Häutungen; Zugzwang I; Schonfrist; Pausenbrot; Nachtblind; Axiom; Hundetraum; Kurzwellen; Zugzwang II; Über die Einsamkeit im Weltall; Montieri (abends).
Urodzony w 1961 roku w Dortmundzie a mieszkający w Brukseli Andreas Schickentanz zafascynowany jest brzmieniem puzonu i zastosowaniem go w muzyce jazzowej od osiemnastego roku życia. Mimo starannego wykształcenia muzycznego, jeśli chodzi o grę na puzonie jest jednak samoukiem. Współpracował jak dotąd z tak znamienitymi postaciami współczesnej muzyki improwizowanej jak choćby: Lee Konitz, David Liebman czy Markus Stockhausen. W roku 2010 powołał do życia kwintet, w którego składzie znaleźli się tacy instrumentaliści jak saksofonista tenorowy Matthias Erlewein, pianista Lars Duppler i sekcja rytmiczna: Volker Heinze (kontrabas) i Jens Duppe (perkusja). W tej konstelacji Schickentanz odwiedził z koncertami m.in. USA, Rosję, Tunezję i 10 krajów Afryki Wschodniej. Wiosną 2013 roku nakładem renomowanej wytwórni JazzHausMusik ukazała się płyta ''Chimera'' (2013), będąca owocem pracy kwintetu Schickentanza i doświadczeń zdobytych podczas rozlicznych koncertów. Rok 2015 przynosi kolejny album firmowany nazwiskiem tego oryginalnego artysty. Tym razem jednak mamy do czynienia z muzyką kreowaną przez Schickentanza samodzielnie przy pomocy nieodłącznego puzonu, ale też śmiało serwowanej elektronice.
Album "Axiom" wypełnia muzyka nasycona ogromną fantazją i głęboko poruszająca wyobraźnię. Serwowane przez niemieckiego muzyka wielobarwne kolaże dźwiękowe stanowią doskonałe tło dla pełnych uczucia partii kreowanych przez puzon. Nałożone na siebie partie instrumentu z kolei niejednokrotnie robią wrażenie luźnych spontanicznych dialogów kilku muzyków (ma to miejsce choćby podczas "pozbawionego" efektów elektronicznych: "Pausenbrot").
Innym razem, jak choćby podczas: "Nachtblind" czy w trakcie kończącego płytę utworu: "Montieri", zdecydowanie dominują fantazyjne partie elektroniczne i efekty dźwiękowe pochodzące z otoczenia.
Filozofia tytułowego aksjomatu (jednego z podstawowych pojęć logiki matematycznej, a także terminu filozoficznego), przeniesiona została przez Schickentanza do sfery muzycznej, w której podobnie jak wyodrębnione spośród wszystkich twierdzeń danej teorii zdania zawierają jej esencję, tak tutaj poprzez wybrane pojedyncze dźwięki, artysta przekazuje nam sedno tkwiące w jego muzycznej wizji.
"Axiom" to także dla Andreasa Schickentanza okazja do samodzielnego zmierzenia się z osobliwością i specyfiką instrumentu w sposób spontaniczny i intuicyjny. Muzyk śmiało korzysta przy tym z zastosowania w poszczególnych utworach rozmaitych efektów dźwiękowych, zarówno pochodzących z otoczenia, jak i sztucznie generowanych w studio nagraniowym. Powstałe w ten sposób kolaże tworzą doprawdy intrygującą atmosferę podczas przesłuchiwania płyty.
"Axiom" to płyta niewątpliwie poszerzająca muzyczną świadomość i zacierająca jakiekolwiek granice pomiędzy formułą kompozycji a sferą improwizacyjną. Poza tym, to nie tylko ciekawy eksperyment, lecz po prostu porcja doskonałej muzyki improwizowanej XXI wieku.
Premiera albumu 15 kwietnia 2015 roku.
Album "Axiom" wypełnia muzyka nasycona ogromną fantazją i głęboko poruszająca wyobraźnię. Serwowane przez niemieckiego muzyka wielobarwne kolaże dźwiękowe stanowią doskonałe tło dla pełnych uczucia partii kreowanych przez puzon. Nałożone na siebie partie instrumentu z kolei niejednokrotnie robią wrażenie luźnych spontanicznych dialogów kilku muzyków (ma to miejsce choćby podczas "pozbawionego" efektów elektronicznych: "Pausenbrot").
Innym razem, jak choćby podczas: "Nachtblind" czy w trakcie kończącego płytę utworu: "Montieri", zdecydowanie dominują fantazyjne partie elektroniczne i efekty dźwiękowe pochodzące z otoczenia.
Filozofia tytułowego aksjomatu (jednego z podstawowych pojęć logiki matematycznej, a także terminu filozoficznego), przeniesiona została przez Schickentanza do sfery muzycznej, w której podobnie jak wyodrębnione spośród wszystkich twierdzeń danej teorii zdania zawierają jej esencję, tak tutaj poprzez wybrane pojedyncze dźwięki, artysta przekazuje nam sedno tkwiące w jego muzycznej wizji.
"Axiom" to także dla Andreasa Schickentanza okazja do samodzielnego zmierzenia się z osobliwością i specyfiką instrumentu w sposób spontaniczny i intuicyjny. Muzyk śmiało korzysta przy tym z zastosowania w poszczególnych utworach rozmaitych efektów dźwiękowych, zarówno pochodzących z otoczenia, jak i sztucznie generowanych w studio nagraniowym. Powstałe w ten sposób kolaże tworzą doprawdy intrygującą atmosferę podczas przesłuchiwania płyty.
"Axiom" to płyta niewątpliwie poszerzająca muzyczną świadomość i zacierająca jakiekolwiek granice pomiędzy formułą kompozycji a sferą improwizacyjną. Poza tym, to nie tylko ciekawy eksperyment, lecz po prostu porcja doskonałej muzyki improwizowanej XXI wieku.
Premiera albumu 15 kwietnia 2015 roku.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Andreas Schickentanz
Axiom
CD 2015, JazzHausMusik JHM 230
1. Häutungen
2. Zugzwang I
3. Schonfrist
4. Pausenbrot
5. Nachtblind
6. Axiom
7. Hundetraum
8. Kurzwellen
9. Zugzwang II
10.Über die Einsamkeit im Weltall
11.Montieri (abends)
2. Zugzwang I
3. Schonfrist
4. Pausenbrot
5. Nachtblind
6. Axiom
7. Hundetraum
8. Kurzwellen
9. Zugzwang II
10.Über die Einsamkeit im Weltall
11.Montieri (abends)
Andreas Schickentanz - puzon, elektronika
________________________________________________