Banda Nella Nebbia: Diamond Disco; Ionica Minune: Ca La Acordeon; Chicuelo: Crema Catalana; Moh! Kouyate: Yelle; Lo Cór De La Plana: Sant Trofima; Karolina Cicha & Shafqat Ali Khan: Tum Bin; Kalascima: Psychedelic Trance Tarantella; Rabasa: Stanhadinha; Tarek Abdallah & Adel Shams El-Din: Khush-Rank; Gramy!: Wiązanka Tradycyjnych Melodii Słowackich; Moh! Kouyate: T'en Vas Pas, Ca Va Pas; Debashish Bhattacharya: Rasam Samba; Alex Simu / Arifa: Dacian Call; Vardan Hovanissian & Emre Gultekin: Daglar; Raphael Rogiński: Lonnie's Lament.
[more]
Od początku swego istnienia Festiwal Ethno Port wierny jest idei prezentowania na poznańskich scenach muzyki nieoczywistej, pochodzącej z rozmaitych zakątków świata. W ciągu 9 lat istnienia Ethno Port zyskał całe rzesze wiernych miłośników muzyki etnicznej, dla których doroczne wydarzenie jest jedynym w swoim rodzaju muzycznym świętem, a jako cykliczny festiwal, impreza wypracowała sobie bardzo ważną pozycję w ogólnopolskim kalendarium kulturalnym. Ethno Port każdego roku gości artystów pochodzących z tak odległych od siebie zakątków świata jak: Afryka, Indie, Turcja, Izrael czy Korea. Zawsze są to wykonawcy autentyczni przywożący z sobą na festiwal także oryginalne instrumenty. Ethno Port to nie tylko koncerty, ale też projekcje filmowe, zajęcia edukacyjne dla najmłodszych, wystawy i warsztaty instrumentalne. Wszystko to sprawia, że na kilka dni w roku Poznań zamienia się w najbardziej tętniące egzotyką różnych kultur miasto w Europie.
Z upływem lat i kolejnych edycji poznańskie wydarzenie zyskało miano jednego z najlepszych festiwali world music na świecie, o czym świadczą podsumowania publikowane choćby przez miesięcznik ''Songlines'' czy portal ''Serpent''.
Każdego roku, wydarzeniu towarzyszy unikatowy album płytowy z nagraniami biorących udział w koncertach wykonawców. Tak było również przy okazji 9 edycji Festiwalu w roku 2016.
Starannie wydana płyta "Ethno Port", do której dołączona jest książeczka z biogramami i fotografiami muzyków jakich nagrania znajdziemy na srebrnym krążku, zawiera muzykę wykonawców z Polski, Rumunii, Hiszpanii, Gwinei, Francji, Pakistanu, Włoch, Holandii, Wysp Zielonego Przylądka, Egiptu, Indii, Armenii, Turcji i Belgii.
Płytę otwiera nagranie pełnej energii formacji Banda Nella Nebbia prowadzonej przez litewskiego basistę, skrzypka i kompozytora Justinasa Vaźneviciusa. Nagranie "Diamond Disco" zgrabnie łączy elementy muzyki ludowej z funkującym pulsem.
Zespół rumuńskiego akordeonisty Ionicy Minune proponuje nagranie "Ca La Acordeon", a hiszpański gitarzysta i kompozytor Juan Gomez występujący pod pseudonimem Chicuelo dzieli się z nami emocjami i uniesieniami emanującymi z utworu "Crema Catalana" utrzymanego w stylistyce "hiszpańskiej muzyki duszy" - flamenco.
Na płycie znajdziemy dwa nagrania łaczącego muzykę Afryki Zachodniej z rockiem gitarzysty z Gwinei: Moh! Kouyate. W swój charakterystyczny styl gry, afrykański gitarzysta zgrabnie wplata motywy nawiązujące do estetyki afrobeatu i funky.
Pochodzący z Marsylii kwartet Lo Cór de la Plana specjalizujący się w polifonicznym śpiewie, wspieranym rozmaitymi instrumentami perkusyjnymi przez ponad 4 minuty zachwyca utworem "Sant Trofima".
Chwilę refleksji przynosi wspólne nagranie Karoliny Cichej i pakistańskiego artysty Shafqata Ali Khana eksponujące zderzenie się z sobą dwóch na pozór bardzo odległych kultur.
Włoską grupę Kalascima reprezentuje w tym zestawie przebojowy utwór "Psychedelic Trance Tarantella" łączący ciężkie brzmienie z muzyką ludową południa Włoch. Gitarowym riffom wspieranym elektroniką i loopami, towarzyszy brzmienie takich instrumentów jak dudy i flet.
Kolejny wykonawca, którego nagranie znalazło się na płycie to tworzona przez muzyków z Holandii i Wysp Zielonego Przylądka grupa Rabasa. Zespół ten łączy z kolei stylistykę najbardziej charakterystycznej dla Wysp Zielonego Przylądka morny, z dzisiejszą wielokulturowością Rotterdamu.
Pod numerem 9 znajdziemy artystów z Egiptu: Tareka Abdallaha (lutnia) i Adela Shams El-Dina (tamburyn), a numer 10 to "Wiązanka Tradycyjnych Melodii Słowackich" w wykonaniu zespołu Gramy! złożonego z ludowych artystów z Podhala.
Zupełnie inny klimat czeka nas podczas utworu "Rasam Samba" artysty z Indii, Debashisha Bhattacharyi grającego na egzotycznych gitarach, których zarówno brzmienie jak i rodzaj ich traktowania przez muzyka wywołuje skojarzenia z hinduskim sitarem.
Po utworze klarnecisty Alexa Simu znanego z formacji Arifa, słuchamy armeńsko-tureckiego duetu Vardan Havanissian & Emre Gultekin. Artyści grający na egzotycznych instrumentach (armeński duduk i turecka lutnia: baglama) na swej ostatniej płycie "Adana" nawiązali do konfliktu między Turcją i Armenią, jaki ponad 100 lat temu spowodował masowe ludobójstwo w mieście Adana.
Płytę zamyka utwór Johna Coltrane'a "Lonnie's Lament" w interpretacji gitarzysty Raphaela Rogińskiego.
Album "Ethno Port", to nie tylko wspaniała pamiątka, ale też po prostu świetna muzyczna kompilacja, jaka stanowić może ozdobę niejednej płytoteki.
Płyta swą premierę miała 17 czerwca 2016.
Robert Ratajczak
_____________________________________________________________________
Ethno Port
CD 2016, Magnetic Records 479 653 4
program:
1. Banda Nella Nebbia: Diamond Disco
2. Ionica Minune: Ca La Acordeon
3. Chicuelo: Crema Catalana (Rumba)
4. Moh! Kouyate: Yelle
5. Lo Cór De La Plana: Sant Trofima
6. Karolina Cicha & Shafqat Ali Khan: Tum Bin
7. Kalascima: Psychedelic Trance Tarantella
8. Rabasa: Stanhadinha
9. Tarek Abdallah & Adel Shams El-Din: Khush-Rank
10.Gramy!: Wiązanka Tradycyjnych Melodii Słowackich
11.Moh! Kouyate: T'en Vas Pas, Ca Va Pas
12.Debashish Bhattacharya: Rasam Samba
13.Alex Simu / Arifa: Dacian Call
14.Vardan Hovanissian & Emre Gultekin: Daglar
15.Raphael Rogiński: Lonnie's Lament
_____________________________________________________________________
opisy poprzednich płyt Ethno Port: