Georg Philipp Telemann:
Concerto di camera in G minor for recorder, violins and basso continuo TWV 43:g3; Double Concerto in A minor for recorder, viola da gamba, strings and basso continuo TWV 52:a1; Suite in A minor for recorder, strings and basso continuo TWV 55:a3; Double Concerto in E minor for recorder, traverso flute, strings and basso continuo TWV 52:e1.
Concerto di camera in G minor for recorder, violins and basso continuo TWV 43:g3; Double Concerto in A minor for recorder, viola da gamba, strings and basso continuo TWV 52:a1; Suite in A minor for recorder, strings and basso continuo TWV 55:a3; Double Concerto in E minor for recorder, traverso flute, strings and basso continuo TWV 52:e1.
Duńska flecistka Bolette Roed należy dziś do grona najbardziej pożądanych europejskich instrumentalistek specjalizujących się w repertuarze klasycznym od średniowiecza do muzyki współczesnej. Od roku 2004, kiedy to ukończyła Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Kopenhadze w 2004 roku, jej droga artystyczna obfituje w rozliczne sukcesy związane zarówno z działalnością solistyczną, jak i współtworzeniem zespołów kameralnych Alpha, Gáman i Lune Rousse. Bolette Roed regularnie współpracuje z doskonałą polską orkiestrą barokową Arte dei Suanatori, z którą prezentuje melomanom szerokie spektrum swojego repertuaru zarówno podczas koncertów jak i za pośrednictwem nagrań płytowych. W roku 2015 ukazał się kolejny album flecistki zrealizowany wraz z Arte dei Suanatori, tym razem poświęcony utworom wybranym z dorobku Georga Philippa Telemanna. Jak wiadomo kompozytor dzięki zetknięciu się z polską kulturą podczas kilkuletniego pobytu w okresie gdy pełnił funkcję kapelmistrza na dworze Augusta II, niejednokrotnie w swej późniejszej twórczości nawiązywał do polskiej muzyki ludowej. Inspiracje te odnajdziemy zarówno w jego sonatach skrzypcowych, koncertach czy suitach na skrzypce, flet poprzeczny i basso continuo.
Zrealizowanie projektu fonograficznego poświęconego Telemannowi wraz z czołową polską orkiestrą barokową jakim jest niniejsza płyta, stanowi wyjątkowe uzupełnienie dyskografii kompozytora o arcyciekawe wykonania jego trzech koncertów i suity na flet prosty, smyczki i basso continuo. Posiadająca swoje własne wypracowane od lat brzmienie, a prowadzona przez doskonałego skrzypka i koncertmistrza Aureliusza Golińskiego orkiestra Arte dei Suonatori, korzysta z autentycznych dawnych instrumentów, co w przypadku muzyki barokowej procentuje wyjątkową jej autentycznością.
Płyta "Telemann" nagrana została w charakteryzującym się wyjątkowym i niepowtarzalnym brzmieniem kościele parafialnym św. Jakuba Większego w Obrze, a jej repertuar obejmuje trzy koncerty (TWV 43:g3, TWV 52:a1 i TWV 52:e1) oraz suitę (TWV 55:a3). W nagraniu drugiego z koncertów wzięła udział także gambistka Reiko Ichise grająca na lutni basowej (teorba), a w trzecim słyszymy flet poprzeczny Alexisa Kossenko.
Całości słucha się doskonale, a idealnym wprowadzeniem do blisko 80-minutowego spotkania z Telemannem jest bardzo popularne "[Vivace]" z "Koncertu na flet prosty, skrzypce i basso continuo", którego chwytliwa melodia połączona z magicznym brzmieniem fletu już w pierwszych minutach bezwarunkowo porywa, nie pozwalając ani na chwilę oderwać się od głośników.
Wyjątkowa precyzja wykonania i doskonała jakość dźwięku z jaką mamy do czynienia na tej płycie, okazują się dla utworów genialnego XVIII-wiecznego kompozytora przekaźnikiem, któremu nie oprze się najbardziej wyrafinowany odbiorca.
Bezwzględnie "najwyższa półka"!
Płyta ukazała się 23 października 2015.
Zrealizowanie projektu fonograficznego poświęconego Telemannowi wraz z czołową polską orkiestrą barokową jakim jest niniejsza płyta, stanowi wyjątkowe uzupełnienie dyskografii kompozytora o arcyciekawe wykonania jego trzech koncertów i suity na flet prosty, smyczki i basso continuo. Posiadająca swoje własne wypracowane od lat brzmienie, a prowadzona przez doskonałego skrzypka i koncertmistrza Aureliusza Golińskiego orkiestra Arte dei Suonatori, korzysta z autentycznych dawnych instrumentów, co w przypadku muzyki barokowej procentuje wyjątkową jej autentycznością.
Płyta "Telemann" nagrana została w charakteryzującym się wyjątkowym i niepowtarzalnym brzmieniem kościele parafialnym św. Jakuba Większego w Obrze, a jej repertuar obejmuje trzy koncerty (TWV 43:g3, TWV 52:a1 i TWV 52:e1) oraz suitę (TWV 55:a3). W nagraniu drugiego z koncertów wzięła udział także gambistka Reiko Ichise grająca na lutni basowej (teorba), a w trzecim słyszymy flet poprzeczny Alexisa Kossenko.
Całości słucha się doskonale, a idealnym wprowadzeniem do blisko 80-minutowego spotkania z Telemannem jest bardzo popularne "[Vivace]" z "Koncertu na flet prosty, skrzypce i basso continuo", którego chwytliwa melodia połączona z magicznym brzmieniem fletu już w pierwszych minutach bezwarunkowo porywa, nie pozwalając ani na chwilę oderwać się od głośników.
Wyjątkowa precyzja wykonania i doskonała jakość dźwięku z jaką mamy do czynienia na tej płycie, okazują się dla utworów genialnego XVIII-wiecznego kompozytora przekaźnikiem, któremu nie oprze się najbardziej wyrafinowany odbiorca.
Bezwzględnie "najwyższa półka"!
Płyta ukazała się 23 października 2015.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Bolette Roed: Telemann
CD 2015, DUX 1245
CD 2015, DUX 1245
program:
Georg Philipp Telemann:
Concerto di camera in G minor for recorder, violins and basso continuo TWV 43:g3:
1. I [Vivace]
2. II Siciliana
3. III Boure
4. IV Menuet & Trio
Double Concerto in A minor for recorder, viola da gamba, strings and basso continuo TWV 52:a1:
5. I [Largo]
6. II Allegro
7. III Dolce
8. IV Allegro
Suite in A minor for recorder, strings and basso continuo TWV 55:a3:
9. I Ouverture
10.II Les Plaisirs
11.III Lair a l'Italien
12.IV Menuet I & II
13.V Rejouissance
14.VI Passepied I & II
15.VII Polonaise
Double Concerto in E minor for recorder, traverso flute, strings and basso continuo TWV 52:e1:
16.I Largo
17.II Allegro
18.III Largo
19.IV Presto
Georg Philipp Telemann:
Concerto di camera in G minor for recorder, violins and basso continuo TWV 43:g3:
1. I [Vivace]
2. II Siciliana
3. III Boure
4. IV Menuet & Trio
Double Concerto in A minor for recorder, viola da gamba, strings and basso continuo TWV 52:a1:
5. I [Largo]
6. II Allegro
7. III Dolce
8. IV Allegro
Suite in A minor for recorder, strings and basso continuo TWV 55:a3:
9. I Ouverture
10.II Les Plaisirs
11.III Lair a l'Italien
12.IV Menuet I & II
13.V Rejouissance
14.VI Passepied I & II
15.VII Polonaise
Double Concerto in E minor for recorder, traverso flute, strings and basso continuo TWV 52:e1:
16.I Largo
17.II Allegro
18.III Largo
19.IV Presto
wykonawcy:
Bolette Roed - flet prosty
Arte dei Suonatori:
Aureliusz Goliński, Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka, Ewa Golińska, Małgorzata Malke - skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska - altówka
Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela
Michał Bąk - kontrabas
Joanna Boślak-Górniok - klawesyn
Yasunori Imamura - teorba
oraz:
Reiko Ichise - viola da gamba
Alexis Kossenko - flet poprzeczny
Bolette Roed - flet prosty
Arte dei Suonatori:
Aureliusz Goliński, Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka, Ewa Golińska, Małgorzata Malke - skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska - altówka
Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela
Michał Bąk - kontrabas
Joanna Boślak-Górniok - klawesyn
Yasunori Imamura - teorba
oraz:
Reiko Ichise - viola da gamba
Alexis Kossenko - flet poprzeczny
_____________________________________