Saksofonistka, flecistka i obdarzona niebywałą fantazją kompozytorka Anna Webber, urodziła się w 1984 roku w Kolumbii Brytyjskiej, jednak od 2008 roku mieszka w Nowym Jorku. Tam własnie miała okazję nawiązać współpracę z takimi muzykami jak Ben Street, John Hollenbeck czy Dave Douglas.
Utworzona przez artystkę formacja Percussive Mechanics zbiera bardzo pochlebne opinie w najbardziej znaczących jazzowych czasopismach i portalach internetowych, jak choćby: Chicago Reader, New York Times czy All About Jazz, a płyta formacji jaka ukazała się w 2013 roku nakładem wytwórni Pirouet, przez wielu krytyków nazwana została najważniejszym jazzowym wydarzeniem roku.
W rok po tej płycie otrzymujemy kolejny album wydany przez Pirouet i firmowany nazwą: Anna Webber's Percussive Mechanics i zrealizowany w identycznym składzie jak debiutancki krążek.
Oryginalne instrumentarium Percussive Mechanics składa się z fletu, saksofonów (tenorowego i altowego), klarnetu, wibrafonu (lub marimby), fortepianu, kontrabasu i dwóch zestawów perkusyjnych. Zespół tworzą młodzi muzycy, żądni muzycznych przygód i poszukujący nowych rozwiązań brzmieniowych. Siedem utworów wypełniających album o intrygującym tytule ''Refraction'' (określenie zmiany kierunku rozchodzenia się fali akustycznej) zabiera nas na godzinę do świata widzianego oczyma artystów obdarzonych niespotykaną wyobraźnią i wrażliwością, jacy poprzez dźwięki przekazują nam swe uczucia.
Cały cykl scalają kompozycje: ''Five (Action)'' i będąca jej odzwierciedleniem ''Friction/Vif (Reflection)'' kończąca cały album, jeszcze bardziej dzięki temu zabiegowi podkreślając wrażenie rodzaju konceptualnej suity.
Dzięki zastosowaniu osobliwej konfiguracji instrumentów, brzmienie formacji Anny Webber okazuje się być jedynym w swoim rodzaju. Również konstrukcja kompozycji większości utworów opiera się na doskonałym uchwyceniu harmonicznego współbrzmienia fortepianu i wibrafonu. Solówki fletów, saksofonów i klarnetu niejednokrotnie nachodzą na siebie, a nad całością czuwa kontrabas i dwóch perkusistów. Jednym z nich jest absolwent berlińskiego Jazz Institute - Max Andrzejewski, jakiego miłośnicy niemieckiego jazzu mieli już okazję poznać dzięki świetnej płycie tria Expressway Sketches, nazywanego ''młodymi jazzowymi partyzantami'' (''Expressway Sketches'', 2010).
Muzyk o swojsko brzmiącym w Polsce nazwisku okazuje się równie dobrze radzić sobie grając na marimbie, czego przykładem jest ponad 14-minutowe nagranie: ''Theodore'' umieszczone pośrodku płyty, oparte w dużej mierze na zbiorowej improwizacji, będące znakomitym ukłonem w stronę free jazzu i awangardy. Z chaosu jaki dominuje podczas pierwszych minut utworu, wyłania się kojąca linia melodyczna, z upływem czasu coraz bardziej wciągająca zmysłowym klimatem.
Drugą, rozbudowaną do kilkunastu minut formą jest ''The All Pro 3 Speed'', jeśli wierzyć kompozytorce, do skomponoawania go zainspirowała Annę Weber dramatyczna przygoda związana z awarią roweru na niebezpiecznym skrzyżowaniu. To kolejny przykład wyjątkowej sprawności muzyków i zdolności kreowania improwizowanych form, jakie potrafią budować niesamowite napięcie.
Z kolei doskonałą miniaturką jest charakteryzujący się licznymi załamaniami rytmicznymi temat ''Relentless!'', oparty na doskonałych partiach wibrafonu, twardych akordach fortepianu oraz tenorowych improwizacjach Anny Weber (lewy kanał) i szaleńczej kanonadzie perkusji (prawy kanał).
Anna Webber i jej ''Perkusyjni Mechanicy'' nawet w trakcie najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych w fakturze fragmentów utworów wykazują się ogromną witalnością połączoną z poczuciem piękna danej chwili. To sposób w jaki młodzi artyści poszerzają i wzbogacają współczesną muzykę jazzową, czerpiąc wzorce w równej mierze z środkowego nurtu muzyki improwizowanej jak i eksperymentów spod znaku awangardowego wizjonera Johna Cage'a. Płyta ''Refraction'' to znakomite doświadczenie dla słuchaczy nie stroniących od nowatorskich rozwiązań. To muzyka bardzo spontaniczna, zawierająca w sobie zarówno delikatność i zmysłowe wyciszenie jak i niespokojny nastrój napięcia.
Dajmy się jej porwać.
Album ukazał się 7 listopada 2014 roku nakładem Pioruet Records.
Robert Ratajczak
__________________________________________________
Five (Action); Tacos Wyoming; Climbing on Mirrors; Theodore; Relentless!; The All Pro 3 Speed; Friction/Vif (Reflection).
skład:
Anna Webber - flety, saksofon
James Wylie - klarnet, saksofon
Julius Heise - wibrafon, marimba
Elias Stemeseder - fortepian
Igor Spallati - kontrabas
Max Andrzejewski - perkusja, marimba
Martin Kruemmling - perkusja
___________________________________________________