│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

23.11.15

CRITICAL LEVEL: Golden Goal /2015/

Golden Goal; Zapach śniegu; Reinkarnacja; Gęsi pasturk; Poziom siódmy; Zejście.

[more]

Critical Level to projekt pomorskiego kontrabasisty i kompozytora (absolwenta Uniwersytetu Muzycznego w Katowicach) Piotra Kułakowskiego. Fonograficzny debiut trójmiejskiej formacji, który pod postacią umieszczonej w niezwykle barwnej okładce płyty (dzieło Daniela Pomierskiego) zatytułowanej "Golden Goal", trafił do nas w 2015 roku, nagrany został w kwartecie: Emil Miszk (trąbka), Artur Jurek (elektryczne piano), Piotr Kułakowski (kontrabas) i Roman Ślefarski (perkusja). Album w większości wypełniają kompozycje lidera formacji Piotra Kułakowskiego. Wyjątkami są: klimatyczna ballada "Zapach śniegu" skomponowana przez znakomitego skrzypka Roberta Haasa, "Reinkarnacja" Leszka Kułakowskiego i świetna interpretacja kaszubskiej melodii ludowej "Gęsi pasturk".
Skład powołany do życia przez Piotra Kułakowskiego to doskonali muzycy legitymujący się imponującym dorobkiem; perkusistę składu Romana Ślefarskiego, ucznia samego Czesława "Małego" Bartkowskiego, pamiętamy choćby ze składu formacji Almost Jazz Group i doskonalej płyty z roku 2012 ("Almost Jazz Group & accordina"), z kolei pianista Artur Jurek to muzyk zespołu Sanacja, który tak niedawno zachwycił nas albumem "Już taki ze mnie zimny drań" (2013), a młody wirtuoz trąbki Emil Miszk uchodzący za jedno z największych odkryć trójmiejskiej sceny jazzowej ostatnich lat, stanowi ważny filar formacji Piotra Lemańczyka - Quartet North i Kwintetu Kamila Piotrowicza, a słyszymy go na takich albumach jak choćby "Baltic Dance" (2014) i "Birth" (2015).
Sześć utworów wypełniających "Golden Goal" to świetne połączenie estetyki fusion z nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie harmonii i rytmiki. Brzmienie formacji charakteryzuje mocno w dźwiękowej przestrzeni zarysowana rola kontrabasu lidera, wspierana stylowo brzmiącym elektrycznym pianinem i żywiołową pracą perkusji. Główne linie należą najczęściej do grającego czystym dźwiękiem Emila Miszka w dużej mierze odpowiedzialnego za melodyczną przejrzystość utworów.
Niewątpliwą siłą Critical Level jest ciekawy dobór repertuaru. Rytmiczne, funkujące utwory w rodzaju tytułowej kompozycji otwierającej album czy tematu "Siódmy poziom", przeplatają się z emanującymi spokojem i niemal intymnym klimatem balladami w rodzaju: "Zapach śniegu" czy "Reinkarnacja" (piękna partia kontrabasu!).
Świetną partię klawiszy nasączoną duchem Chicka Corei z czasów Return To Forever odnajdziemy w ciekawie zaaranżowanym "Gęsim pasturku", stanowiącym doskonały przykład tego, iż naprawdę ciągle warto sięgać do polskiego skarbca muzyki ludowej i odkrywać w nim dla potrzeb jazzu kolejne skarby.
Motoryczny, transowy rytm towarzyszy nam z kolei podczas kończącego cały album przejmującego tematu "Zejście", będącego doskonałym finałem tej krótkiej, gdyż zaledwie 35-minutowej płyty.
Mimo iż nie mamy do czynienia z albumem, w jakimkolwiek znaczeniu odkrywczym, przełomowym czy przecierającym nieznane dotąd szlaki, muzyka zawarta na "Golden Goal" stanowi bardzo ciekawą propozycję plasującą się gdzieś na obrzeżach głównego nurtu jazzu, a jednak wyjątkowo przyswajalną i pełną urokliwych tematów. Doskonale zrealizowaną, a przede wszystkim świetnie zagraną. Miejmy nadzieję, iż "Golden Goal"  otwiera całą serię kolejnych albumów tego imponującego składu.
Płyta ukazała się 10 września 2015


Robert Ratajczak


recenzja Marty Ratajczak: TUTAJ


_____________________________________________________________________



CRITICAL LEVEL: Golden Goal /CD 2015, Soliton SL 447-2/


program:
1. Golden Goal
2. Zapach śniegu
3. Reinkarnacja
4. Gęsi pasturk
5. Poziom siódmy
6. Zejscie


personel:
Emil Miszk - trąbka
Artur Jurek - el. piano
Piotr Kułakowski - kontrabas
Roman Ślefarski - perkusja


_____________________________________________________________________