Hommage á Johannes Brahms na orkiestrę op.59; Koncert nr 2 na flet i orkiestrę op.61; Farewell Music na orkiestrę op.88; Msza na chór mieszany, organy i orkiestrę op.68.
[more]
Urodzony w 1943 roku krakowski kompozytor, pianista, pedagog oraz autor m.in. monografii Lutosławskiego i Szostakiewicza Krzysztof Meyer, należy dziś do grona najważniejszych polskich twórców przełomu XX i XXI wieku, a po jego utwory sięga dziś wielu muzyków chcących zmierzyć się z ich wyjątkową formą i przekazem.
Seria płyt wytwórni DUX z kompozycjami Krzysztofa Meyera ukazuje wyjątkowy kunszt artysty oraz jego niezwykłą wszechstronność w zakresie tworzenia rozmaitych form muzycznych. W roku 2017 w cyklu tym pojawił się kolejny album: "Works for Choir and Orchestra", złożony z czterech utworów: "Hommage á Johannes Brahms", wirtuozowski Koncert nr 2 na flet i orkiestrę, refleksyjny "Farewell Music" dedykowany Witoldowi Lutosławskiemu, oraz pełna ekspresji Msza na chór mieszany, organy i orkiestrę. Opracowania, wykonania i rejestracji tego programu podjęli się na przestrzeni 23 lat (1983-2006) muzycy Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach ze znakomitymi solistami: Andrásem Adorjánem (flet) i Andrzejem Białko (organy) pod dyrekcją Antoniego Wita i Tadeusza Wojciechowskiego oraz w przypadku Mszy, Op.68: Chór Polskiego Radia w Krakowie.
Krzysztof Meyer operuje własną, indywidualną koncepcją w zakresie zarówno narracji muzycznej jak i harmonii, w którą z wyjątkowym wdziękiem wplata inspiracje wynikające z jego fascynacji m.in. twórczością Brahmsa. Ten aspekt działalności kompozytorskiej Meyera wyraźnie dostrzeżemy w powstałym w 1982 roku, otwierającym płytę utworze "Hommage á Johannes Brahms".
Meyer dysponuje swoim własnym niepowtarzalnym stylem kompozytorskim, którego indywidualizm przejawia się specyficzną strukturą wewnetrzną utworów nierzadko zrywającą z tradycyjnymi formami. Powstały rok później Koncert nr 2 na flet i orkiestrę to utwór, którego kolejne części eksponują różne rodzaje fletu w towarzystwie rozmaitych konfiguracji instrumentalnych. Znakomity solista, urodzony w Budapeszcie András Adorján, w kolejnych odsłonach Koncertu sięga po flety: altowy, piccolo, basowy i flet wielki.
Ogromny wpływ na muzyczną percepcję Krzysztofa Meyera miał Witold Lutosławski, u którego w latach 60-tych kompozytor pobierał prywatne lekcje. Jemu też dedykowana jest wyrafinowana brzmieniowo "Muzyka pożegnalna" ("Farewell Music"), skomponowana w 3 rocznicę śmierci Lutosławskiego w 1997 roku.
Zupełnie odmienny charakter wobec pozostałych utworów zgromadzonych na płycie, ma wieńcząca album Msza na chór mieszany, organy i orkiestrę. Utwór powstawał na przestrzeni 10 lat (1987-1996) ewoluując w tym czasie z typowo liturgicznej kompozycji rozpisanej na chór i organy, do potężnego koncertowego formatu o symfonicznym rozmachu.
Siegnięcie do archiwum Polskiego Radia po tak doskonałe nagrania i publikacja ich w formie kolejnej monograficznej płyty Krzysztofa Meyera, dla wielu melomanów jest pierwszą okazją poznania kolejnych dzieł wybitnego polskiego kompozytora.
Mistrzowskie wykonanie, doskonała jakość dźwięku i jak zwykle w przypadku płyt wydawanych przez DUX, bardzo staranna edycja.
Płyta ukazała się w lipcu 2017 roku.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
________________________________________________________________________
Krzysztof Meyer - Works for Choir and Orchestra
CD 2017, DUX 1408
program:
1. Hommage á Johannes Brahms na orkiestrę op.59
Koncert nr 2 na flet i orkiestrę op.61:
2. I d=66
3. II d=100
4. III d=100 (Lo stesso tempo)
5. IV d=60
6. Farewell Music na orkiestrę op.88
Msza na chór mieszany, organy i orkiestrę op.68:
7. I Kyrie
8. II Gloria
9. III Credo
10.IV Sanctus
11.V Agnus Dei
wykonawcy:
András Adorján - flet
Andrzej Białko - organy
Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach
Chór Polskiego Radia w Krakowie
dyrygenci: Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski
________________________________________________________________________
opisy innych płyt z muzyką Krzysztofa Meyera:
opisy innych płyt wydanych przez DUX: TUTAJ