanego w premierowych utworach. 
Mocnym otwarciem albumu okazuje się utwór tytułowy, pełen nowoczesnych rozwiązań harmonicznych, basowego walkingu i długich rozbudowanych partii dętych. Michał Wierba przyśpiewujący nad klawiaturą fortepianu zdaje się być ''panem i władcą'' zarówno własnego instrumentu jak i całego składu. W przypadku tej kompozycji, takie rozwiązanie zdaje się być w pełni uzasadnione.
Inaczej jest w trakcie blisko 14-minutowej interpretacji ''Empathy'' Duke'a Persona. Tutaj atmosfera zdaje się być zdecydowanie luźna i obfitująca w mnóstwo solowych wycieczek. Szczególnie błyszczy tutaj potencjał Sebastiana Kuchczyńskiego, jaki raczy nas ogromem swych możliwości kreując zapadające w pamięć rozbudowane solo perkusyjne.
Bardziej impresyjny charakter jest domeną kolejnej kompozycji Michała Wierby w tym zestawie: ''Apartament 123''. Długie, zawiłe pasaże fortepianu świetnie wpasowane są w strukturę kompozycji, a unisonowe partie dęte roztaczają potęgę tej konstelacji robiąc doprawdy wielkie wrażenie.
''Profundity Of The Badger'' jest ucieczką formacji od amerykańskiej estetyki w stronę europejskich brzmień spod znaku ''przestrzennych'' nagrań z katalogów wytwórni ECM czy ACT. Jak się okazuje, również w tej konwencji zespół Wierby i Schmidta doskonale się odnajduje.
Dante Luciani na płycie nie pretenduje do statusu gwiazdy, robiąc wrażenie po prostu jednego z równouprawnionych muzyków składu. Jest jednak kilka momentów podczas przesłuchiwania płyty, kiedy brzmienie jego puzonu dominuje pierwszy plan nagrania. Tak jest m.in. podczas ''White Darkness'', kiedy miękkie i dostojne brzmienie jego puzonu poprzedza solówkę saksofonu Marcina Kaletki i następującą po niej partię fortepianu.
Świetnym zakończeniem całości jest 11-minutowa interpretacja ''Croquet Ballet'' Harpera, ozdobiona kapitalnymi improwizowanymi partiami każdego z solistów, w tym Lucianiego który pozwala sobie nawet na cytat z Coltrane'a.
Album ''Black Monolith'' to przemyślany zbiór kompozycji o zmiennym tempie i charakterze, połączonych wspólną nicią brzmieniowego organizmu jaki tworzy ten sześcioosobowy skład. To szczery a jednocześnie bardzo wyrafinowany głos na polskiej scenie jazzowej. Głos, który udowadnia iż wpadające w ucho, łatwo przyswajalne od pierwszego usłyszenia tematy, mogą być jednocześnie bardzo dalekie od często spotykanego w dzisiejszym mainsteamie banału.


Robert Ratajczak


____________________________________________________________________________________


 WIERBA and SCHMIDT Quintet feat. Dante Luciani: Black Monolith /CD, SJ Records/
Black Monolit; Empathy; Apartament 123; Profundity Of The Badger; White Darkness; Croquet Ballet.


skład:
Piotr Schmidt – trąbka
Marcin Kaletka – saksofon
Dante Luciani – puzon
Michał Wierba – fortepian
Michał Kapczuk – kontrabas
Sebastian Kuchczyński – perkusja


_____________________________________________________________________________________


opisy innych albumów wydanych przez SJ Records: