│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

10.4.15

Andreas Schickentanz: Axiom /2015/

Häutungen; Zugzwang I; Schonfrist; Pausenbrot; Nachtblind; Axiom; Hundetraum; Kurzwellen; Zugzwang II; Über die Einsamkeit im Weltall; Montieri (abends).


Urodzony w 1961 roku w Dortmundzie a mieszkający w Brukseli Andreas Schickentanz zafascynowany jest brzmieniem puzonu i zastosowaniem go w muzyce jazzowej od osiemnastego roku życia. Mimo starannego wykształcenia muzycznego, jeśli chodzi o grę na puzonie jest jednak samoukiem. Współpracował jak dotąd z tak znamienitymi postaciami współczesnej muzyki improwizowanej jak choćby: Lee Konitz, David Liebman czy Markus Stockhausen. W roku 2010 powołał do życia kwintet, w którego składzie znaleźli się tacy instrumentaliści jak saksofonista tenorowy Matthias Erlewein, pianista Lars Duppler i sekcja rytmiczna: Volker Heinze (kontrabas) i Jens Duppe (perkusja). W tej konstelacji Schickentanz odwiedził z koncertami m.in. USA, Rosję, Tunezję i 10 krajów Afryki Wschodniej. Wiosną 2013 roku nakładem renomowanej wytwórni JazzHausMusik ukazała się płyta ''Chimera'' (2013), będąca owocem pracy kwintetu Schickentanza i doświadczeń zdobytych podczas rozlicznych koncertów. Rok 2015 przynosi kolejny album firmowany nazwiskiem tego oryginalnego artysty. Tym razem jednak mamy do czynienia z muzyką kreowaną przez Schickentanza samodzielnie przy pomocy nieodłącznego puzonu, ale też śmiało serwowanej elektronice.
Album "Axiom" wypełnia muzyka nasycona ogromną fantazją i głęboko poruszająca wyobraźnię. Serwowane przez niemieckiego muzyka wielobarwne kolaże dźwiękowe stanowią doskonałe tło dla pełnych uczucia partii kreowanych przez puzon. Nałożone na siebie partie instrumentu z kolei niejednokrotnie robią wrażenie luźnych spontanicznych dialogów kilku muzyków (ma to miejsce choćby podczas "pozbawionego" efektów elektronicznych: "Pausenbrot").
Innym razem, jak choćby podczas: "Nachtblind" czy w trakcie kończącego płytę utworu: "Montieri", zdecydowanie dominują fantazyjne partie elektroniczne i efekty dźwiękowe pochodzące z otoczenia.
Filozofia tytułowego aksjomatu (jednego z podstawowych pojęć logiki matematycznej, a także terminu filozoficznego), przeniesiona została przez Schickentanza do sfery muzycznej, w której podobnie jak wyodrębnione spośród wszystkich twierdzeń danej teorii zdania zawierają jej esencję, tak tutaj poprzez wybrane pojedyncze dźwięki, artysta przekazuje nam sedno tkwiące w jego muzycznej wizji.
"Axiom" to także dla Andreasa Schickentanza okazja do samodzielnego zmierzenia się z osobliwością i specyfiką instrumentu w sposób spontaniczny i intuicyjny. Muzyk śmiało korzysta przy tym z zastosowania w poszczególnych utworach rozmaitych efektów dźwiękowych, zarówno pochodzących z otoczenia, jak i sztucznie generowanych w studio nagraniowym. Powstałe w ten sposób kolaże tworzą doprawdy intrygującą atmosferę podczas przesłuchiwania płyty.
"Axiom" to płyta niewątpliwie poszerzająca muzyczną świadomość i zacierająca jakiekolwiek granice pomiędzy formułą kompozycji a sferą improwizacyjną. Poza tym, to nie tylko ciekawy eksperyment, lecz po prostu porcja doskonałej muzyki improwizowanej XXI wieku.
Premiera albumu 15 kwietnia 2015 roku.

Robert Ratajczak

__________________________________________

Andreas Schickentanz
Axiom
CD 2015, JazzHausMusik JHM 230

1.  Häutungen
2.  Zugzwang I
3.  Schonfrist
4.  Pausenbrot
5.  Nachtblind
6.  Axiom
7.  Hundetraum
8.  Kurzwellen
9.  Zugzwang II
10.Über die Einsamkeit im Weltall
11.Montieri (abends)

Andreas Schickentanz - puzon, elektronika
________________________________________________