│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

8.2.16

Marek Kądziela ADHD: In Bloom /2015/

Be-bop Maker; In Bloom; Rocky, Rolig!; Łódź; Impro I; May For MP; Giti Monk; Edithtiude; Impro II; Waltz 4; Rocky, Rolig! (alternative take); Ask Me Now.

 

International Jazz Quartet, Off-Quar-Tet, K.R.A.N., Hunger Pangs (album "Meet Meat", 2013), Sphere ("Synesthesia", 2014), MK Kvadrat, Marc Bernstein Quartet... Trudno już dziś ogarnąć wszystkie formacje, w których działalność zaangażowany jest gitarzysta i kompozytor Marek Kądziela. Do tego doliczyć należy także rozmaite projekty z udziałem muzyka jak duet z Ksawerym Wójcińskim ("10 Little Stories", 2015), płyta "Imprints" (2013) Vita Kristana, czy album brata gitarzysty - Macieja Kądzieli: "The Opening" (2013). Gitarzysta (prowadzący też Prywatną Szkołę Muzyczną w Łodzi) należy dziś do ścisłego grona najbardziej aktywnych krajowych muzyków udzielających się zarówno w kraju jak i m.in. w Danii i Niemczech, gdzie szczyci się w środowisku jazzowym doskonałą renomą. Dzięki charakterystycznemu brzmieniu i własnemu, niepowtarzalnemu stylowi gry, Marek Kądziela (absolwent renomowanej Akademii Muzycznej w Odense) jest dziś muzykiem mogącym przebierać w ofertach współpracy ze strony rozmaitych muzyków jazzowych.
Najnowszą płytą w dyskografii gitarzysty jest album "In Bloom" kolejnej jego międzynarodowej formacji ADHD, której skład poza liderem i kompozytorem repertuaru tworzą: klarnecista basowy Rudi Mahall, kontrabasista Andreas Lang i perkusista Kasper Tom Christiansen. Gościnnie w nagraniach dokonanych w łódzkim Soyuz Studio udział wzięli też Maciej Obara (saksofon) i Piotr Damasiewicz (trąbka).
"In Bloom" to wypadkowa muzycznych doświadczeń i inspiracji każdego z instrumentalistów a zarazem rodzaj swoistej esencji europejskiego jazzu i współczesnego sposobu postrzegania improwizacji.
Charakter utworów w dużej mierze oddaje ducha fascynacji muzyków ADHD twórczością Theloniousa Monka. Jednoznacznie świadczy o tym choćby otwierająca album "In Bloom" kompozycja "Be-bop Maker", nawiązanie podczas tematu "Giti Monk", czy kończąca płytę kompozycja legendarnego pianisty: "Ask Me Now", stanowiąca jedyny wyjątek pośród kompozycji Marka Kądzieli. 
Poza gitarzystą ogromny wkład w ostateczne brzmienie formacji ma genialny niemiecki klarnecista Rudi Mahall, którego grą zachwycaliśmy się również na najnowszej płycie węgierskiej formacji Grencsó Open Collective ("Marginal Music", 2015).
Kontrabasista składu Andreas Lang sprawdza się w formule preferowanej przez ADHD wyśmienicie, zarówno wspierając wraz z perkusją gitarę i instrumenty dęte, jak i niejednokrotnie w mistrzowski sposób kreując partie solowe. Wyjątkowy kunszt duńskiego muzyka olśniewa m.in. w trakcie "napędzanego" linią basu "Rocky, Rolig!", wyjątkowo melodyjnego "May For MP" czy kończącego płytę wspomnianego tematu "Ask Me Now".
Wspólnie z Kasperem Tomem Christiansenem, Andreas Lang tworzy prawdziwą sekcję marzeń, doskonale potrafiącą zarówno zapewnić muzykom stabilny fundament rytmiczny, jak i w ramach kwartetu wykreować niezależne motywy.  
"In Bloom" to kolejny bardzo udany album nagrany pod dowództwem Marka Kądzieli - muzyka wyjątkowego, mimo iż ciągle poszukującego, to dysponującego swoim własnym muzycznym mikroświatem, w ramach którego zapewne jeszcze nie raz nas zaskoczy.
Płyta ukazała się 6 listopada 2015

Robert Ratajczak

P.S. Zbieżność nazwy (ADHD) z kwartetem jazzowym z Islandii jest przypadkowa. / R.R.

_______________________________________________

Marek Kądziela ADHD: In Bloom
CD 2015, For Tune 0079 051

program:
 1. Be-bop Maker
 2. In Bloom (inspired by Kurt Cobain)
 3. Rocky, Rolig!
 4. Łódź (for the City of Łódź)
 5. Impro I
 6. May For MP
 7. Giti Monk
 8. Edithtiude (for my wife Edith)
 9. Impro II
10.Waltz 4
11.Rocky, Rolig! (alternative take)
12.Ask Me Now


personel:
Marek Kądziela - gitara
Rudi Mahall - klarnet
Andreas Lang - kontrabas
Kasper Tom Christiansen - perkusja
gościnnie:
Maciej Obara - saksofon
Piotr Damasiewicz - trąbka

_________________________________________