│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

5.5.16

Dominick Farinacci: Short Stories /2016/

Bamboleo; Senor Blues; Soldier's Things; Doha Blues; Sunshine Of Your Love; Tango; Somebody That I Used To Know; Afternoon In Puebla; Black Coffee; Parlour Song.
 

 
 
 
 
Urodzony w 1983 roku w Ohio trębacz Dominick Farinacci to jedno z odkryć Wyntona Marsalisa, który usłyszawszy grę zaledwie 17-letniego trębacza, postanowił zaprosić go do prestiżowego projektu: "Live From Lincoln Center: A Tribute to Louis Armstrong". Rok później, już w trakcie odbywania elitarnego stypendium Juilliard School, Farinacci wziął udział w podobnym przedsięwzięciu Marsalisa: "Freddie Hubbard and Lee Morgan: Night of the Cookers". Tam dostrzegł go Todd Barkan, dzięki któremu młody trębacz zrealizował swój pierwszy autorski album "Manhattan Dreams" nagrany z udziałem m.in. legendarnego pianisty Mulgrew Millera, a wydany przez japońską wytwórnię M&I. Album został doskonale przyjęty w Japonii, co skutkowało wydaniem tam kolejnych albumów umacniających popularność Dominicka Farinacci w Kraju Kwitnącej Wiśni. Przez dwa lata Farinacci jako ambasador Jazz at Lincoln Center, stacjonował w Katarze, gdzie pracował nad powierzoną mu misją, polegającą na prowadzeniu działań muzycznych zacierających jakiekolwiek bariery i granice wytyczone przez narodowość, kulturę czy religię. Z czasem poza Japonią sukces trębacza swym zasięgiem objął również USA, gdzie Farinacci począł współpracować z coraz bardziej prestiżowymi artystami tamtejszej sceny jazzowej z Jasonem Milesem i Joe Lovano na czele. Od roku 2008 coraz intensywniej począł skupiać się na własnych składach biorąc udział w takich festiwalach jak Montreal International Jazz Festival, Detroit International Jazz Festival czy Tri-C JazzFest. Wkrótce doczekał się wreszcie swej pierwszej amerykańskiej płyty jaką był album "Lovers, Tales and Dances" (2009).

Przede mną płyta, która dla 33-letniego muzyka okazać się może przełomową. Kontrakt z markową firmą Mack Avenue Records pozwolił Farinacciemu zrealizować przedsięwzięcie z wykorzystaniem potencjału tak doskonałych muzyków jak pianista Larry Goldings, kontrabasista Christian McBride, perkusista Steve Gadd czy akordeonista Gil Goldstein.
Płyta "Short Stories" zarejestrowana w legendarnym studio Tommy'ego LiPumy (znanego z albumów m.in. Milesa Davisa, George'a Bensona, Paula McCartneya czy Barbry Streisand) to rodzaj konceptualnej całości, mającej za cel ukazanie rozmaitych gatunków i nurtów muzycznych oscylujących wokół szerokiego pojęcia jakim jest jazz, połączonych dźwiękami trąbki. Album poza premierowymi kompozycjami swym programem obejmuje też m.in. utwory Horace Silvera, Dianne Reeves oraz świetną przeróbkę "Sunshine Of Your Love" rockowego super tria Cream.
"Short Stories" to prawdziwy muzyczno-kulturowy tygiel, w którym udało się połączyć utwory tak zdawać by się mogło od siebie odległe jak rozpoczynające całość "Bamboleo" z repertuaru grupy Gypsy Kings przedstawione tu w iście nowoorleańskiej manierze i klasyk Horace Silvera "Senor Blues" podany w elektronicznej manierze spod znaku Quincy Jonesa jako drugie nagranie na płycie.
W podobnej estetyce co "Senor Blues" przedstawiony jest temat "Somebody That I Used To Know". Oba nagrania wzbogacił elektroniką i wokalem młodziutki londyński geniusz muzyczny Jacob Collier, odkryty dzięki sensacyjnej wersji "Don't You Worry 'Bout A Thing" Steviego Wondera zamieszczonej na kanale You Tube.
Doskonałe wsparcie instrumentalne w sześciu na dziesięć utworów, to praca sześcioosobowej sekcji pod wodzą Gabe'a Bolkosky'ego, która przyczyniła się do wzbogacenia nagrań o partie smyczków, fletów i klarnetu basowego. Zaangażowanie klasycznej sekcji doskonale sprawdza się podczas transkrypcji utworu Toma Waitsa "Soldier's Things", którą w wyjątkowy sposób (poza główną partią trąbki lidera w davisowej manierze) ozdabiają też zachwycające dźwięki fortepianu Larry'ego Goldingsa.
Doświadczenia i wrażenia muzyka zdobyte w Katarze znalazły swe ujście w jednym z dwóch utworów skomponowanych przez Farinacci: "Doha Blues". Poza specyficzną linią melodyczną i rozwiązaniom instrumentalnym, egzotyki nagraniu dodaje zaśpiew po arabsku nawołujący do modlitwy. "Doha Blues" to także okazja do zwrócenia szczególnej uwagi na gitarę Deana Parksa i kapitalną pracę perkusji nieocenionego Steve'a Gadda.
Drugim z autorskich utworów trębacza na "Short Stories" jest swingujący "Afternoon In Puebla", a kolejną parą kontrastujących z sobą tematów zestawionych obok siebie jest rockowy klasyk "Sunshine Of Your Love" i wybrane z dorobku kompozycyjnego Diane Reeves "Tango" - utwór niestety wypadający wobec reszty programu dość miernie. Natomiast pierwszy z wymienionych tematów, w tej wersji oparty jest na linii basu Christiana McBride'a, stylowych elektrycznych organach (Larry Goldings) i gitarowych solówkach Parksa. Trąbka lidera zdaje się zaledwie komentować całość jako narrator, a zarazem gospodarz całości.  
Stylowym bluesem na "Short Stories" jest pochodząca z 1948 roku "Black Coffee" znana przede wszystkim z repertuaru Sarah'y Vaughan. Trąbka z tłumikiem, rozbudowana partia fortepianu, "kroczący" kontrabas i perfekcyjny rytm perkusji, a do tego dyskretne smyczki w tle. Zrobiło się bardzo klasycznie, a zakończenie płyty przenosi nas w odrealniony klimat dzięki miniaturce muzycznej "Parlour Song" przygotowanej przez Larry'ego Goldingsa. Doprawdy piękne i stylowe zakończenie całego albumu.
"Short Stories" Dominicka Farinacci to album zabierający słuchacza w prawdziwą dźwiękową podróż mieniącą się ogromem muzycznych barw wywodzących się z rozmaitych stylistyk i kultur. Niczym w kalejdoskopie przewija się blues, swing, tango i niezliczona ilość motywów etnicznych.

Premiera 10 czerwca 2016.

Robert Ratajczak

_____________________________________________

 
Dominick Farinacci: Short Stories
CD 2016, Mack Avenue MAC1112

program:
 1. Bamboleo
 2. Senor Blues
 3. Soldier's Things
 4. Doha Blues
 5. Sunshine Of Your Love
 6. Tango
 7. Somebody That I Used To Know
 8. Afternoon In Puebla
 9. Black Coffee
10.Parlour Song

muzycy:
Dominick Farinacci - trąbka, flugelhorn
Dean Parks - gitara
Larry Goldings - instr. klawiszowe
Christian McBride - kontrabas
Steve Gadd - perkusja
sekcja:
Gabe Bolkosky - skrzypce
Leah Ferguson - altówka
Sawyer Thomson - wiolonczela
Heidi Ruby-Kushious, Brianne Sharkey - flety
Thomas Reed - klarnet
oraz:
Gil Goldstein - akordeon
Jamey Haddad - instr. perkusyjne
Jacob Collier - wokal, instr. elektroniczne
Mike Massy - wokal
Mark Mauldin - puzon

_______________________________________