The Ordinary Square; Mémoire Distordue; Telescope No 2; Il Neige Sur Le Palais; Neue; Mr R & Mr V; Le Tambour; Ebbe; Till Karg-E.
The Ordinary Square to kwartet złożony z doświadczonych na jazzowej scenie muzyków ze Sztokholmu, Goteborga i Kaliforni, którego repertuar oparty jest na kompozycjach kontrabasisty składu - Viktora Skokica (wcześniej współtworzącego wyjątkowy kwartet: Riedel / Svensson / Skokic / Backman). Skład formacji tworzą ponadto: urodzony w Sacramento (California, USA) saksofonista tenorowy Eric Arellano, znany z tria MusicMusicMusic (ostatni album: "Buen Sabor", 2013) uchodzącego w Szwecji za jedną z najbardziej znaczących formacji jazzowych - pianista Fabian Kallerdahl, oraz perkusista Fredrik Hamra znany z popularnej w Krajach Skandynawskich formacji Jazz and Fly Fishing.
Dziewięć kompozycji wypełniających płytę "When in Paris", na której ci czterej muzycy po raz pierwszy wspólnie spotkali się w studio, to utwory kunsztownie opracowane i przyrządzone według najdoskonalszych receptur na idealny klasyczny album jazzowy.
O ile w takich nagraniach jak otwierające płytę, "wizytówkowe": "The Ordinary Square'', dominować zdaje się saksofon Erica Arellano i klawisze fortepianu Fabiana Kallerdahla, bardzo często palma pierwszeństwa w zakresie skrystalizowania ostatecznej formy kompozycji przypada sekcji rytmicznej. Przykładem tej drugiej grupy niech będzie wyśmienity temat "Il Neige Sur Le Paris", w którym to właśnie kreacje dźwiękowe Fredrika Hamry wspierane stylowymi motywami kontrabsau decydują o doskonałym kształcie tej ujmujacej jazzowej ballady.
Inną równie piękną balladą jest "Mr R & Mr V", bardziej jednak skłaniającą się ku filozoficznej estetyce przekazu.
Świetnie prezentują się utwory robiące wrażenie najbardziej demokratycznych w zakresie indywidualnych przestrzeni każdego z instrumentalistów. Do takich należy temat "Memoire Distordue", w równym stopniu opierający się na partiach Arellano i Kallerdahla, co na synkopowanej pracy perkusji wspieranej sprężystym basem.
"Telescope No.2" jest doskonałą okazją dla Fabiana Kallerdahla do ukazania wyjątkowego kunsztu w zakresie budowania partii opartych na zestawieniu z sobą odrębnych akordów. Podobne brzmienie pianista osiągnął w trakcie tematu "Neue". Jakże różne jest to brzmienie od efektu jaki Kallerdahl osiągnął w utworze ''The Fairy'' (z płyty "Buen Sabor", 2013 - nagranej w trio MusicMusicMusic), gdzie robił wrażenie zaledwie muskającego klawisze. The Ordinary Square zdaje się być dla Fabiana Kallerdahla kolejnym przystankiem na drodze pełnej muzycznych sukcesów trwającej od roku 2006. Wówczas to, młody pianista został nagrodzony prestiżową nagrodą Jazz in Sweden, a kolejne jego projekty jak duet La Systeme z perkusistą Michaelem Edlundem (doskonały album: "Can We Still Be Friends?", 2011), czy wspomniane trio MusicMusicMusic okazywały się przysłowiowymi "strzałami w dziesiątkę" na szwedzkiej jazzowej tarczy.
Inną sposobnością do zasłuchania się w długą, wykwintnie budowaną solówkę fortepianu szwedzkiego pianisty jest kapitalna kompozycja "Le Tambour". Autor wszystkich utworów zgromadzonych na "When in Paris" - kontrabasista Viktor Skokic, zdaje się dysponować wyjątkowymi predyspozycjami w zakresie tworzenia kompozycji nowatorskich, a jednocześnie z wielkim szacunkiem bazujących na klasyce jazzu.
W przypadku płyty firmowanej nazwą The Ordinary Square, mimo iż mamy do czynienia z pierwszym albumem formacji, trudno nazwać tworzących ją instrumentalistów - debiutantami. Każdy z muzyków tworzących ten kwartet, ma za sobą liczne doświadczenia i dysponuje indywidualnie wypracowanym warsztatem w zakresie zarówno gry zespołowej jak i improwizacji. Fakt ten sprawia, iż w przypadku płyty "When in Paris", mamy do czynienia z muzyką pełną rozmaitych pomysłów i wzajemnych interakcji z ogromną przestrzenią wyzwalającą spontaniczne solowe kreacje. The Ordinary Square to wyjatkowy muzyczny amalgamat powstały wskutek starcia się z sobą czwórki młodych wybitnych jazzmanów pochodących z dwóch różnych kontynentów. Światowej klasy jazz na najwyższym poziomie!
Płyta ukazała się 11 marca 2015.
Dziewięć kompozycji wypełniających płytę "When in Paris", na której ci czterej muzycy po raz pierwszy wspólnie spotkali się w studio, to utwory kunsztownie opracowane i przyrządzone według najdoskonalszych receptur na idealny klasyczny album jazzowy.
O ile w takich nagraniach jak otwierające płytę, "wizytówkowe": "The Ordinary Square'', dominować zdaje się saksofon Erica Arellano i klawisze fortepianu Fabiana Kallerdahla, bardzo często palma pierwszeństwa w zakresie skrystalizowania ostatecznej formy kompozycji przypada sekcji rytmicznej. Przykładem tej drugiej grupy niech będzie wyśmienity temat "Il Neige Sur Le Paris", w którym to właśnie kreacje dźwiękowe Fredrika Hamry wspierane stylowymi motywami kontrabsau decydują o doskonałym kształcie tej ujmujacej jazzowej ballady.
Inną równie piękną balladą jest "Mr R & Mr V", bardziej jednak skłaniającą się ku filozoficznej estetyce przekazu.
Świetnie prezentują się utwory robiące wrażenie najbardziej demokratycznych w zakresie indywidualnych przestrzeni każdego z instrumentalistów. Do takich należy temat "Memoire Distordue", w równym stopniu opierający się na partiach Arellano i Kallerdahla, co na synkopowanej pracy perkusji wspieranej sprężystym basem.
"Telescope No.2" jest doskonałą okazją dla Fabiana Kallerdahla do ukazania wyjątkowego kunsztu w zakresie budowania partii opartych na zestawieniu z sobą odrębnych akordów. Podobne brzmienie pianista osiągnął w trakcie tematu "Neue". Jakże różne jest to brzmienie od efektu jaki Kallerdahl osiągnął w utworze ''The Fairy'' (z płyty "Buen Sabor", 2013 - nagranej w trio MusicMusicMusic), gdzie robił wrażenie zaledwie muskającego klawisze. The Ordinary Square zdaje się być dla Fabiana Kallerdahla kolejnym przystankiem na drodze pełnej muzycznych sukcesów trwającej od roku 2006. Wówczas to, młody pianista został nagrodzony prestiżową nagrodą Jazz in Sweden, a kolejne jego projekty jak duet La Systeme z perkusistą Michaelem Edlundem (doskonały album: "Can We Still Be Friends?", 2011), czy wspomniane trio MusicMusicMusic okazywały się przysłowiowymi "strzałami w dziesiątkę" na szwedzkiej jazzowej tarczy.
Inną sposobnością do zasłuchania się w długą, wykwintnie budowaną solówkę fortepianu szwedzkiego pianisty jest kapitalna kompozycja "Le Tambour". Autor wszystkich utworów zgromadzonych na "When in Paris" - kontrabasista Viktor Skokic, zdaje się dysponować wyjątkowymi predyspozycjami w zakresie tworzenia kompozycji nowatorskich, a jednocześnie z wielkim szacunkiem bazujących na klasyce jazzu.
W przypadku płyty firmowanej nazwą The Ordinary Square, mimo iż mamy do czynienia z pierwszym albumem formacji, trudno nazwać tworzących ją instrumentalistów - debiutantami. Każdy z muzyków tworzących ten kwartet, ma za sobą liczne doświadczenia i dysponuje indywidualnie wypracowanym warsztatem w zakresie zarówno gry zespołowej jak i improwizacji. Fakt ten sprawia, iż w przypadku płyty "When in Paris", mamy do czynienia z muzyką pełną rozmaitych pomysłów i wzajemnych interakcji z ogromną przestrzenią wyzwalającą spontaniczne solowe kreacje. The Ordinary Square to wyjatkowy muzyczny amalgamat powstały wskutek starcia się z sobą czwórki młodych wybitnych jazzmanów pochodących z dwóch różnych kontynentów. Światowej klasy jazz na najwyższym poziomie!
Płyta ukazała się 11 marca 2015.
Robert Ratajczak
_____________________________________
The Ordinary Square: When in Paris
CD Hoob Records HOOBCD049
program:
1. The Ordinary Square
2. Mémoire Distordue
3. Telescope No 2
4. Il Neige Sur Le Palais
5. Neue
6. Mr R & Mr V
7. Le Tambour
8. Ebbe
9. Till Karg-E
1. The Ordinary Square
2. Mémoire Distordue
3. Telescope No 2
4. Il Neige Sur Le Palais
5. Neue
6. Mr R & Mr V
7. Le Tambour
8. Ebbe
9. Till Karg-E
personel:
Eric Arellano - saksofon
Fabian Kallerdahl - fortepian
Viktor Skokic - kontrabas
Fredrik Hamra - perkusja
Eric Arellano - saksofon
Fabian Kallerdahl - fortepian
Viktor Skokic - kontrabas
Fredrik Hamra - perkusja
___________________________________________