Muzyka określana mianem: smooth jazz, w Polsce niestety nie zyskała właściwego statusu i renomy. Ten pogardliwie traktowany przez środowisko miłośników muzyki improwizowanej gatunek muzyczny jest z kolei, przez brak właściwego uświadomienia "szerokiego odbiorcy", odrzucany przez niego już z samej definicji. Co prawda istnieje w Polsce środowisko miłośników smooth jazzu - jest to jednak wobec popularności tej muzyki za Oceanem, jeszcze węższe grono niż elita zwolenników jazzowej awangardy.
Wobec problemu, dotyczącego nie mającego w Polsce tradycji terminu, odważnym zdaje się fakt manifestowania swej sympatii do smooth jazzu w ramach promocji nowej płyty. Tym bardziej, iż w przypadku muzyki wypełniającej drugi album zespołu Slow (bo tej płycie mowa), znajdziemy mnóstwo odniesień do rozmaitych gatunków muzycznych, i to zarówno w utworach instrumentalnych jak przebojowych i starannie zaaranżowanych piosenkach, które znajdziemy na płycie zatytułowanej "Songs For Everyone".
Typowa smooth jazzowa estetyka dominuje w utworach instrumentalnych skomponowanych przez liderów formacji: gitarzystę Tomasza Kaczmarczyka i pianistę Krzysztofa Wermińskiego. Do tej grupy zaliczyć można temat otwierający album: "Workaround", z dominującą partią saksofonu sopranowego Leszka Szczerby - jednego z gości zaproszonych na płytę.
"Metropolitan" dzięki zastosowaniu ''elektronicznej baterii'' połączonej z gitarą elektryczną, nawiązuje do stylistyki fusion, a czyste partie trąbki Adama Milwiw-Barona stanowią doskonałe nawiązanie do tradycyjnej formuły.
Ukłonem w stronę rozbudowanego, szerokiego brzmienia, zdaje się być świetnie zaaranżowany i pełen solówek rozmaitych instrumentów (gitara elektryczna, saksofon tenorowy, Fender Rhodes) utwór "Jog", w dużym stopniu wykorzystujący też prawdziwe brzmienie kwartetu smyczkowego (dwoje skrzypiec / altówka / wiolonczela). Zastosowanie w większości nagrań kapitalnie opracowanych partii smyczkowych, plasuje płytę w gronie najlepiej zrealizowanych pod względem instrumentacji albumów z muzyką rozrywkową ostatnich lat.
Pięknie brzmi ozdobiony impresyjną linią melodyczna temat: "Smooth As Silk" z dominującymi partiami gitary akustycznej i fortepianu, oraz przecudnym tłem kreowanym ponownie przez nieocenione smyczki.
Osobną grupę utworów wypełniających "Songs For Everyone" stanowią piosenki śpiewane przez Jahgę i Annę Ozner, jakie zgrabnie przeplatają wokalnymi nićmi strukturę płyty. Znajdziemy pośród nich przebojową, funkującą: "Jak dużo", nasyconą melancholią urokliwą i klimatyczną miniaturkę: "Nie znaczy nic", śpiewaną z wyjątkową manierą charakterystyczną dla r'n'b: "Song For Everyone" i prawdziwie relaksującą, sączącą się na tle pulsującego podkładu instrumentalnego: "Force Majeure".
Mimo, iż zgodnie z tytułem: "Songs For Everyone", płytę charakteryzuje użytkowy charakter, muzyka ta wiele zyskuje gdy zasłuchamy się w nią z zaangażowaniem i uwagą, smakując każdy jej aranżacyjny ornament.
Na bis proponuję: "Smooth As Silk".
Premiera płyty 12 maja 2015.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Slow: Songs For Everyone
CD, V-Records 008
program:
1. Workaround
2. Jak dużo
3. Nie znaczy nic
4. Metropolitan
5. Jog
6. Song For Everyone
7. Force Majeure
8. Bigger Brother
9. Smooth As Silk
10.Precious
personel:
Tomasz Kaczmarczyk - gitary
Krzysztof Wermiński - instr. klawiszowe
Kamil Pełka - gitara basowa
Marcin Rak - perkusja
Paweł Konikiewicz - programowanie
gościnnie:
Jahga, Anna Ozner - wokal
Leszek Szczerba - saksofony, flet
Adam Milwiw-Baron - trąbka
Paweł "Cibel" Wróblewski - gitary
Slow String Quartet:
Henryk Kozioł, Martyna Flis - skrzypce
Liliana Dąbrowska - altówka
Agnieszka Szykuła - wiolonczela
____________________________________