Prologue; Rising From Within; Mushroom Rain; Coffee & Thunderstorm; Spots of Light; Love Train; Leaving Everything Behind; Hope Lives Eternal; Tears of Tenderness; Ocean of Pines; A Date in Paradise.
ENGLISH: Eckemoff is regarded today as one of the most sensual and phenomenal form of jazz overseas. 11 premiere compositions as always has full sensitivity attention to form and sound peculiar beauty, which Yelena Eckemoff accustomed us to her records.
POLISH:
Mieszkająca i tworząca w USA rosyjska pianistka Yelena Eckemoff jest klasycznie wykształconym muzykiem, z doskonałym efektem stąpającym po ścieżce muzyki improwizowanej. Poczynania pianistki na polu muzyki jazzowej odbywają się według ściśle określonych przez nią zasad, wolnych od wpływów klasycznych mistrzów jazzowej klawiatury, a ukazujących jej osobisty sposób postrzegania muzyki improwizowanej.
Kolejne albumy artystki nagrywane w składach złożonych ze światowych gwiazd jazzu w najlepszych studiach USA i Europy, a realizowane przez topowych inżynierów dźwięku ukazują się nakładem wytwórni L & H Production. Wszystkim dotychczas wydanym płytom towarzyszą kolorowe książeczki ze zdjęciami z sesji nagraniowych, a ostatnie albumy zawierają także wiersze kompozytorki i reprodukcje obrazów olejnych, korespondujące z muzyką. Na płytach tych pojawiają się tacy muzycy jak: Peter Erskine, Morten Lund, Darek Oleszkiewicz, Marilyn Mazur, Arild Andersen, Joe Locke, Tore Brunborg czy Verneri Pohjola.
Jednym z dwóch planowanych na rok 2016 albumów jest płyta "Leaving Everything Behind" nagrana w składzie z Markiem Feldmanem, Benem Streetem i Billym Hartem, a zawierająca 11 premierowych utworów Yeleny Eckemoff rozpisanych na skrzypce, fortepian, kontrabas i perkusję.
Wzbogacenie instrumentarium o skrzypce stanowi na dziewiątym albumie Yeleny Eckemoff novum. Pianistka wielokrotnie ubierała swe utwory w brzmienie saksofonu, a nawet wibrafonu, nigdy jednak nie dedykowała swych kompozycji skrzypcom. Pozyskanie do składu legendarnego Marka Feldmana (wieloletniego współpracownika m.in. Johna Zorna, Johna Abercrombie i Uri Caine'a), w dużej mierze zadecydowało o ostatecznej formie albumu. Zdecydowana większość partii solowych należy do skrzypiec, okazjonalnie tylko dialogujących z fortepianem. Nie znaczy to jednak, że rola pozostałych instrumentalistów ogranicza się wyłącznie do akompaniamentu. Przestrzenne partie fortepianu niejednokrotnie skupiają na sobie uwagę słuchacza. Doskonale prezentuje się też debiutujący w składzie Rosjanki, Ben Street. Basista na stałe współpracuje z Billym Hartem, dla którego "Leaving Everything Behind" jest już trzecim albumem nagranym z Yeleną Eckemoff.
Mimo innowacji brzmieniowej, miłośnicy talentu wyjątkowej pianistki i kompozytorki znajdą na tej płycie to, dzięki czemu Eckemoff uważana jest dziś za jedną z najbardziej zmysłowych i zjawiskowych postaci jazzu za Oceanem.
11 premierowych kompozycji jak zawsze charakteryzuje pełna wrażliwości dbałość o formę i osobliwe dźwiękowe piękno, do którego Yelena Eckemoff przyzwyczaiła nas na swoich płytach.
Album ukazał się w maju 2016 roku.
Kolejne albumy artystki nagrywane w składach złożonych ze światowych gwiazd jazzu w najlepszych studiach USA i Europy, a realizowane przez topowych inżynierów dźwięku ukazują się nakładem wytwórni L & H Production. Wszystkim dotychczas wydanym płytom towarzyszą kolorowe książeczki ze zdjęciami z sesji nagraniowych, a ostatnie albumy zawierają także wiersze kompozytorki i reprodukcje obrazów olejnych, korespondujące z muzyką. Na płytach tych pojawiają się tacy muzycy jak: Peter Erskine, Morten Lund, Darek Oleszkiewicz, Marilyn Mazur, Arild Andersen, Joe Locke, Tore Brunborg czy Verneri Pohjola.
Jednym z dwóch planowanych na rok 2016 albumów jest płyta "Leaving Everything Behind" nagrana w składzie z Markiem Feldmanem, Benem Streetem i Billym Hartem, a zawierająca 11 premierowych utworów Yeleny Eckemoff rozpisanych na skrzypce, fortepian, kontrabas i perkusję.
Wzbogacenie instrumentarium o skrzypce stanowi na dziewiątym albumie Yeleny Eckemoff novum. Pianistka wielokrotnie ubierała swe utwory w brzmienie saksofonu, a nawet wibrafonu, nigdy jednak nie dedykowała swych kompozycji skrzypcom. Pozyskanie do składu legendarnego Marka Feldmana (wieloletniego współpracownika m.in. Johna Zorna, Johna Abercrombie i Uri Caine'a), w dużej mierze zadecydowało o ostatecznej formie albumu. Zdecydowana większość partii solowych należy do skrzypiec, okazjonalnie tylko dialogujących z fortepianem. Nie znaczy to jednak, że rola pozostałych instrumentalistów ogranicza się wyłącznie do akompaniamentu. Przestrzenne partie fortepianu niejednokrotnie skupiają na sobie uwagę słuchacza. Doskonale prezentuje się też debiutujący w składzie Rosjanki, Ben Street. Basista na stałe współpracuje z Billym Hartem, dla którego "Leaving Everything Behind" jest już trzecim albumem nagranym z Yeleną Eckemoff.
Mimo innowacji brzmieniowej, miłośnicy talentu wyjątkowej pianistki i kompozytorki znajdą na tej płycie to, dzięki czemu Eckemoff uważana jest dziś za jedną z najbardziej zmysłowych i zjawiskowych postaci jazzu za Oceanem.
11 premierowych kompozycji jak zawsze charakteryzuje pełna wrażliwości dbałość o formę i osobliwe dźwiękowe piękno, do którego Yelena Eckemoff przyzwyczaiła nas na swoich płytach.
Album ukazał się w maju 2016 roku.
Robert Ratajczak
______________________________________
Yelena Eckemoff Quartet: Leaving Everything Behind
CD 2016, L & H Production cd806151-23
CD 2016, L & H Production cd806151-23
program:
1. Prologue
2. Rising From Within
3. Mushroom Rain
4. Coffee & Thunderstorm
5. Spots of Light
6. Love Train
7. Leaving Everything Behind
8. Hope Lives Eternal
9. Tears of Tenderness
10.Ocean of Pines
11.A Date in Paradise
1. Prologue
2. Rising From Within
3. Mushroom Rain
4. Coffee & Thunderstorm
5. Spots of Light
6. Love Train
7. Leaving Everything Behind
8. Hope Lives Eternal
9. Tears of Tenderness
10.Ocean of Pines
11.A Date in Paradise
personel:
Yelena Eckemoff - fortepian
Mark Feldman - skrzypce
Ben Street - kontrabas
Billy Hart - perkusja
Yelena Eckemoff - fortepian
Mark Feldman - skrzypce
Ben Street - kontrabas
Billy Hart - perkusja
_______________________________________