│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

15.2.16

CONtrust JAZZ ORCHESTRA /2015/

Lost; Orpheus; Fahrt Nach Vaxholm; Cross Talking I+II; The Traveler And The King; Müde; Fliegendes; Automorph.

[more]

CONtrust Jazz Orchestra to 15-osobowy big band założony w 2012 roku przez saksofonistę Paula Berbericha. Wieloosobowy skład oferuje jednorodne orkiestrowe brzmienie i bardzo chwytliwy repertuar oscylujący na ogół wokół jazzu i popu, choć nie unikający też dźwiękowych eksperymentów. Na uwagę zasługuje oryginalne instrumentarium zespołu zbudowane przez sekcję rytmiczną z wibrafonem, dwie gitary, tubę, puzon i trzy trąbki, czego efektem jest niekonwencjonalne brzmienie. Zespół ma za sobą liczne gorąco przyjmowane koncerty oraz występy u boku piosenkarki Celine Rudolph i pianistki Julii Hulsmann. Rok 2015 przyniósł big bandowi Paula Berbericha album, który wydała wytwórnia JazzHausMusik. Na płycie zatytułowanej po prostu: "CONtrust jazz orchestra" (2015) znajdziemy osiem utworów niemieckich kompozytorów, doskonale rozpisanych na szerokie możliwości instrumentalne zespołu.
Całość otwiera plasująca się w ilustracyjnej konwencji kompozycja "Lost" już od pierwszych dźwięków olśniewająca szerokim brzmieniem, pełnym niemal instrumentalnego przepychu. Potężna sekcja dęta, świetnie współpracujące z sobą fortepian i wibrafon i niemal przytłaczająca siła perkusji Steffena Rotha.
10-minutowy "Orpheus" swój osobliwy klimat w dużej mierze zawdzięcza szczególnie dobranemu brzmieniu instrumentów dętych. W rozbudowaną konstrukcję utworu zgrabnie wpleciono solówki trąbki (Jan Kaiser) i saksofonu tenorowego (Michal Skulski). Duża rola przypada tu też przenikliwym i głębokim partiom basu (Toralf Schrader), a całość kończą ujmujące partie fletu.
"Fahrt Nach Vaxholm" ponownie wkracza w sferę muzyki jaka doskonale posłużyć mogłaby za muzyczną ilustrację. Wyjątkową ozdobą jest tu rozbudowana partia fortepianu Julii Kadel snującego swą muzyczną opowieść na tle doskonale skonstruowanego podkładu basu i żywiołowej pracy perkusji. Jak wielka siła zaklęta jest w sekcji rytmicznej przekonujemy się w każdym niemal utworze.
Eksperymentalny "Cross Talking I+II" wybiega znacznie poza stosowaną dotychczas formułę naznaczając album szczyptą awangardy i dźwiękowych innowacji.
Jedynym utworem instrumentalno-wokalnym jest w programie płyty "The Traveler And The King" zaśpiewana przez ukrywającą się pod pseudonimem Die Stadtmusikantin, Sandrę Lötzsch. Kompozycja wokalistki pierwotnie przygotowana z myślą o projekcie "Traveler's Diary" instrumentalnie oprawiona została w stylowo brzmiące partie klarnetu basowego.
Drugą (obok "Orpheus") dłuższą formą (11 minut) jest intrygujący swym klimatem temat "Müde" (kompozycja berlińskiej pianistki i piosenkarki Josephine Paschke). Ozdobą utworu są świetnie skonstruowane solówki saksofonu altowego (Paul Berberich) i niemalże rockowo brzmiącej gitary (Fritz Bayer).
Spokojny, motoryczny motyw "Fliegendes" wyjątkowo eksponuje, robiącą wrażenie niczym nieograniczonej, rozległość dźwiękową potężnej sekcji dętej, a album kończy opierająca się na transowym rytmie kompozycja Thomasa Zallera: "Automorph" z genialną solówką zniekształconej gitary Jo Wespela.
Wyjątkowo sprawnie udało się zespołowi pogodzić, wymaganą przy tak dużym składzie, dźwiękową dyscyplinę ze spontanicznością solowych kreacji poszczególnych instrumentalistów. Dzięki temu muzyka CONtrust Jazz Orchestra mimo skrupulatnie opracowanym aranżacjom emanuje również pełnymi wyjątkowej kreatywności partiami poszczególnych instrumentalistów.
Płyta ukazała się 15 października 2015.


Robert Ratajczak


____________________________________________________________________


 


CONtrust JAZZ ORCHESTRA
CD 2015, JazzHausMusik JHM 237


program:
1. Lost
2. Orpheus
3. Fahrt Nach Vaxholm
4. Cross Talking I+II
5. The Traveler And The King
6. Müde
7. Fliegendes
8. Automorph


personel:
Paul Berberich - saksofon, flet
Erik Robisch - klarnety
Michal Skulski - saksofony, klarnet
Jonathan Strauch - saksofony, flet, klarnet
Dave Hobeck, Jan Kaiser, Vincent Hahn - trąbka
Christoph Hermann - puzon
Michael Winkler - tuba, puzon
Jo Wespel, Fritz Bayer - gitara
Julia Kadel - fortepian
Eduardo Mota - wibrafon
Toralf Schrader - kontrabas
Steffen Roth - perkusja
oraz:
Die Stadtmusikantin - wokal


____________________________________________________________________


opisy innych płyt JazzHaus Musik: