The Paradigm Shift Suite: Fluid, Movement I, Movement II, Rage, Movement III, Movement IV, Be Free;
Mike's Mosey: Terra Firma, Chacaraca, Mike's Mosey, The JJ I Knew, Crash, One-Eyed Calf, Awakening.
[more]
Podwójny album amerykańskiego basisty i kompozytora Michaela Janischa: "Paradigm Shift", nagrany został z czołówką młodych kreatywnych muzyków wywodzących się z londyńskiej i nowojorskiej sceny muzyki improwizowanej oraz Argentyny: saksofonistą Paulem Boothem, trębaczem Jasonem Palmerem, pianistą Leonardo Genovese, perkusistą Colinem Stranahanem i odpowiedzialnym za elektronikę Alexem Bonney (znanym m.in. z albumu "Catatumbo", 2012 oraz takich projektów jak Human: "Being Human", 2013 i Brass Mask: "Spy Boy", 2013). Album podzielony został na dwa koncepcyjne cykle: "The Paradigm Shift Suite" (płyta 1) oraz "Mike's Mosey" (płyta 2), a całość zarejestrowana została na żywo w Pizza Express Jazz Club w Londynie.
Rozpoczęta hipnotyzującymi improwizowanymi partiami gitary na tle monumentalnie brzmiących dźwięków didgeridoo (Paul Booth) pierwsza programowa suita w programie zdaje się wybiegać poza wszelkie granice stylistyczne.
W "Movement I" pulsujący bas lidera wprowadza kolejno elektryczne piano, trąbkę i saksofon tworząc osobliwe środowisko dźwiękowe nasycone stylistyką raga.
Druga część "The Paradigm Shift Suite" ("Movement II") oparta jest na zachwycających partiach saksofonu Paula Bootha, oraz unisonach z Jasonem Palmerem. To wyraźny ukłon w kierunku bebopowych struktur w zakresie formy jak i wyjątkowej techniki saksofonisty składu. Warto wspomnieć w tym miejscu iż Paul Booth to dziś jeden z najbardziej ekscytujących instrumentalistów młodej sceny jazzowej, wchodzący obecnie w skład formacji Steve'a Winwooda, a wcześniej współpracujący m.in. z Erickiem Claptonem i zespołem Matt Bianco, a jego własny album "No Looking Back" (2007) należy do bardzo wysoko notowanych przez krytyków muzycznych.
W roli interludia idealnie sprawdza się rozbudowana impresja kontrabasu Michaela Janischa wybrzmiewająca na tle dyskretnej elektroniki. Po nim niczym wulkan wybucha kolejna część suity rozpoczęta niemal kakofonicznie rozkrzyczanymi partiami dętymi. Subtelnym przerywnikiem są tu delikatne partie fortepianu i brzmiący w oddali flet i elektronika. Janisch przy kontrabasie kreuje tu też wyjątkowy nastrój grając dojmującą partię smyczkiem.
Powrót do tematu z "Movement II" ("Lizza-Flo") świetnie puentuje całość zakończoną jeszcze outro pod postacią fantazyjnej partii gitary basowej bramiącej ze stylowym pogłosem ("Be Free").
Drugą płytę albumu programowo zatytułowaną "Mike's Mosey" rozpoczyna zachwycającą partią perkusji Colin Stranahan, znany z współpracy z Marią Neckam (album "Unison", 2011), Rafałem Sarneckim ("Cat's Dream", 2014) i Bogną Kicińską (''The Maze'', 2014).
Całą drugą płytę zestawu wypełnia muzyka zestawiona z kompozycji trzech instrumentalistów składu.
Leonardo Genovese przygotował rozbudowaną strukturalnie kompozycję "Chacaraca" odwołującą się zarówno do estetyki dzisiejszego oblicza chicagowskiej sztuki improwizacji jak i muzyki Ameryki Południowej, oraz świetny utwór zagrany tylko z towarzyszeniem dyskretnej elektroniki: "One-Eyed Calf".
W tytułowym utworze Michaela Janischa z oczywistych względów dominuje kontrabas, którego improwizowane partie nawiedzane są kaskadami instrumentów dętych i nieprzewidywalnymi zwrotami.
Ponad 15-minutowy utwór Jasona Palmera "The JJ I Knew" wyzwala skojarzenia z najwspanialszymi utworami powstałymi na fali koncepcji M-Base: "poskręcane" elementy, niestandardowa harmonia i rytmiczne innowacje, robią doprawdy ogromne wrażenie. Skojarzenia? Oczywiście: Parker, Coleman, Coltrane... Moc, precyzja, intensywność, energia... To zdecydowanie najwspanialsze minuty całego albumu!
Całość kończy poprzedzona fortepianowym intro ("One-Eyed Calf") kompozycja wspominanego wcześniej Paula Bootha "Awakening". To również bardzo rozbudowany i złożony utwór, pełen zachwycających tworzonych na przemian przez instrumentalistów, innowacyjnych improwizacji.
Na "Paradigm Shift" Michael Janisch w idealnych proporcjach zestawia z sobą rozmaite stylistyki, uzyskując spójny efekt stanowiący o jedynej w swoim rodzaju formie gatunkowej. Albumem tym basista po raz kolejny udowadnia swą silną pozycję na jazzowej scenie zarówno jako obdarzony wyjątkową fantazją i dźwiękowym zmysłem kompozytor i instrumentalista, jak i doskonały lider.
Album doskonale definiuje dzisiejszy sposób postrzegania improwizacji w ramach programowej konceptualnej formy.
Album ukazał się 2 października 2015 nakładem Whirlwind Recordings.
Robert Ratajczak
o albumie przeczytasz również: TUTAJ
____________________________________________________________________
Michael JANISCH: Paradigm Shift /2CD's 2015, Whirlwind Recordings WR4676/
program:
CD 1: The Paradigm Shift Suite:
1. Fluid (intro)
2. Movement I - Paradigm Shift Dance Party
3. Movement II - Celestial Dictator
4. Rage (interlude)
5. Movement III:
- Part 1: Bailout
- Part 2: Spring
- Part 3: Inner Sanctum
6. Movement IV - Lizza-Flo
7. Be Free (outro)
CD 2: Mike's Mosey:
1. Terra Firma (intro)
2. Chacaraca
3. Mike's Mosey
4. The JJ I Knew (intermission)
5. Crash
6. One-Eyed Calf (intro to Awakening)
7. Awakening
personel:
Paul Booth - saksofon, flety, klarnet, didgeridoo, instr. perkusyjne
Jason Palmer - trąbka
Leonardo Genovese - instr. klawiszowe, efekty
Michael Janisch - gitara basowa, kontrabas, instr. perkusyjne, elektronika, efekty
Colin Stranahan - perkusja
Alex Bonney - elektronika, efekty
____________________________________________________________________
opisy innych albumów Whirlwind Recordings: