If You Go; Baltic Dance; Almost Close; North Meeting; Abstract Argument; Mr BB; Solar In Mind; For AM; Comparing Withe Reality.
Nasz wybitny kontrabasista jazzowy, kompozytor i band leader Piotr Lemańczyk, mający w swą biografię wpisaną współpracę z takimi tuzami polskiej sceny jazzowej jak m.in.: Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Janusz Muniak czy Kazimierz Jonkisz, w swoim nowym projekcie postawił na młodzieńczy entuzjazm i wigor trójmiejskich absolwentów Akademii Muzycznych, jacy mimo młodego wieku, doczekali się już uznania zarówno u krytyków jak i słuchaczy oraz wielu nagród i wyróżnień.
Quartet North tworzą poza liderem i autorem całego repertuaru formacji: saksofonista i klarnecista Szymon Łukowski, trębacz Emil Miszk i perkusista Sławomir Koryzno.
Na trąbce w North Quartet gra Emil Miszk -wyjątkowo aktywny muzyk, nieustannie zaangażowany w rozmaite projekty z formacją AlgoRhytHm, której jest liderem, na czele. Zdobył szereg wyróżnień i nagród, pośród których warto wymienić: I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w Krakowie czy wyróżnienie podczas Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Miał okazję współpracować z muzykami tej klasy co: Seamus Blake, Clarence Penn, Krzysztof Urbański i Adam Makowicz.
Z kolei saksofonista Szymon Łukowski mający już w swoim dorobku autorski album własnego kwintetu, wypełniony w większości własnymi kompozycjami (''Szymon Łukowski Quintet'', 2013) ma za sobą m.in. współpracę z Eljazz Big Band, Around Jazz Quartet oraz Kwintetem Marcina Gawdzisa (wyśmienity album ''Shadows Of Autumn'', 2013). Za perkusistą w własnym Kwintecie Łukowskiego zasiadał Sławomir Koryzno, kolejny z trójki młodych muzyków jacy w Quartet North znaleźli się ''pod skrzydłami'' Lemańczyka.
Perkusista, będący uczniem Tomka Sowińskiego (Akademia Muzyczna w Gdańsku) oraz Michaela Laurena (ESMAE w Porto), jest lauretaem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów jazzowych jak choćby: European Jazz Contest, School & Jazz Festival czy Swingin' Saxonia. Ma za sobą współpracę z m.in.: Dominikiem Bukowskim, Marcinem Gawdzisem, Cezarym Paciorkiem, Maciejem Sikałą i Maciejem Grzywaczem, oraz udział w warsztatach prowadzonych przez m.in.: Clarence'a Penna, Seamusa Blake'a, Krzysztofa Urbańskiego i Adama Makowicza.
Piotr Lemańczyk w swym nowym projekcie postawił na ''świeżą krew'', lecz swój wybór oparł na ogromnym doświadczeniu i popartym wieloma sukcesami wyjątkowym warsztacie jakim, mimo młodego wieku, dysponują trójmiejscy instrumentaliści.
Dwuosobowa sekcja dęta jaką stanowią młodzi muzycy, nie jest jedynym novum na dotychczasowej muzycznej drodze Lemańczyka. Kolejną innowacją, w konfrontacji z dotychczasową twórczością kontrabasisty z jaką mamy do czynienia na ''Baltic Dance'' jest wzbogacenie stricte jazzowego brzmienia o kwartet smyczkowy. Taką wyjątkową oprawę zyskały kompozycje: ''Almost Close'', ''Abstract Argument'' i ''Mr BB'', a jest ona dziełem istniejącego od 2006 roku zespołu NeoQuartet, mającego na swym koncie m.in. nominowaną do Fryderyka płytę wydaną przez prestiżową wytwórnię DUX.
Każdorazowo kompozycje Lemańczyka charakteryzują się pięknymi, ciekawymi liniami melodycznymi z bogatą harmonią oraz często zmieniającym się metrum. Tak jest i tym razem, choć poszczególne utwory robią wrażenie bardziej zamkniętych strukturalnie.
Roztańczony, wyposażony w swawolną melodykę ''If You Go'' zdaje się być świetnym ''otwieraczem'' całego albumu.
Bardziej stonowany zdaje się być utwór tytułowy ozdobiony wieloma solowymi impresjami lidera i kapitalnymi partiami klarnetu basowego (Łukowski).
Ballada ''Almost Close'' z kolei stanowi wyjątkowe połączenie ciepłych dźwięków saksofonu (dzięki specyficznej konwencji jaką udało się tu uzyskać Łukowskiemu -mogących kojarzyć się z nowojorskimi klubami jazzowymi), z ujmującym brzmieniem sekcji smyczkowej.
Dęte unisonowe partie zdominowały ''North Meeting'', utwór wyróżniający się także wyśmienitymi żywiołowymi kreacjami Sławka Koryzno oraz (jak mogłoby być inaczej): rozbudowaną solówką kontrabasu.
Utrzymany w spokojnym, stonowanym rytmie ''Abstract Argument'' poprzez dyskretny podkład smyczkowy i specyficzną aranżację partii dętych może wywoływać skojarzenia z brzmieniem charakterystycznym dla big bandów. Wyjątkową ozdobą jest tu dominująca nad całością struktury, partia saksofonu Szymona Łukowskiego jaki w konwencji Quartet North niejednokrotnie robi wrażenie zdecydowanie bardziej wyzwolonego i śmielej pogrywającego niż w ramach własnego kwintetu, z którym zaledwie sześć miesięcy wcześniej zarejestrował materiał na debiutancki album.
Intrygujący, niepokojący i tajemniczy nastrój dominuje w trakcie ''Mr BB''. Mroczna i klimatyczna kompozycja, zdominowana jest bardzo niskimi dźwiękami kontrabasu z szalejącym w tle Sławkiem Koryzno przy perkusji i pojawiającymi się w drugiej części utworu partiami skrzypiec. Na koniec dochodzi niemal do atonalnego finału tworzonego przez przekomarzające się smyczki, klarnet basowy i trąbkę.
Galopada kontrabasu i ''przekrzykujące się'' dęciaki charakteryzują szaleńczy, robiący wrażenie pędzącego na złamanie karku ''Solar In Mind''.
Najdłuższy w tym zestawie utwór ''Comparing With Reality'', kończący zarazem cały album poprzedza stylowa miniaturka ''For AM'' utrzymana w niemal psalmowym klimacie.
Formuła jaką proponuje Quartet North idealnie łączy wieloletnie doświadczenie Piotra Lemańczyka z świeżością i entuzjazmem młodych jazzowych artystów. Specjalnie dla tego projektu przygotowane przez lidera formacji kompozycje okazały się idealnym materiałem dla składu, w którego muzyce słyszymy ogromny ładunek ekspresji, nieposkromionej wirtuozerii, improwizacji i rozbudowanych dialogów, ale także celebracji najzwyklejszej radości z wspólnego grania, jaka udziela się także i nam słuchaczom w trakcie 50. minut spędzonych przy ''Baltic Dance''.
Quartet North tworzą poza liderem i autorem całego repertuaru formacji: saksofonista i klarnecista Szymon Łukowski, trębacz Emil Miszk i perkusista Sławomir Koryzno.
Na trąbce w North Quartet gra Emil Miszk -wyjątkowo aktywny muzyk, nieustannie zaangażowany w rozmaite projekty z formacją AlgoRhytHm, której jest liderem, na czele. Zdobył szereg wyróżnień i nagród, pośród których warto wymienić: I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w Krakowie czy wyróżnienie podczas Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Miał okazję współpracować z muzykami tej klasy co: Seamus Blake, Clarence Penn, Krzysztof Urbański i Adam Makowicz.
Z kolei saksofonista Szymon Łukowski mający już w swoim dorobku autorski album własnego kwintetu, wypełniony w większości własnymi kompozycjami (''Szymon Łukowski Quintet'', 2013) ma za sobą m.in. współpracę z Eljazz Big Band, Around Jazz Quartet oraz Kwintetem Marcina Gawdzisa (wyśmienity album ''Shadows Of Autumn'', 2013). Za perkusistą w własnym Kwintecie Łukowskiego zasiadał Sławomir Koryzno, kolejny z trójki młodych muzyków jacy w Quartet North znaleźli się ''pod skrzydłami'' Lemańczyka.
Perkusista, będący uczniem Tomka Sowińskiego (Akademia Muzyczna w Gdańsku) oraz Michaela Laurena (ESMAE w Porto), jest lauretaem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów jazzowych jak choćby: European Jazz Contest, School & Jazz Festival czy Swingin' Saxonia. Ma za sobą współpracę z m.in.: Dominikiem Bukowskim, Marcinem Gawdzisem, Cezarym Paciorkiem, Maciejem Sikałą i Maciejem Grzywaczem, oraz udział w warsztatach prowadzonych przez m.in.: Clarence'a Penna, Seamusa Blake'a, Krzysztofa Urbańskiego i Adama Makowicza.
Piotr Lemańczyk w swym nowym projekcie postawił na ''świeżą krew'', lecz swój wybór oparł na ogromnym doświadczeniu i popartym wieloma sukcesami wyjątkowym warsztacie jakim, mimo młodego wieku, dysponują trójmiejscy instrumentaliści.
Dwuosobowa sekcja dęta jaką stanowią młodzi muzycy, nie jest jedynym novum na dotychczasowej muzycznej drodze Lemańczyka. Kolejną innowacją, w konfrontacji z dotychczasową twórczością kontrabasisty z jaką mamy do czynienia na ''Baltic Dance'' jest wzbogacenie stricte jazzowego brzmienia o kwartet smyczkowy. Taką wyjątkową oprawę zyskały kompozycje: ''Almost Close'', ''Abstract Argument'' i ''Mr BB'', a jest ona dziełem istniejącego od 2006 roku zespołu NeoQuartet, mającego na swym koncie m.in. nominowaną do Fryderyka płytę wydaną przez prestiżową wytwórnię DUX.
Każdorazowo kompozycje Lemańczyka charakteryzują się pięknymi, ciekawymi liniami melodycznymi z bogatą harmonią oraz często zmieniającym się metrum. Tak jest i tym razem, choć poszczególne utwory robią wrażenie bardziej zamkniętych strukturalnie.
Roztańczony, wyposażony w swawolną melodykę ''If You Go'' zdaje się być świetnym ''otwieraczem'' całego albumu.
Bardziej stonowany zdaje się być utwór tytułowy ozdobiony wieloma solowymi impresjami lidera i kapitalnymi partiami klarnetu basowego (Łukowski).
Ballada ''Almost Close'' z kolei stanowi wyjątkowe połączenie ciepłych dźwięków saksofonu (dzięki specyficznej konwencji jaką udało się tu uzyskać Łukowskiemu -mogących kojarzyć się z nowojorskimi klubami jazzowymi), z ujmującym brzmieniem sekcji smyczkowej.
Dęte unisonowe partie zdominowały ''North Meeting'', utwór wyróżniający się także wyśmienitymi żywiołowymi kreacjami Sławka Koryzno oraz (jak mogłoby być inaczej): rozbudowaną solówką kontrabasu.
Utrzymany w spokojnym, stonowanym rytmie ''Abstract Argument'' poprzez dyskretny podkład smyczkowy i specyficzną aranżację partii dętych może wywoływać skojarzenia z brzmieniem charakterystycznym dla big bandów. Wyjątkową ozdobą jest tu dominująca nad całością struktury, partia saksofonu Szymona Łukowskiego jaki w konwencji Quartet North niejednokrotnie robi wrażenie zdecydowanie bardziej wyzwolonego i śmielej pogrywającego niż w ramach własnego kwintetu, z którym zaledwie sześć miesięcy wcześniej zarejestrował materiał na debiutancki album.
Intrygujący, niepokojący i tajemniczy nastrój dominuje w trakcie ''Mr BB''. Mroczna i klimatyczna kompozycja, zdominowana jest bardzo niskimi dźwiękami kontrabasu z szalejącym w tle Sławkiem Koryzno przy perkusji i pojawiającymi się w drugiej części utworu partiami skrzypiec. Na koniec dochodzi niemal do atonalnego finału tworzonego przez przekomarzające się smyczki, klarnet basowy i trąbkę.
Galopada kontrabasu i ''przekrzykujące się'' dęciaki charakteryzują szaleńczy, robiący wrażenie pędzącego na złamanie karku ''Solar In Mind''.
Najdłuższy w tym zestawie utwór ''Comparing With Reality'', kończący zarazem cały album poprzedza stylowa miniaturka ''For AM'' utrzymana w niemal psalmowym klimacie.
Formuła jaką proponuje Quartet North idealnie łączy wieloletnie doświadczenie Piotra Lemańczyka z świeżością i entuzjazmem młodych jazzowych artystów. Specjalnie dla tego projektu przygotowane przez lidera formacji kompozycje okazały się idealnym materiałem dla składu, w którego muzyce słyszymy ogromny ładunek ekspresji, nieposkromionej wirtuozerii, improwizacji i rozbudowanych dialogów, ale także celebracji najzwyklejszej radości z wspólnego grania, jaka udziela się także i nam słuchaczom w trakcie 50. minut spędzonych przy ''Baltic Dance''.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Piotr LEMAŃCZYK Quartet North: Baltic Dance /CD 2014, Soliton/
If You Go; Baltic Dance; Almost Close; North Meeting; Abstract Argument; Mr BB; Solar In Mind; For AM; Comparing Withe Reality.
If You Go; Baltic Dance; Almost Close; North Meeting; Abstract Argument; Mr BB; Solar In Mind; For AM; Comparing Withe Reality.
skład:
Szymon Łukowski - saksofony, klarnet
Emil Miszk - trąbka, flugelhorn
Piotr Lemańczyk - kontrabas
Sławomir Koryzno - perkusja
oraz NeoQuartet:
Karolina Piątkowska, Paweł Kapica - skrzypce
Michał Markiewicz - altówka
Krzysztof Pawłowski - wiolonczela
Szymon Łukowski - saksofony, klarnet
Emil Miszk - trąbka, flugelhorn
Piotr Lemańczyk - kontrabas
Sławomir Koryzno - perkusja
oraz NeoQuartet:
Karolina Piątkowska, Paweł Kapica - skrzypce
Michał Markiewicz - altówka
Krzysztof Pawłowski - wiolonczela
_________________________________________