Hej, w Dzień Narodzenia; Mizerna cicha; Wśród nocnej ciszy; Szczedryk; Cicha noc; Boh Predwicznyj; Lulajże Jezuniu; Oj, maluski, maluśki; Pójdźmy wszyscy do stajenki; Idzie hyr; Jezus malusieńki; Nowa radist stała; Spy, Isuse, Spy; Gdy Pan Jezus we drzwi puka; Północ już była; Dobryj weczir Tobi; Przybieżeli do Betlejem.
Julia Sawicka Project to formacja, w której leszczyńskiej wokalistce udało się zebrać doprawdy wyjątkowy międzynarodowy skład złożony z doświadczonych muzyków. Po debiutanckiej płycie ''Breathing Space'' (2011/2013) i wielkim sukcesie albumu z jazzowymi transkrypcjami utworów Stinga: ''Fields of soul'' (2012), doczekaliśmy się wyjątkowej, pięknie wydanej i po otwarciu opakowania pachnącej piernikami płyty ''Kolędy''. Po raz pierwszy płytę tę można było nabyć 11.11.2014 przy okazji koncertu zespołu w Filharmonii Poznańskiej.
Na krążku znajdziemy 17 nagrań -zarówno doskonale znanych polskich kolęd w rodzaju ''Wśród nocnej ciszy'' czy ''Cicha noc'' jak i kolęd z Ukrainy (np. ''Szczedryk'', ''Idzie hyr'' czy ''Spy, Isuse, Spy'').
W składzie zespołu poza dotychczasowymi współpracownikami Artystki jakich znamy z jej poprzednich płyt (Hans Peter Salentin, Grzegorz Grocholski, Klaudius Kovac, Roman Chraniuk i Marcin Jahr), znaleźli się także: wybitny saksofonista Piotr Baron i gitarzysta Tomasz Ślotała, oraz muzycy grający na: lirze korbowej (znana z zespołu Bedebede - Malwina Paszek), hinduskim sitarze i dilrubie (Tomasz ''Ragaboy'' Osiecki) a także instrumentaliści z Ukrainy: Andrij Melnyk (akordeon) i Dumitru Harea (fletnia Pana). Zastosowanie tak rozbudowanego instrumentarium, wzbogaconego o instrumenty w rodzaju sitaru czy liry korbowej, zapewniło interpretacjom wyjątkowe brzmienie, plasujące niektóre z nagrań w stylistyce muzyki etnicznej.
Zestawienie na jednym krążku tradycyjnych polskich kolęd z stosunkowo mało znanymi w Polsce kolędami z Ukrainy okazało się wyjątkowym rozwiązaniem w przystępny sposób pozwalającymi zapoznać się z urokiem świątecznej tradycji muzycznej Kościoła prawosławnego i greckokatolickiego. Warto przypomnieć w tym miejscu, iż według kalendarza juliańskiego odpowiednikiem Wigilii jest Swiat Weczir (Święty Wieczór), jaki przypada 6 stycznia, jednak podobnie jak u nas, tego właśnie dnia śpiewane są tradycyjne kolędy. Ile w nich zaklętego w melodii piękna, przekonać się możemy na tej płycie.
Świetnie w konwencję wpasował się jak zawsze niedościgniony Piotr Baron. Muzyk towarzyszy nam już od pierwszych minut płyty grając piękne saksofonowe solo poprzedzające niemniej rozbudowaną partię fortepianu Klaudiusa Kovaca w trakcie ''Hej, w Dzień Narodzenia''. Saksofon Piotra Barona przewija się niemal w każdym z nagrań, pięknie ozdabiając m.in. utrzymaną w średnim tempie ''Boh Predwicznyj''.
Piotra Barona słyszymy na tej płycie także przy klarnecie basowym, doskonale wprowadzającym podczas ''Mizerna cicha'' Grzegorza Grocholskiego.
Kilkakrotnie pojawia się rytm mogący wywoływać skojarzenia ze stylistyką country. Przykładem tego jest choćby ciekawa, skoczna interpretacja ''Wśród nocnej ciszy'' bogato okraszona dźwiękami gitary Tomasza Ślotały i ''szczoteczkami'' Marcina Jahra, czy ocierająca się niemal o rockabilly wersja ''Pójdźmy wszyscy do stajenki'' z rock'n'rollowym przytupem i kapitalną solówką kontrabasu Romana Chraniuka.
Do tej samej grupy zaliczyć można ''Północ już była'' z zgrabnie wplecionym w środku nagrania ''pojedynkiem'' saksofonu Barona i trąbki Salentina.
Ogromny wkład w ostateczny przekaz płyty mają biorący udział w nagraniach trębacze: Grzegorz Grocholski i niemiecki wirtuoz Hans Peter Salentin, znany z współpracy z takimi ikonami jazzu jak choćby: Chick Corea, John Scofield, Miroslav Vitous czy Charlie Mariano. Jakże nieocenione znaczenie mają ich partie przekonać możemy się choćby w trakcie wspomnianych kolęd: ''Mizerna cicha'', ''Cicha noc'' i pięknie zaaranżowanej w kameralnej konwencji (wokal, trąbka, fortepian: ''Lulajże Jezuniu'' (G.Grocholski), ale też podczas ''Wśród nocnej ciszy'', czy czysto jazzowej aranżacji ''Jezus malusieńki'' (Salentin).
Kameralna aranżacja jest także domeną ukraińskiej kolędy ''Idzie hyr'', zaśpiewanej przy akompaniamencie klasycznej gitary i ''szumiącego'' dyskretnie saksofonu, oraz dominuje w trakcie ''Spy, Isuse, Spy'', gdzie Julii Sawickiej towarzyszy tylko kontrabas i trąbka Grzegorza Grocholskiego.
Jeszcze jedną kameralną perełką w tym zestawie jest wzruszająca pieśń ''Dobryj weczir Tobi'', przepięknie zaśpiewana przez Panią Julię.
Etnicznym posmakiem emanuje ukraińska kolęda: ''Szczedryk'', wyjątkowa interpretacja ''Oj, maluśki, maluśki'' suto okraszona dźwiękami hinduskiego sitaru i liry korbowej, nadająca znanej wszystkim kolędzie iście transowego charakteru, oraz ''Nowa radist stała'' (z fletnią Pana i akordeonem w tle), ''Gdy Pan Jezus we drzwi puka'' i kończąca całość miniaturka, jaką jest wyjątkowa interpretacja ''Przybieżeli do Betlejem''.
Nad całością dominuje aksamitny głos Julii Sawickiej, obdarzonej niewyobrażalnym wręcz darem charakterystycznej interpretacji, w jakiej równie wyśmienicie brzmi zarówno ''Seven Days'' Stinga (z płyty ''Fields of soul'', 2012), ''Kołysanka Rosemary'' Komedy (''Breathing Space'', 2013) jak i najsłynniejsza bodaj polska kolęda ''Wśród nocnej ciszy'' znajdująca się w programie tego krążka.
Myślę, iż dla tych wszystkich którzy z różnych powodów nie lubią Świąt Bożego Narodzenia, fakt iż przy ich okazji ukazują się takie płyty jak najnowszy album Projektu Julii Sawickiej, stanowi niepodważalny powód do radości z nadchodzących każdego roku tych jedynych w swoim rodzaju dni. Piękna płyta.
Płyta ukazała się 11 listopada 2014 roku
Robert Ratajczak
____________________________________________________
Hej, w Dzień Narodzenia; Mizerna cicha; Wśród nocnej ciszy; Szczedryk; Cicha noc; Boh Predwicznyj; Lulajże Jezuniu; Oj, maluski, maluśki; Pójdźmy wszyscy do stajenki; Idzie hyr; Jezus malusieńki; Nowa radist stała; Spy, Isuse, Spy; Gdy Pan Jezus we drzwi puka; Północ już była; Dobryj weczir Tobi; Przybieżeli do Betlejem.
muzycy:
Julia Sawicka - wokal, fortepian
Hans Peter Salentin - trąbka, flugelhorn
Grzegorz Grocholski - trąbka
Piotr Baron - saksofony, klarnety
Tomasz Ślotała - gitary
Klaudius Kovac - fortepian
Andrij Melnyk - akordeon
Dumitru Harea - fletnia Pana
Tomasz ''Ragaboy'' Osiecki - dilruba, sitar
Malwina Paszek - lira korbowa
Roman Chraniuk - kontrabas
Marcin Jahr - perkusja
_______________________________________________