Erwachen heitener Empfindungen bei der Ankunft auf den Lande (Allegro ma non troppo); Szene am Bach (Andante molto mosso); Lustiges. Zusammensein der Landleute (Allegro); Gewitter - Sturm (Allegro); Hirtengesang - frohe und dankbare Gefuhle nach dem Sturm (Allegretto).
[more]
W latach 1970-tych wytwórnia Deutsche Grammophon podjęła się monumentalnego przedsięwzięcia publikując 100 płyt z zapisem największych dzieł muzyki klasycznej zarejestrowanych pod batutą uważanego przez wielu melomanów za bezwzględnie najlepszego dyrygenta wszech czasów - Herberta Von Karajana. 100 płyt długogrających ukazało się w czterech etapach w dwóch pierwszych seriach obejmując zrealizowane w różnych latach nagrania utworów: Bacha, Bartoka, Berlioza, Bizeta, Brahmsa, Brucknera, Czajkowskiego, Debussy'ego, Dworzaka, Griega, Haendla, Liszta, Mahlera, Mendelssohna, Mozarta, Mussorgsky'ego, Ravela, Rimsky'ego-Korsakoffa, Schuberta, Schumanna, Sibeliusa, Smetany, Straussa, Strawińskiego i Vivaldiego. Kolejne płyty przyniosły utwory Ludwiga van Beethovena, pośród których nie zabrakło Symfonii Nr.6 "Pastoralnej", nagranej przez Karajana wraz Orkiestrą Berlińskiej Filharmonii.
Okładkę tej płyty z charakterystycznym złotym nadrukiem całej serii: "Karajan-Edition 100 Meisterwerke", zdobi obraz ilustrujący muzykę autorstwa Eliette von Karajan, żony dyrygenta którą poślubił w wieku 50 lat w roku 1958, gdy Eliette miała za sobą zaledwie 19 wiosen. Wewnątrz koperty czeka niespodzianka pod postacią reprodukcji obrazu trafnie ilustrującego utwór dedykowany przez Beethovena przyrodzie i naturze.
W poszczególnych częściach Symfonii kompozytor ukazał ogrom zachwytu towarzyszący mu podczas obcowania z Matką Naturą uciekając się do śmiałych zapożyczeń z folkloru. W dźwiękach oboju dostrzeżemy podobieństwo do pasterskiej fujarki, początek "Sceny nad strumieniem" wywołuje skojarzenia z rytmem płynącego górskiego strumienia a jej zakończeniem jest z kolei instrumentalna imitacja ptasich treli. Z kolei część trzecia i jej finał odwołują się do burzy i silnie dmącego wiatru, po których nadchodzi ukojenie i odświeżająca błogość.
To jeden z najpiękniejszych pomników jakie człowiek jest skłonny ofiarować naturze, a niewątpliwie najbardziej znaczący w historii muzyki utwór dedykowany pięknu przyrody.
Niniejsza płyta wydana w 1977 roku zawiera zapis VI Symfonii, dzięki swej wyjątkowej sile przekazu, dalece dystansujący ją od większości innych wersji zarejestrowanych na przestrzeni dziesięcioleci. W połowie lat 1970-tych dojrzały Karajan zdawał się być u szczytu swej formy, a Berlińska Orkiestra perfekcyjnie odtworzyła jego beethovenowską wizję.
Okładkę tej płyty z charakterystycznym złotym nadrukiem całej serii: "Karajan-Edition 100 Meisterwerke", zdobi obraz ilustrujący muzykę autorstwa Eliette von Karajan, żony dyrygenta którą poślubił w wieku 50 lat w roku 1958, gdy Eliette miała za sobą zaledwie 19 wiosen. Wewnątrz koperty czeka niespodzianka pod postacią reprodukcji obrazu trafnie ilustrującego utwór dedykowany przez Beethovena przyrodzie i naturze.
W poszczególnych częściach Symfonii kompozytor ukazał ogrom zachwytu towarzyszący mu podczas obcowania z Matką Naturą uciekając się do śmiałych zapożyczeń z folkloru. W dźwiękach oboju dostrzeżemy podobieństwo do pasterskiej fujarki, początek "Sceny nad strumieniem" wywołuje skojarzenia z rytmem płynącego górskiego strumienia a jej zakończeniem jest z kolei instrumentalna imitacja ptasich treli. Z kolei część trzecia i jej finał odwołują się do burzy i silnie dmącego wiatru, po których nadchodzi ukojenie i odświeżająca błogość.
To jeden z najpiękniejszych pomników jakie człowiek jest skłonny ofiarować naturze, a niewątpliwie najbardziej znaczący w historii muzyki utwór dedykowany pięknu przyrody.
Niniejsza płyta wydana w 1977 roku zawiera zapis VI Symfonii, dzięki swej wyjątkowej sile przekazu, dalece dystansujący ją od większości innych wersji zarejestrowanych na przestrzeni dziesięcioleci. W połowie lat 1970-tych dojrzały Karajan zdawał się być u szczytu swej formy, a Berlińska Orkiestra perfekcyjnie odtworzyła jego beethovenowską wizję.
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________
Beethoven: Symphonie Nr.6 "Pastorale" - Berliner Philharmoniker / Herbert von Karajan
LP 1977, Deutsche Grammofon 2543 029
LP 1977, Deutsche Grammofon 2543 029
str.1
1. Erwachen heitener Empfindungen bei der Ankunft auf den Lande (Allegro ma non troppo)
2. Szene am Bach (Andante molto mosso)
str.2
3. Lustiges. Zusammensein der Landleute (Allegro)
4. Gewitter - Sturm (Allegro)
5. Hirtengesang - frohe und dankbare Gefuhle nach dem Sturm (Allegretto)
1. Erwachen heitener Empfindungen bei der Ankunft auf den Lande (Allegro ma non troppo)
2. Szene am Bach (Andante molto mosso)
str.2
3. Lustiges. Zusammensein der Landleute (Allegro)
4. Gewitter - Sturm (Allegro)
5. Hirtengesang - frohe und dankbare Gefuhle nach dem Sturm (Allegretto)
____________________________________________________________________
opis innych płyt z muzyką Ludwiga van Beethovena: