Hasenkot; Im Irrtum verirrt; Waldlöwenjagd; Tag 367; Zahlendreher 72; Tango de Techno; Ein Gartenstuhl, der wackelt; Die Wanderung; Würfel; Wütend.
[more]
Trio Zur Schonen Aussicht (w wolnym tłumaczeniu: Piękny Widok) to trzej niespełna 30-letni jazzowi instrumentaliści, jacy często określani są przez swych słuchaczy mianem: "freak trio". Formacja za Odrą zdobywa coraz większą popularność, czego dowodem są pełne sale podczas ich koncertów w takich miejscach jak choćby Tonne w Dreźnie, od lat szczycący się opinią jednego z najlepszych europejskich klubów jazzowych. Bardzo gorąco przyjęty został też, zarówno przez krytyków jak miłośników muzyki improwizowanej, debiutancki album zespołu: ''Willkommen'' wydany przez wytwórnię JazzHaus Musik.
Kim jest tych trzech młodych artystów, jacy w ostatnim czasie bardzo ożywili niemiecką scenę jazzową brzmieniem określanym w Niemczech jako "Alpin-urbanen Jazz"?
Zur Schonen Aussicht tworzą: saksofonista Paul Berberich (wcześniej znany z działalności w składach: ConTrust - Jazz Orchestra Dresden i Drezno Jazz Collective), gitarzysta i kompozytor repertuaru tria - Joachim Wespel (znany z zespołów: Sonido i Lederkoralle), oraz perkusista Florian Lauer. Ostatniego z muzyków polscy miłośnicy jazzu znać mogą dzięki jeleniogórskiemu Krokus Jazz Festival, gdzie w 2010 roku wystąpił w składzie zespołu Axiom, z którym notabene nagrał już dwie płyty. Florian Lauer mimo młodego wieku ma już na koncie kilka płyt nagranych w różnych składach i udział w rozlicznych prestiżowych festiwalach w Niemczech, pośród których warto wymienić choćby Startbahn Jazz Straubing w 2011 (z zespołem Mir) czy Jazzpreis Burghausen (w 2012 roku w składzie Mir, rok później jako muzyk formacji Slavicon).
Wszyscy trzej młodzi jazzmani poznali się podczas studiów w Dreźnie i razem udało im się stworzyć wyjątkowe brzmienie będące wypadkową ich indywidualności i mieszanką rozmaitych muzycznych wpływów. Muzyka tria Zur Schonen Aussicht to rodzaj muzycznego mikroklimatu, powstałego dzięki trzem kreatywnym umysłom improwizacyjnym, egzystującym równolegle tworząc doskonałą harmonię.
U naszych zachodnich sąsiadów dzieje się naprawdę wiele dobrego w ostatnim czasie na scenie jazzowej. Trudno nie dostrzec reprezentującej wyjątkowo wysoki poziom niemieckiej nowej fali jazzu, reprezentowanej przez wykonawców pokroju gitarzystów Johannesa Schmitza i Tobiasa Hoffmanna, braci Petera i Bernharda Meyerów, saksofonisty Sebastiana Buschera czy formacji Expressway Sketches, Krassport i również debiutującego fonograficznie w 2014 roku, tria Das Letzte Kanguru.
Muzycy Zur Schonen Aussicht na swej pierwszej płycie proponują muzykę pełną energii oraz, wyczuwalnej we wszystkich formach improwizacji, radości wynikającej z procesu tworzenia, będącą rodzajem fuzji kompozycji i improwizacji. W dźwiękach zaklętych w poszczególnych utworach dostrzeżemy, rzadko spotykane w ostatnim czasie w muzyce jazzowej, współistnienie muzycznego ładu i harmonii z rodzajem dźwiękowego chaosu i anarchii.
Album ukazał się 17 kwietnia 2014 roku.
Kim jest tych trzech młodych artystów, jacy w ostatnim czasie bardzo ożywili niemiecką scenę jazzową brzmieniem określanym w Niemczech jako "Alpin-urbanen Jazz"?
Zur Schonen Aussicht tworzą: saksofonista Paul Berberich (wcześniej znany z działalności w składach: ConTrust - Jazz Orchestra Dresden i Drezno Jazz Collective), gitarzysta i kompozytor repertuaru tria - Joachim Wespel (znany z zespołów: Sonido i Lederkoralle), oraz perkusista Florian Lauer. Ostatniego z muzyków polscy miłośnicy jazzu znać mogą dzięki jeleniogórskiemu Krokus Jazz Festival, gdzie w 2010 roku wystąpił w składzie zespołu Axiom, z którym notabene nagrał już dwie płyty. Florian Lauer mimo młodego wieku ma już na koncie kilka płyt nagranych w różnych składach i udział w rozlicznych prestiżowych festiwalach w Niemczech, pośród których warto wymienić choćby Startbahn Jazz Straubing w 2011 (z zespołem Mir) czy Jazzpreis Burghausen (w 2012 roku w składzie Mir, rok później jako muzyk formacji Slavicon).
Wszyscy trzej młodzi jazzmani poznali się podczas studiów w Dreźnie i razem udało im się stworzyć wyjątkowe brzmienie będące wypadkową ich indywidualności i mieszanką rozmaitych muzycznych wpływów. Muzyka tria Zur Schonen Aussicht to rodzaj muzycznego mikroklimatu, powstałego dzięki trzem kreatywnym umysłom improwizacyjnym, egzystującym równolegle tworząc doskonałą harmonię.
U naszych zachodnich sąsiadów dzieje się naprawdę wiele dobrego w ostatnim czasie na scenie jazzowej. Trudno nie dostrzec reprezentującej wyjątkowo wysoki poziom niemieckiej nowej fali jazzu, reprezentowanej przez wykonawców pokroju gitarzystów Johannesa Schmitza i Tobiasa Hoffmanna, braci Petera i Bernharda Meyerów, saksofonisty Sebastiana Buschera czy formacji Expressway Sketches, Krassport i również debiutującego fonograficznie w 2014 roku, tria Das Letzte Kanguru.
Muzycy Zur Schonen Aussicht na swej pierwszej płycie proponują muzykę pełną energii oraz, wyczuwalnej we wszystkich formach improwizacji, radości wynikającej z procesu tworzenia, będącą rodzajem fuzji kompozycji i improwizacji. W dźwiękach zaklętych w poszczególnych utworach dostrzeżemy, rzadko spotykane w ostatnim czasie w muzyce jazzowej, współistnienie muzycznego ładu i harmonii z rodzajem dźwiękowego chaosu i anarchii.
Album ukazał się 17 kwietnia 2014 roku.
Robert Ratajczak
_____________________________________________________________________________________
ZUR SCHONEN AUSSICHT: Willkommen /CD 2014, JazzHaus Musik JHM 225/
1. Hasenkot
2. Im Irrtum verirrt
3. Waldlöwenjagd
4. Tag 367
5. Zahlendreher 72
6. Tango de Techno
7. Ein Gartenstuhl, der wackelt
8. Die Wanderung
9. Würfel
10.Wütend
2. Im Irrtum verirrt
3. Waldlöwenjagd
4. Tag 367
5. Zahlendreher 72
6. Tango de Techno
7. Ein Gartenstuhl, der wackelt
8. Die Wanderung
9. Würfel
10.Wütend
Paul Berberich - saksofon, flet
Joachim Wespel - gitara
Florian Lauer - perkusja
Joachim Wespel - gitara
Florian Lauer - perkusja
_____________________________________________________________________________________
opisy innych płyt z katalogu JazzHaus Musik: