Song Patrol; Dangerous Times; Nearly; Hips & Sticks; Singing the Triangle; Other Eyes; Rhyme or Rhythm; Mind Gray River; Cornets of Paradise; Say More; Gateway to Progress; Big Bill; Somewhere.
[more]
Urodzona w 1955 roku w Massachusetts saksofonistka Jane Ira Bloom w ciągu 35 lat swej pełnej sukcesów kariery muzyka jazzowego, pozostaje wierna jednemu rodzajowi instrumentu jakim jest saksofon sopranowy. Od zawsze zafascynowana stylem Steve'a Lacy artystka, w przeszłości pobierająca lekcje gry u samego George’a Colemana, ma na swym koncie kilkanaście autorskich albumów, wspólne nagrania z tak ikonicznymi mistrzami muzyki improwizowanej jak Fred Hersch, Charlie Haden czy Kenny Wheeler oraz niezliczoną ilość koncertów w najbardziej prestiżowych klubach za Oceanem. Mówi się o niej "muzyk, który odmówił Ellingtonowi", bowiem przed laty by nie przerwać studiów na Uniwersytecie w Yale, zdecydowała się odrzucić propozycję dołączenia do prestiżowego big bandu Duke’a Ellingtona.
Ciekawostką jest fakt iż dopiero w lipcu 2015 roku Jane Ira Bloom zdecydowała się na zarejestrowanie albumu w konwencji jazzowego tria, a więc z towarzyszeniem tylko kontrabasu i perkusji. Odpowiedzią na to dlaczego doszło do tego dopiero po upływie kilku dekad bardzo aktywnej działalności instrumentalistki jest odkrycie dla siebie potencjału jedynego właściwego tandemu rytmicznego jaki tworzą, w przeszłości współpracujący już z saksofonistką muzycy: związany z ruchem AACM kontrabasista Mark Helias (znany z płyt m.in. Anthony'ego Braxtona, Ralpha Alessi i Joe Lovano) i współpracujący m.in. z Johnem Zornem, Stevem Swallowem, Johnem Medeskim i Marckiem Ducretem, perkusista Bobby Previte.
Efektem sesji nagraniowej jaka miała miejsce w legendarnym nowojorskim studio Avatar, jest szesnasty (kolejny po nominowanej do Grammy płycie: "Sixteen Sunsets", 2013) autorski album Jane Iry Bloom: "Early Americans", wydany w maju 2016 roku przez działającą od 1979 roku własną wytwórnię saksofonistki Outline Records.
"Early Americans" poza dwunastoma własnymi kompozycjami Jane Iry Bloom przynosi też wieńczącą cały album wyjątkową interpretację słynnego standardu Leonarda Bernsteina i Stephena Sondheima: "Somewhere".
Echa estetyki klezmerskiej zmieszanej z orientalnym klimatem odnajdziemy w transowym temacie "Dangerous Times" ozdobionym ciekawymi partiami arco Marka Heliasa.
Saksofon solo pojawia się w miniaturce "Nearly" dedykowanej przyjacielowi i współpracownikowi Jane Iry Bloom, Kenny’emu Wheelerowi.
Z kolei piękną stylową balladą zdominowaną przez duet saksofonu z kontrabasem jest "Other Eyes".
W podobnym kameralnym klimacie utrzymana jest impresja "Say More", wyjątkowo eksponująca możliwości improwizacyjne tria.
Pełne ekspresji partie perkusji Bobby'ego Previte i mantryczne partie basu stanowią perfekcyjny fundament dla pełnych pasji partii saksofonu w galopującym "Hips & Sticks".
Równie efektowna galopada jest znakiem rozpoznawczym "Gateway To Progress", wyraźnie eksponującego fascynację saksofonistki stylem wspomnianego wcześniej Steve'a Lacy.
W "Singing The Triangle" dominuje powracający temat, wyraźnie eksponowany przez wszystkie trzy instrumenty unisono. Na szczególną uwagę zasługuje tu melodyjny sposób gry Bobby'ego Previte i zachwycające improwizowane solo kontrabasu w środkowej części utworu.
Kipiącym wyrazistym rytmem jest temat "Rhyme Or Rhythm", delikatnie nasączony elektronicznym przetwornikiem saksofonu i świetnymi partiami granymi dłońmi na instrumentach perkusyjnych.
Echa rzewnego bluesa pojawiają się podczas "Mind Gray River". Tu również zachwyca intuicyjna sprawność towarzyszącej solistce sekcji.
"Early Americans" to kolejny dowód na słuszność statusu Jane Iry Bloom, jako artystki wyjątkowej i jedynej w swoim rodzaju. Ciekawym jednak wydaje się fakt, iż jej ogromna popularność i prestiż w środowisku jazzowym za Oceanem, nie ma konsekwentnego przełożenia na coraz bardziej sterylny rynek europejski.
Album ukazał się 13 maja 2016 roku.
Robert Ratajczak
o albumie przeczytasz również: TUTAJ
_____________________________________________________________________
Jane Ira BLOOM: Early Americans
CD 2016, Outline OTL142
program:
1. Song Patrol
2. Dangerous Times
3. Nearly (For Kenny Wheeler)
4. Hips & Sticks
5. Singing The Triangle
6. Other Eyes
7. Rhyme Or Rhythm
8. Mind Gray River
9. Cornets Of Paradise
10.Say More
11.Gateway To Progress
12.Big Bill
13.Somewhere
personel:
Jane Ira Bloom - saksofon sopranowy
Mark Helias - kontrabas
Bobby Previte - perkusja
_____________________________________________________________________
opis poprzedniego albumu Jane Iry Bloom: