Reichensperger Hall; Modul; Zanshin; Nachtzug; Sur En; Pasko; Sansula; Shakuhachi.
KontraSax to wyjątkowy projekt dwóch instrumentalistek niemieckiej sceny muzyki improwizowanej: saksofonistki i klarnecistki Christiny Fuchs, oraz kontrabasistki Romy Herzberg.
Pierwsza z Pań, obecna na jazzowej scenie od połowy lat 80-tych była uczennicą samego Steve'a Lacy, a obecnie współpracuje z słynnym NDR Big Band, (z którym opublikowała m.in. wyśmienity album ''Soundscapes'', 2006), oraz prowadzi własny kwartet No Tango (m.in. wspaniały album: ''No Tango 2'', 2012).
Druga z Pań -kontrabasistka Romy Herzberg, poza muzyką zajmuje się także psychoterapią. Poza twórczością w ramach KontraSax, znana jest też dzięki rozlicznym kompozycjom tworzonym dla telewizyjnych filmów dokumentalnych, oraz z projektu Agora II tworzonym wraz z Blaise Siwula pod koniec lat 90-tych.
Obu Paniom w ramach KontraSax udało się dzięki zdolnościom podobnego postrzegania przestrzeni dźwiękowej, wypracować oryginalne i jedyne w swoim rodzaju brzmienie, będące intrygującym i osobliwym, trudnym do zdefiniowania samoistnym gatunkiem muzycznym. Z jednej strony mamy ciepłe brzmienie saksofonu sopranowego i mocniejsze tony klarnetu basowego (Christina Fuchs), z drugiej: raz monumentalne grane smyczkiem, innym razem nadające rytm -partie kontrabasu, plus efekty perkusyjne, generowane w często bardzo wymyślny sposób (Romy Herzberg). Najważniejsze w tym wszystkim (poza niewątpliwa wirtuozerią) jest wyjątkowe porozumienie obu Artystek, z jakim mamy do czynienia obcując z (nierzadko tworzoną w czasie rzeczywistym) ich Muzyką.
Płyta jaką mam przed sobą, jest rejestracją wyjątkowego koncertu jaki odbył się w zabytkowym hallu gmachu Wyższego Sądu Okręgowego w Kolonii na Reichenspergerplatz, gdzie obecnie mieści się muzeum. To jeden z tamtejszych nielicznych budynków jakie przetrwały drugą wojnę światową. Wspaniała architektura w stylu neobarokowym i wyjątkowa akustyka wnętrza sprawiły, iż muzyka duetu zabrzmiała tam doprawdy czarownie. Program koncertu został specjalnie przygotowany z myślą o ekstremalnej akustyce wnętrza charakteryzującej się 12-sekundowym pogłosem.
Utwory duetu KontrSax doskonale zabrzmiały w tej wyjątkowej formie, świetnie dopasowując swój narracyjny charakter i elementy improwizowane do specyfiki wnętrza muzeum. Warto wiedzieć, iż Panie Christina Fuchs i Romy Herzberg, poza działalnością stricte koncertową, tworzą wspólnie także muzykę ilustracyjną dla potrzeb rozmaitych przedstawień teatralnych, często wykonywaną na żywo, oraz współpracują z zespołami tanecznymi, plastykami i innymi artystami związanymi z szeroko pojętym terminem: performance. To poza niewątpliwą wirtuozerią i warsztatem wykonawczym obu Pań, właśnie ten zmysł dostosowania muzyki do sytuacji i otoczenia w jakim jest wykonywana w danym momencie, czyni występ w Muzeum w Kolonii wyjątkowym.
Dźwięki zarejestrowane na płycie docierają do nas, niczym balsam niosący ukojenie. Medytacyjny i refleksyjny charakter muzyki, tworzony jest w części dzięki przygotowanym wcześniej strukturom kompozycyjnym, z drugiej strony mamy do czynienia z ogromem improwizacji, jakie nadają ośmiu fragmentom opublikowanym na jubileuszowej płycie wydanej w 20-rocznicę działalności KontraSax, wyjątkowej mocy i siły.
Muzyka po części jest cicha, docierając do słuchacza niczym szum wiatru za oknem. Poza delikatnym i subtelnym pieszczeniem zmysłów zdolna jest także do uniesień, czy wręcz niemal triumfalnych tonów (ma to miejsce podczas choćby fragmentu: ''Pasko'', czy wieńczącej całość kompozycji ''Shakuhachi'').
Proces generowania dźwięków obfituje w czasie recitalu w ogrom różnorodnych barw, mieniących się ku zachwytom słuchacza.
KontraSax jest doprawdy wyjątkowym zjawiskiem na scenie jazzowej, a ich Muzyka to imponujące dzieło, kreujące alternatywny świat doskonałych dźwięków i przestrzeni i własny osobliwy mikroklimat.
Robert Ratajczak
_____________________________________________________
KontraSax: 20 Jahre KontraSax -Live /CD 2012, JazzHausMusik/
Reichensperger Hall; Modul; Zanshin; Nachtzug; Sur En; Pasko; Sansula; Shakuhachi.
skład:
Christina Fuchs - saksofon, klarnet
Romy Herzberg - kontrabas
________________________________________________________