Drowning Migrant; Eight Nocturnes; Breatharian; Cranberry Pineapple; Boben; Fux Density; Extrakt4; The Industrial Banjo (revisited).
"Drowning Migrant" to jeden z dwóch albumów berlińskiego gitarzysty Andreasa Willersa, jaki ujrzał światło dzienne w roku 2009. Podobnie jak w przypadku "Orange Years" (2009) tak i tutaj mamy do czynienia z płytą nagraną przez artystę samodzielnie przy pomocy rozmaitych pętli i efektów nakładania na siebie dźwięków akustycznej i elektrycznej gitary, banjo i melodiki. "Drowning Migrant" to jednak album bardziej konceptualny i zwięzły formalnie, wypełniony w zdecydowanej większości improwizacjami. Mniej tu także w stosunku do "Orange Years" gitarowej wirtuozerii, która ustąpiła elektronicznym eksperymentom i innowacyjnym efektom dźwiękowym.
Osią całego albumu zdaje się być 13-minutowy cykl ośmiu nokturnów, a ostatnią część programu wypełnia 18-minutowy, wyjątkowo eksperymentalny (nawet jak na obowiązujące na płycie standardy) utwór "The Industrial Banjo".
Całość otwiera utwór tytułowy będący efektownym kolażem elektronicznie preparowanych efektów, wprowadzający klimat niemal szaleńczego transu.
Dopiero po niemal siedmiu minutach płyty pojawiają się dźwięki gitar, których nałożone na siebie, zapętlone partie wprowadzają nas w programowy cykl intrygujących miniatur ("Eight Nocturnes": "Haufen a-h"). Eksperymenty dźwiękowe zastosowane w charakteryzującym się zmiennością nastrojów cyklu, poprzez swą kontrastowość roztaczają aurę niepokoju i porażającej ekscytacji, z której nie wyzwalają nas bynajmniej kolejne utwory na płycie.
Pełem industrialnych brzmień temat "Breatharian" ozdobiony dźwiękami generowanymi przy użyciu harmoniki, zawiła melodycznie i nieregularna impresja gitarowa "Cranberry Pineapple", akustyczny "Boben", kompletnie "odjechany" "Flux Density" i ostry gitarowy "Ekstrakt4" prowadzą do finału w postaci najdłuższego na płycie fragmentu, niemalże upiornego "The Industrial Banjo (revisited)".
Na "Drowning Migrant" Andreas Willers wytycza swoją osobistą ścieżkę w środowisku innowacyjnych eksperymentów muzycznych, czyniąc z improwizowanych i złożonych struktur muzycznych pole do poszerzania możliwości brzmieniowych gitary. Muzyka odważna i ekscentryczna. Nieprzewidywalna.
Urodzony w 1957 roku niemiecki gitarzysta Andreas Willers zaczynał jako muzyk bluesowy, jednak w późniejszym okresie swe muzyczne poczynania coraz częściej kierował w stronę asertywnej awangardy, zyskując na tym polu opinię jednego z najbardziej błyskotliwych improwizatorów w Europie. Jako doskonale wykształcony muzyk, legitymujący się dyplomami uzyskanymi w Guitar Institute of Technology (Los Angeles), Hochschule für Musik und Theater (Hamburg) i Banff (Kanada) doskonale zgłębił zarówno tajniki kreatywnej improwizacji jak i rozmaite techniki gry. Początek wyjątkowo aktywnej działalności gitarzysty datuje się na początek lat 80-tych, kiedy to w Berlinie powołał do życia kultową już dziś formację Out To Lunch, a następnie efemerydę Blue Collar. Lata 80-te to dla gitarzysty również okres intensywnej współpracy z genialnym kanadyjskim pianistą Paulem Bleyem, saksofonistą Matthiasem Schubertem i francuskim puzonistą Yvesem Robertem. W latach 90-tych Andreas Willers został wykładowcą w Hochschule fur Musik Hanns Eisler w Berlinie, jednocześnie kontynuując aktywną działalność koncertową angażując się w rozmaite projekty z takimi jazzmanami jak Theo Jörgensmann, Petras Vyšniauskas i Klaus Kugel.
Dziś Willers poza rozmaitymi własnymi projektami w swoje portfolio wpisaną ma współpracę z najbardziej wpływowymi postaciami sceny muzyki improwizowanej, pośród których poza wymienionymi wcześniej nazwiskami warto wymienić takie jak m.in. Hans Lüdemann, Enrico Rava, Dave Liebman, Wilbert De Joode, Lou Grassi, Gabriele Hasler, Johannes Bauer, Achim Kaufmann, Dieter Manderscheid, Thomas Heberer, Dieter Ilg, Olaf Rupp, Roger Hanschel, Dirk Raulf, Samuel Blaser i wiele innych. Jest też wziętym kompozytorem, którego utwory wykonują m.in. takie zespoły jak Jazz Baltica Ensemble i legendarny NDR Bigband.
Dyskografia muzyka to ponad 40 płyt zrealizowanych zarówno w rozmaitych konfiguracjach jak i solo.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Andreas Willers: Drowning Migrant
CD 2009, Leo Records CD LR 532
program:
1. Drowning Migrant
Eight Nocturnes:
2. Haufen a
3. Haufen b
4. Haufen c
5. Haufen d
6. Haufen e
7. Haufen f
8. Haufen g
9. Haufen h
10.Breatharian
11.Cranberry Pineapple
12.Boben
13.Fux Density
14.Extrakt4
15.The Industrial Banjo (revisited)
Andreas Willers - gitary, banjo, melodica
_______________________________________