Kwintet smyczkowy C-dur op. 163 D 956:
I Allegro ma non troppo; II Adagio; III Scherzo (Presto); IV Allegretto - Piu allegro.
I Allegro ma non troppo; II Adagio; III Scherzo (Presto); IV Allegretto - Piu allegro.
Jeden z najwybitniejszych polskich zespołów kameralnych jakim jest Kwartet Camerata, wraz z młodą warszawską wiolonczelistką Martą Kordykiewicz w październiku 2014 roku dokonał nagrania Kwintetu smyczkowego C-dur op. 163 Franza Schuberta. Nagranie to zostało opublikowane na starannie wydanej płycie przez wytwórnię DUX.
To ostatnie kameralne dzieło Schuberta ukończone przez kompozytora latem 1828 roku, zaledwie na dwa miesiące przed przedwczesną śmiercią.
Dziś ten 4-częściowy utwór uchodzi za jedno z najwybitniejszych arcydzieł kameralistyki wszechczasów. Pełen wyjątkowej maniery Kwintet, w którym kompozytor postawił na dwie wiolonczele (zamiast dwóch altówek), dziś postrzegany jest jako rodzaj dramatycznego pożegnania. Muzykę charakteryzuje elegijny nastrój, urzekająca melodyka i ogrom subtelnych niuansów, odkrywanych z każdym kolejnym przesłuchaniem.
Istniejący od ponad 30 lat wybitny polski Kwartet Camerata z niewyobrażalną swobodą potrafi bezbłędnie oddać niezwykłą siłę i ogromną głębię tej muzyki, wykorzystując zestawienie ogromnego doświadczenia i intuicji z młodzieńczą świeżością gry Marty Kordykiewicz na II wiolonczeli.
To płyta wypełniona muzyką pełną liryzmu i wyjątkowego klimatu charakteryzującego kameralistykę austriackiego kompozytora, podaną w doskonałym wykonaniu. Dzięki wyjątkowej głębi jaką artyści perfekcyjnie uchwycili w muzyce Schuberta, odnosimy wrażenie że instrumenty pełnią tu rolę jedynie narzędzia przekazującego nam piękno każdego z misternie ułożonych obok siebie dźwięków.
Album ukazał się w styczniu 2016 roku.
To ostatnie kameralne dzieło Schuberta ukończone przez kompozytora latem 1828 roku, zaledwie na dwa miesiące przed przedwczesną śmiercią.
Dziś ten 4-częściowy utwór uchodzi za jedno z najwybitniejszych arcydzieł kameralistyki wszechczasów. Pełen wyjątkowej maniery Kwintet, w którym kompozytor postawił na dwie wiolonczele (zamiast dwóch altówek), dziś postrzegany jest jako rodzaj dramatycznego pożegnania. Muzykę charakteryzuje elegijny nastrój, urzekająca melodyka i ogrom subtelnych niuansów, odkrywanych z każdym kolejnym przesłuchaniem.
Istniejący od ponad 30 lat wybitny polski Kwartet Camerata z niewyobrażalną swobodą potrafi bezbłędnie oddać niezwykłą siłę i ogromną głębię tej muzyki, wykorzystując zestawienie ogromnego doświadczenia i intuicji z młodzieńczą świeżością gry Marty Kordykiewicz na II wiolonczeli.
To płyta wypełniona muzyką pełną liryzmu i wyjątkowego klimatu charakteryzującego kameralistykę austriackiego kompozytora, podaną w doskonałym wykonaniu. Dzięki wyjątkowej głębi jaką artyści perfekcyjnie uchwycili w muzyce Schuberta, odnosimy wrażenie że instrumenty pełnią tu rolę jedynie narzędzia przekazującego nam piękno każdego z misternie ułożonych obok siebie dźwięków.
Album ukazał się w styczniu 2016 roku.
Robert Ratajczak
_________________________________
Camerata Quartet & Marta Kordykiewicz
Schubert - String Quintet D.956
CD 2014, DUX 1189
CD 2014, DUX 1189
program:
Kwintet smyczkowy C-dur op. 163 D 956:
1. I Allegro ma non troppo
2. II Adagio
3. III Scherzo (Presto) - Trio (Andante sostenuto)
4. IV Allegretto - Piu allegro
Kwintet smyczkowy C-dur op. 163 D 956:
1. I Allegro ma non troppo
2. II Adagio
3. III Scherzo (Presto) - Trio (Andante sostenuto)
4. IV Allegretto - Piu allegro
muzycy:
Kwartet Camerata:
Włodzimierz Promiński, Andrzej Kordykiewicz - skrzypce
Piotr Reichert - altówka
Roman Hoffmann - wiolonczela
oraz:
Marta Kordykiewicz - wiolonczela
Kwartet Camerata:
Włodzimierz Promiński, Andrzej Kordykiewicz - skrzypce
Piotr Reichert - altówka
Roman Hoffmann - wiolonczela
oraz:
Marta Kordykiewicz - wiolonczela
__________________________________________