At Last; Rolling In The Deep (The Aretha Version); Midnight Train To Georgia; I Will Survive (The Aretha Version); People; No One; I'm Every Woman / Respect; Teach Me Tonight; You Keep Me Hangin' On; Nothing Compares 2 U.
[more]
To już 38. studyjny album Arethy Franklin, a jednocześnie pierwsza jej płyta wydana przez RCA. 72-letnia Królowa Soulu, jaka zadebiutowała ponad 50 lat temu w roku 2014 postanowiła tym razem zmierzyć się z utworami pochodzącymi z repertuaru rozmaitych wokalistek jak np.: Etta James, Barbra Streisand, Whitney Houston, Diana Ross, ale też: Adele, Alicia Keys, Gloria Gaynor i Sinead O'Connor.
Nad całością czuwa kultowy realizator Clive Davis, do współpracy zaproszono tak doskonałych instrumentalistów jak saksofonista Kirk Whalum i pianista Greg Phillinganes, a zaangażowanie młodych topowych producentów w osobach niejakiego Babyface'a i Outcasta zapewnić ma płycie powodzenie u młodszych słuchaczy. Sam pomysł na nagranie takiej płyty bardziej niż świeżością, najzwyczajniej pachnie po prostu zielonymi banknotami.
Syntetyczne brzmienie zaprogramowanych syntezatorów potwornie razi podczas ozdobionego fajną partią Kirka Whaluma: ''At Last'', a nawet świetnie zaśpiewanego wciąż potężnym głosem przez Arethę: ''Midnight Train To Georgia''.
''Rolling In The Deep'' z ciekawym wpleceniem cytatu z ''Ain't No Mountain High'' zabija ''puszkowy'' rytm, a takie koszmarki jak ''No One'' urągają wręcz talentowi Arethy Franklin (kto ją namówił do zaśpiewania czegoś takiego?)
Fajny skat i ciekawa aranżacja chórków podczas hitu Glorii Gaynor: ''I Will Survive'' też zdaje się być niewystarczającym pretekstem do publikacji kolejnej wersji wielkiego przeboju dyskotek lat 80-tych. Również przebój The Supremes: ''You Keep Me Hangin' On'' w wersji Arethy Franklin, jaki znajdziemy na tej płycie, nie znajdzie innego zastosowania, niż odtwarzanie ''w tle'' w jakimś nocnym klubie. Na szczęście oba te utwory jako jedyne z całej płyty nagrano z prawdziwą orkiestrą.
A skoro o rytmach dyskotekowych mowa: przebój Whitney Houston ''Im Every Woman'' połączony z ''Respect'', podany w rytmicznym sosie drugiego 10-lecia XXI wieku - to jedne z najjaśniejszych minut całego albumu.
Mimo to Aretha Franklin zdaje się być wciąż u szczytu swych możliwości wokalnych, co udowadnia swym niezmiennie silnym a jednocześnie ujmującym głosem. Taki popis jej możliwości wokalnych mamy choćby w trakcie nieśmiertelnego tematu: ''People'' ozdobionego partiami fortepianu Grega Phillinganesa.
Aretha Franklin nadal w świetnej formie, szkoda tylko iż pozwoliła wciągnąć się w tryby kolektywu producentów i wydawców mających tylko jeden cel jakim jest wszechwładna mamona.
Na osobne potraktowanie zasługują jednak dwie piosenki z ''Great Diva Classics''. To ''Teach Me Tonight'' w pięknej klasycznej jazzowej wersji, świetnie zaaranżowana i ozdobiona ujmującymi partiami Whaluma i Philinganesa oraz bardzo ''rozśpiewana'' wersja ''Nothing Compares 2 U'' -wobec pierwowzoru Sinead O'Connor, zupełnie przearanżowana do formy ciekawie ozdobionego dęciakami ...swingu. Ale to trochę mało by ''pociągnąć'' całość. Szkoda.
Płyta ukazała się 17 października 2014 roku.
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________
Aretha FRANKLIN: Aretha Franklin Sings The Great Diva Classics /CD 2014, RCA 88875022512/
1. At Last
2. Rolling In The Deep (The Aretha Version)
3. Midnight Train To Georgia
4. I Will Survive (The Aretha Version)
5. People
6. No One
7. I'm Every Woman/Respect
8. Teach Me Tonight
9. You Keep Me Hangin' On
10.Nothing Compares 2 U
muzycy:
Aretha Franklin - wokal, fortepian
oraz:
Steve Tirpak, Jonathan Shaw - trąbki
Kirk Whalum - saksofon
Jarred Antonocci - puzon
Jason P.Freeman, Jerry Freeman & Darian Emory - instr. dęte
Kenny ''Babyface'' Edmonds - gitary, programowanie
Michael Ripoll, Phil Seed, Andrew Hey, Keith Henderson - gitary
Eric Kupper - instr. klawiszowe, programowanie
Greg Philinganes, Erik ''Bluetooth'' Griggs, Kevin Kendrick, James ''Big Jim'' Wright, Tim Gant & ''Jigga'' James Edwards - instr. klawiszowe
Emma Kummrow, Dayna Anderson, Blake Espy, Charles Parker, Guillame Combet, Jennifer Lee - skrzypce
Davis Barnett, Jonathan Kim - altówka
Glenn Fischbach - wiolonczela
Reggie Hamilton, Ethan Farmer, John Sherrell - bas
Steve Wolf, Jorel ''JFly'' Flynn - perkusja
Antonio Dixon - instr. perkusyjne, programowanie
Fonzi Thornton, Cissy Houston, Tawatha Agee, Brenda White-King, Latrelle Simmons, Carmen Reece, Vaneese Thomas, Keisha Jackson, Debra Killings & Joi Giliam - chórki
Demonte Posey, Dapo Torimiro - programowanie
____________________________________________________________________