Opera z prologiem w 2 aktach - wykonanie koncertowe
[more]
Mimo, iż zmarły w 1976 roku Benjamin Britten, powszechnie uważany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku, jego twórczość wymykająca się jakiemukolwiek zaszufladkowaniu wciąż pozostaje mało znana w Polsce. Dzięki wszechstronności i otwarciu na różnorodne formy wypowiedzi, twórczą wielotorowość brytyjskiego kompozytora porównuje się niejednokrotnie do Maurice Ravela i Igora Strawińskiego. Brittena inspirowała literatura i poezja czego wyraz dał w utworach będących muzycznymi adapcjami utworów m.in. Williama Shakespeare'a (jedna z najbardziej udanych operowych adaptacji "Snu nocy letniej"), Henry'ego Melville'a, George'a Crabbe'a, Tomasza Manna czy Henry'ego Jamesa. Właśnie utworowi ostatniego z wymienionych (w Polsce znanemu pod tytułem "W kleszczach lęku") poświęcona jest kameralna opera: "The Turn of the Screw" ("Obrót śruby"), pierwotnie napisana z myślą o własnym zespole kompozytora English Opera Group.
Światowa premiera "The Turn Of The Screw" miała miejsce w Wenecji w 1954 roku, a dopiero 61 lat później doczekała się polskiej premiery jaka odbyła się w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Dzięki konsekwentnie pełnionej od 1992 przez wytwórnię DUX misji dokumentowania najbardziej wartościowych zjawisk współczesnej muzyki klasycznej, polski odbiorca ma okazję zapoznać się z rejestracją audio "The Turn Of The Screw" na płytach wydanych w formie niezwykle atrakcyjnego boxu zawierającego poza dwoma dyskami również obszerną, ponad 120-stronnicową książeczkę z polskim przekładem libretta Myfanwy'ego Pipera.
"Obrót śruby" to rodzaj psychologicznego thrillera opowiadającego historię przybyłej do wiejskiej posiadłości guwernantki, która podjęła się opieki nad dwojgiem sierot. Domostwo okazuje się nawiedzone a osobowości dzieci skrywają ponurą tajemnicę. Dominuje niepewność, groza i wszechobecne poczucie strachu. Dwa akty podzielone są na odrębne sceny będące rodzajem wariacji na temat przedstawiony w pierwszej scenie po Prologu. Taka konstrukcja dzieła wspaniale buduje nasyconą grozą, klaustrofobiczną atmosferę całości utworu.
W obsadzie polskiej premiery znajdziemy tak doskonałych artystów jak: sopranistka Emily Workman, znana z interpretacji wielu mozartowskich partii Diana Montague, wybitny tenor Eric Barry i zachwycająca młoda śpiewaczka Kathleen Reveille.
Wykonanie obfituje w ogrom wciągających klimatem, porywających fragmentów będących porywającymi wariacjami na temat głównego motywu. Uwagę zwraca niezwykle błyskotliwa orkiestracja, za którą odpowiedzialny jest zaledwie 14-osobowy skład pod dyrygenturą Łukasza Borowicza (w latach 2007-2015, dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej). Dzięki tak kameralnej wobec standartów operowych instrumentacji, rola każdego z muzyków staje się niejednokrotnie równie ważna jak partie wokalne. Warto więc zwrócić uwagę na nietuzinkowy dobór instrumentów pośród których znajdziemy m.in. flet, klarnet basowy, rożek angielski i harfę, oraz nazwiska muzyków tworzących orkiestrę, których znać możemy z Orkiestry Filharmonii Narodowej, ale też z takich formacji jak: Sinfonia Varsovia, Kwintet Warszawski, Prima Vista, Sinfonietta Cracovia, Chamber Brass, Gruppo di Tempera czy Sinfonia Iuventus.
Niewątpliwie polska premiera koncertowa i płytowa "The Turn Of The Screw" stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń operowych w 2015 roku, a ze względu na wciąż niewystarczająco w Polsce znaną twórczość Benjamina Brittena, wielki krok w stronę ukazania jego twórczości polskiemu odbiorcy.
Album ukazał się 14 października 2015
Robert Ratajczak
o albumie przeczytasz również: TUTAJ
album kupisz: TUTAJ
____________________________________________________________________
Benjamin Britten - The Turn Of The Screw Op.54 /2CD's 2015, DUX 1247-1248/
CD1: Akt I
1. The Prologue
2. Theme
3. Scene 1: The Journey
4. Variation I
5. Scene 2: The Welcome
6. Variation II
7. Scene 3: The Letter
8. Variation III
9. Scene 4: The Tower
10.Variation IV
11.Scene 5: The Window
12.Variation V
13.Scene 6: The Lesson
14.Variation VI
15.Scene 7: The Lake
16.Variation VII
17.Scene 8: At Night
CD2: Akt II
1. Variation VIII
2. Scene 1: Colloquy and Soliloquy
3. Variation IX
4. Scene 2: The Bells
5. Variation X
6. Scene 3: Miss Jessel
7. Variation XI
8. Scene 4: The Bedroom
9. Variation XII
10.Scene 5: Quint
11.Variation XIII
12.Scene 6: The Piano
13.Variation XIV
14.Scene 7: Flora
15.Variation XV
16.Scene 8: Miles
wykonawcy:
Eric Barry - tenor
Emily Workman, Kathleen Reveille, Rosie Lomas - sopran
Diana Montague - mezzosopran
Dominic Lynch - dyszkant
Krzysztof Malicki - flet
Aleksandra Rojek - obój
Adrian Janda - klarnet
Leszek Wachnik - fagot
Tomasz Bińkowski - waltornia
Anna Sikorzak-Olek - harfa
Anna Marchwińska - fortepian, czelesta
Maria Machowska, Krzysztof Bąkowski - skrzypce
Katarzyna Budnik-Gałązka - altówka
Rafał Kwiatkowski - wiolonczela
Tomasz Januchta - kontrabas
Leszek Lorent - perkusja
Łukasz Borowicz - dyrygent
____________________________________________________________________
opisy innych płyt wydanych przez wytwórnię DUX: