A Monument; Play for Life; Ghosts; Celluloid; Buchenwald Hope; Voice; The Train; Theresienstadt Theme; Moving Pictures; Die Moritat von Mackie Messer; Rubinstein’s Coin; The Ramp; Silence; Relief.
[more]
W początkowym okresie swej działalności Kroke kojarzono głównie z muzyką klezmerską. Dziś formacja zajmuje bardzo znaczącą pozycję w kategorii muzyki etnicznej nasączonej swobodnymi improwizacjami, a potencjał zespołu dostrzeżono na całym świecie, o czym świadczą choćby zaproszenia jakie grupa otrzymała m.in. od Petera Gabriela i Nigela Kennedy czy zainteresowanie muzyką Kroke ze strony tak wybitnych postaci świata filmu jak Steven Spielberg i David Lynch. W ramach nurtu world music doszło od ciekawych kolaboracji zespołu z artystami z rozmaitych krajów jak Norwegia (zespół Tindra), Hiszpania (skrzypek Diego Galaz) czy Mongolia (wokalistka Chahar Tugchi)
W kraju o współpracę z zespołem zabiegają rozmaici wykonawcy, spośród których warto wymienić współpracujących z Kroke: Annę Marię Jopek, Edytę Geppert, Maję Sikorowską, Krzyszofa Herdzina czy orkiestrę Sinfonietta Cracovia.
W roku 2015 zespół otrzymał prestiżowego Fryderyka w kategorii: Album Roku - Muzyka Korzeni. Mniej więcej w tym też okresie muzycy Kroke podjęli się przygotowania muzyki do filmu Andrzeja Celińskiego "Kabaret śmierci", będącego wojenną opowieścią o artystach walczących o przetrwanie za pomocą swej twórczości. Materiał muzyczny okazał się na tyle interesujący iż muzycy zespołu postanowili uporządkować poszczególne tematy i uzupełnić całość o nowe fragmenty, czego efektem jest album "Cabaret Of Death".
Powstała dzięki temu płyta (mimo iż oznaczona podtytułem: "Music For A Film") stanowi doskonały album broniący się niezależnie od obrazu. Muzyka to wyjątkowo wciągająca swym klimatem i urzekająca bogactwem motywów. Elementy etniczne towarzyszące nam od początku do końca albumu poruszają swym autentyzmem i wielobarwnością. Bogactwo dźwiękowe z jakim mamy do czynienia połączone z wyjątkowymi liniami melodycznymi, sprawia iż nie sposób oderwać się od tego krążka przez całe trzy kwadranse.
Poszczególne motywy tworzą rodzaj wielowątkowej suity, wytwarzającej podczas słuchania rodzaj dźwiękowego mikroklimatu. Pośród kompozycji muzyków zespołu znajdziemy odbiegający nieco od klimatu całości słynny temat Kurta Weilla i Bertolta Brechta z "Opery za trzy grosze": "Die Moritat von Mackie Messer".
Ponieważ muzyka zawarta na płycie doskonale broni się jako niezależny od obrazu album, z powodzeniem polecić ją można również odbiorcom nie znającym filmu Andrzeja Celińskiego. Co więcej: być może taki odbiór tej muzyki, nie wywołujący skojarzeń z poszczególnymi scenami, tym bardziej pobudzi wyobraźnię wrażliwego odbiorcy.
To po prostu piękna, stylowa i przebogata w rozmaite niuanse dźwiękowe płyta.
Album ukazał się 16 października 2015
Robert Ratajczak
____________________________________________________________________
KROKE: Cabaret Of Death - Music For A Film
CD 2015, Oriente Musik RIEN CD 85
program:
1. A Monument
2. Play for Life
3. Ghosts
4. Celluloid
5. Buchenwald Hope
6. Voice
7. The Train
8. Theresienstadt Theme
9. Moving Pictures
10.Die Moritat von Mackie Messer
11.Rubinstein’s Coin
12.The Ramp
13.Silence
14.Relief
____________________________________________________________________
opisy innych płyt wytwórni Oriente Musik: