│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

3.12.15

Tatvamasi: The House Of Words /2015/

The Final Road Of United Inside; The House Of Words; In The Mothertongue's Fumes; Conversion.



Tatvamasi to lubelska formacja, stylistycznie balansująca pomiędzy jazzem a rockiem progresywnym. Zespół ma na swym koncie EP-kę "Peleton zachwianych rowerzystów" i album "Parts Of The Entirety" (2013) wydany przez renomowaną amerykańską wytwórnię Cuneiform Records. W ostatnim czasie do kwartetu dołączył trębacz Jan Michalec, a Tatvamasi już jako kwintet doczekał się w 2015 roku drugiego albumu, który tym razem wydała niezależna wytwórnia Requiem Records. Warto wspomnieć w tym miejscu o zaangażowaniu się zespołu w projekty sceniczne z udziałem Przemysława Buksińskiego i mulimedialnej performerki Marii Porzyc oraz wspólne koncerty z kameralnym kwartetem smyczkowym Ladies Quartet, gdyż kreatywność i otwartość na wszelakie formy wypowiedzi artystycznej zdaje się być credo tej formacji.
Taka jest też druga płyta Tatvamasi wypełniona czterema rozbudowanymi tematami zarejestrowanymi na żywo w Lublinie, a skomponowanymi przez gitarzystę składu Grzegorza Lesiaka, poza którym Tatvamasi tworzą: saksofonista tenorowy Tomasz Piątek, wspomniany wcześniej Jan Michalec (trąbka), Łukasz Downar (gitara basowa) i Krzysztof Redas (perkusja).
Cztery części tej muzycznej opowieści zabierającej nas do alternatywnego świata dźwięków są nie tyle zamkniętymi kompozycjami, lecz rodzajem tytułów poszczególnych rodziałów księgi, która dopiero jest w czasie rzeczywistym pisana dzięki kreatywności i wyobraźni poszczególnych muzyków formacji.
Główna rola przypada na ogół partiom saksofonu Tomasza Piątka, lecz każda kolejna minuta płyty zdaje się być coraz mniej przewidywalna. Nasączone psychodelią dźwięki gitary sączące się na drugim planie, w dużej mierze decydują o ostatecznym przekazie docierającej z głośników muzyki. Tak jest choćby w trakcie najkrótszego w programie albumu, 8-minutowego utworu tytułowego z świetnie dialogującymi saksofonem i trąbką.
Wyjątkową feerię improwizacji znajdziemy w drugiej części płyty. Złożona forma "In The Mothertongue's Fumes" ewoluując przechodzi do niemal żałobnego tematu, przeistaczając się w improwizację niemal niezauważalnie przechodzącej w finałowy temat "Conversion".
Krytycy z chorobliwą manią przypinania każdej płyty do określonej kategorii, w przypadku "The House Of Words" napotkają wyjątkowy problem. Z jednej strony mamy bowiem do czynienia z typowo jazzowymi improwizowanymi partiami instrumentów dętych, z drugiej z gitarą jaka wyraźnie oscyluje wokół specyfiki psychodelicznego i progresywnego rocka i idealnie dopasowującą się w obu przypadkach sekcją rytmiczną. Ta zabawa formułą zahacza też wyraźnie o bluesa i estetykę world music.
Wydana w niezwykle barwnej okładce płyta "The House Of Words" stanowi przekonujący dowód niezwyklej dojrzałości zespołu i perfekcyjnego dopasowania muzycznych indywidualnosci każdego z młodych instrumentalistów, tworzących jeden idealnie pod każdym względem dopracowany muzyczny organizm jakim jest Tatvamasi.
Płyta ukazała się 30 września 2015.

Robert Ratajczak

__________________________________________

Tatvamasi: The House Of Words
CD 2015, Requiem Records 103 /2015/

program:
1. The Final Road Of United Inside
2. The House Of Words
3. In The Mothertongue's Fumes
4. Conversion

personel:
Tomasz Piątek - saksofon
Jan Michalec - trąbka
Grzegorz Lesiak - gitara
Łukasz Downar - gitara basowa
Krzysztof Redas - perkusja

___________________________________________