Pastorale; Ode; Fuge; Return To Ulster; Arietta; Danksagung; Sturm; Hammerlos; 109; Adagio; Allegro; Soldier's Dream; Mond und Schein.
Dieter Ilg pracował na swoją pozycję jednego z najbardziej cenionych kontrabasistów w Europie jako partner m.in.: Randy'ego Breckera, Nguyena Le, Dave'a Liebmana, Alberta Mangelsdorffa, Nilsa Landgrena, Wolfganga Muthspiela czy Charlie Mariano. Jednak już od pewnego czasu przestano kojarzyć jego trzyliterowe nazwisko wyłącznie z współpracą z gigantami jazzu, lecz postrzegać poczęto jako lidera własnego, kapitalnego tria z doskonałym pianistą Rainerem Bohmem i francuskim perkusistą Patrice Heralem w składzie. O posiadaniu przez wszystkich troje instrumentalistów, robiących wrażenie nieograniczonych muzycznych możliwościach, zacierających jakiekolwiek granice pomiędzy muzyką klasyczną i jazzem mogliśmy przekonać się już po dwóch pierwszych albumach wydanych przez monachijską wytwórnię ACT. To bez wątpienia efekt starannego wykształcenia każdego z instrumentalistów studiujących w przeszłości historię muzyki klasycznej na tak znakomitych uniwersytetach jak choćby Akademia Muzyczna we Freiburgu.
Najpierw był Giuseppe Verdi i ''Otello live at Schloss Elmau'', później album ''Parsifal'' (2013) odwołujący się do 3-aktowej opery Richarda Wagnera, a rok 2015 przynosi wariacje na temat utworów wybranych z dorobku Ludwiga van Beethovena. Tak pokrótce określić można dokonania ostatnich lat, zafascynowanego muzyką klasyczną, kontrabasisty Dietera Ilga i jego tria
Już zakończenie poprzedniej - ''wagnerowskiej'' płyty Ilga jakim była "Oda do radości" - jeden z ukochanych przez Wagnera utworów Beethovena, zapowiadało iż obdarzony niespotykanym darem transkrypcji klasyki na język jazzu, Dieter Ilg, zamierza zmierzyć się z dorobkiem kolejnego niemieckiego klasyka.
Na albumie ''Mein Beethoven'' znajdziemy również ''Odę'' w kapitalnej jazzowej transkrypcji pozbawionej klasycznego patosu, za to wyposażoną w świetnego improwizacyjnego ducha i impresyjny charakter.
To bardzo zmysłowa muzyka, kryjąca w sobie ogrom rozmaitych niuansów, jakie znajdujemy smakujące je podczas każdego kolejnego przesłuchania. Trudno nie zastanowić się nad refleksją, jaką kontrabasista dzieli się z nami we wstępie do płyty wydrukowanym wewnątrz okładki, iż: ''bez Beethovena dzisiejsza muzyka brzmiałaby inaczej. Także jazz''.
Doskonała aranżacja i jazzowe opracowanie wszystkich tematów nagranych we wrześniu 2014 roku w Ludwigsburgu sprawia, iż słuchając albumu potrafimy też całkowicie zapomnieć o korzeniach inspiracji muzyków tria. Dieter Ilg uczynił z muzyką Beethovena cos doprawdy niezwykłego, a w każdym z poszczególnych utworów mamy do czynienia z niezwykle imponującą wirtuozerią i różnorodnością stylistyczną. To doskonały przykład nieskrępowanej muzyki tworzonej dzięki niecodziennej kreatywności trzech wyjątkowych muzyków. To także wyjątkowa gratka nie tylko dla miłośników Beethovena, ale i dla zwolenników ciepłego, ujmującego brzmienia kontrabasu spod znaku Charliego Hadena (posłuchajcie choćby: ''Soldier's Dream''). Imponująca wirtuozeria i stylistyczna różnorodność materiału sprawia iż album ten jest wyjątkowym majstersztykiem improwizacji, a jednocześnie kolejnym dowodem potwierdzającym tezę iż: muzyka nie zna granic.
Premiera albumu: 30 stycznia 2015 roku
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Dieter Ilg: Mein Beethoven
CD 2015, ACT
Pastorale; Ode; Fuge; Return To Ulster; Arietta; Danksagung; Sturm; Hammerlos; 109; Adagio; Allegro; Soldier's Dream; Mond und Schein.
personel:
Rainer Bohm - fortepian
Dieter Ilg - kontrabas
Patrice Heral - perkusja
____________________________________________________