The Opener; Wiedergeburtsorganisationblues; Darkness; Bobby; Sounds Of A City; Song For Rosa; When Eric Met Ornette.
[more]
Perkusista, lider, kompozytor i aranżer Klemens Marktl urodził się w Austrii w 1976 roku. Już w bardzo młodym wieku Klemens Marktl odkrył swoją pasję do grania na perkusji. Studiował perkusję w Austrii, Hadze, Amsterdamie i Nowym Jorku m.in. z Carlem Allenem, Gregiem Hutchinsonem i Arim Hoenigiem. W latach 1997-2003 mieszkał w Holandii, pracując zawodowo jako perkusista i lider zespołu, a następnie na dwa lata wyemigrował do Nowego Jorku.
W 2003 roku nagrał swoją pierwszą autorską płytę: "The Challenge", a następnie gorąco przyjęty przez krytykę album: ''Ocean Avenue'' jaki ukazał się nakładem hiszpańskiej wytwórni Fresh Sound New Talent. Koncertował i nagrywał z takimi postaciami współczesnego jazzu jak: Seamus Blake, Renato Chicco, Andy Middleton, Vincent Herring czy Piotr Wojtasik.
Od 2004 roku mieszka i pracuje w Wiedniu jako sideman i lider własnych projektów. Tam właśnie powołał do życia Free Spirit Quartet -formację do której pozyskał saksofonistę Johannesa Endersa, pianistę Petera Madsena i kontrabasistę Milana Nikolica.
Pierwszy z wymienionych -Johannes Enders to znany doskonale saksofonista jaki zyskał w świecie jazzu uznanie współpracując z takimi gigantami muzyki improwizowanej jak choćby: Lee Konitz, Kenny Wheeler, Brad Mehldau, Jerry Bergonzi, Joe Lovano czy Wolgang Muthspiel. Jest liderem własnego projektu Enders Room, będącym rodzajem muzycznego laboratorium, w którym sporządza według sobie tylko znanej receptury, intrygujące mieszanki dźwiękowe. Wielkie uznanie w świecie zyskał w ostatnim czasie dzięki albumowi ''Zen Tauri'' (2010).
Pianista składu Free Spirit to obecny na jazzowej scenie od początku lat 80-tych Peter Madsen, współpracujący w owym czasie z samym Fredem Ho, ale przede wszystkim znany w ostatnich latach z prowadzenia własnego tria o nazwie CIA -czyli Collective of Improvising Artists (Kolektyw Improwizujących Artystów), którego albumy ''Gravity of Love'' (2012) i nagrany w legendarnych studiach MPS: ''Transformation'' (2013) okazały się bardzo ważnymi wydarzeniami muzycznymi i odnotowane zostały na wysokich pozycjach wszelkiego rodzaju podsumowań. Zanim jednak na jazzowej scenie zaistniało CIA Trio, Peter Madsen poruszył środowisko jazzowe odkrywczym albumem w całości poświęconym twórczości Theloniousa Monka: ''Sphere Essence: Another Side Of Monk'' (2003). Jest wyśmienitym wirtuozem najróżniejszych technik gry. Z wyczuwalną swobodą potrafi lewą ręką kreować efekt kroczącego rytmu, z jednoczesną, wyzwoloną i niezależną melodyką oddając się wirtuozerii po prawej stronie klawiatury.
Przy kontrabasie w formacji Free Spirit Quartet słyszymy serbskiego maga tego instrumentu -Milana Nikolica, absolwenta Uniwersytetu Muzycznego w Graz w klasie Wayne’a Darlinga, zapraszanego do udziału we wspólnych przedsięwzięciach przez m.in.: Benny'ego Golsona, Vincenta Heringa, Seamusa Blake'a, Jonathana Blake'a, Billy'ego Harpera czy Andy'ego Middletona. Współpracującego też z Klemensem Marktlem w kwartecie pianistki Julii Siedl z Herwigiem Gradischnigiem przy saksofonie.
Taki właśnie arcy-skład wystąpił 3 lutego 2008 roku w prestiżowym wiedeńskim klubie Porgy & Bess, a materiał koncertowy został zarejestrowany by po roku móc być zaprezentowanym szerszemu gronu odbiorców za pośrednictwem wydanej przez Alessa Records płycie.
Album wypełnia 7 własnych kompozycji lidera projektu -Klemensa Marktla, oscylujących w ramach be bopu i hard bopu i utrzymanych w doskonale sprawdzającej się konwencji starego dobrego jazzu lat 60-tych. Podziw wzbudza wirtuozeria Endersa, świetnie odnajdującego się w tych ramach. Z oczywistych względów wielki nacisk w aranżacjach położono na szczególne zaakcentowanie partii perkusji, co nadaje wyjątkowej mocy i dynamiki każdemu z utworów. Niewątpliwie wspaniałe interakcje Marktla z Nikolicem przy pracy nad tym repertuarem poparte zostały wcześniejszą współpracą obu muzyków. Słuchając tak perfekcyjnie współpracującej sekcji rytmicznej, trudno powstrzymać się od zachwytu. Peter Madsen z kolei zapewnia z jednej strony kapitalną harmonię, z drugiej niejednokrotnie serwuje słuchaczom niemal ekwilibrystyczne solówki ujarzmiając w właściwy tylko sobie sposób 88 klawiszy fortepianu. Tak jest choćby podczas drugiego tematu w tym zestawie, blisko 12-minutowego ''Wiedergeburtsorganisationblues'' (uff, co za tytuł), kiedy to po pięciu ''akordowych'' minutach, Madsen ''wyrywa'' się z szeregu kreując rozbudowaną partię, ustępując jednak po chwili miejsca Nikolicowi, snującemu swą basową opowieść przy wtórze narastającego, niczym wzbierający się do eksplozji wulkan, akompaniamentowi perkusji.
Innym, bardzo wartościowym skarbem jest na płycie przepiękna, refleksyjna ballada ''Darkness''. To esencja klasycznego stylu wypracowanego przez największych mistrzów gatunku. Piękne, rozległe partie saksofonu, stateczny fortepian, zachwycająca linia kontrabasu i dyskretnie ''szeleszcząca'' perkusja. Solówki poszczególnych instrumentów ''przesuwają'' się przed naszymi uszami niczym rozmaite motywy w tym dźwiękowym kalejdoskopie. W podobnym sennym i nostalgicznym klimacie utrzymana jest nastrojowa ballada ''Song For Rosa''. Mistrzostwo!
Warto odwiedzić od czasu wiedeński klub Porgy & Bess i przenieść się w czasie dzięki tej płycie do 3 lutego 2008 roku, kiedy to zarejestrowany tam został ten wyśmienity koncert.
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________________________
Klemens MARKTL Free Spirit Quartet: Live /CD 2009, Alessa/
The Opener; Wiedergeburtsorganisationblues; Darkness; Bobby; Sounds Of A City; Song For Rosa; When Eric Met Ornette.
skład:
Johannes Enders - saksofony
Peter Madsen - fortepian
Milan Nikolic - kontrabas
Klemens Marktl - perkusja
_____________________________________________________________________________________
opisy innych płyt wydanych przez Alessa Records: