Prologue; Jet Song; America; Gee, Officer Krupke; Tonight; Gym Scenes; Maria; Cool; The Rumble; One Hand, One Heart; Somewhere; Epilogue / Finale.
Pod koniec 2017 roku minęło równo 60 lat od premiery jednego z najsłynniejszych musicali wszech czasów: "West Side Story". Z kolei w roku 2018 przypada 100-rocznica urodzin jego twórcy: genialnego amerykańskiego kompozytora, pianisty i dyrygenta, Leonarda Bernsteina.
Opowiedziana fenomenalną muzyką historia miłości dwojga młodych ludzi, ukazana w musicalu "West Side Story" na tle gangsterskich porachunków w Nowym Jorku lat 50-tych, doczekała się niezliczonej ilości spektakli na całym świecie, oraz ekranizacji która pod postacią nagrodzonego 10 Oscarami filmu Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa z 1961 roku, zaliczana jest do ścisłego kanonu amerykańskiego kina muzycznego.
Scenariusz do łączącej tradycyjną muzykę symfoniczną z elementami jazzu i piosenki "West Side Story", przygotował dramaturg, librecista, reżyser teatralny i scenarzysta Arthur Laurents, nawiązując do "Romea i Julii" Williama Shakespeare'a, a teksty wszystkich piosenek tworzących tę wyjątkową opowieść napisał stojący wówczas u progu kariery Stephen Sondheim. O sile i ogromnym sukcesie musicalu w dużej mierze zadecydowała formuła dalece odbiegająca od typowej konwencji. Bernstein połączył bowiem elementy klasycznej muzyki symfonicznej i baletowej z konwencją amerykańskiej piosenki, co wcześniej w tak spektakularny sposób udało się jedynie Gershwinowi, by wspomieć choćby jego ponadczasową operę "Porgy and Bess" (1935), czy powstały na podstawie poematu symfonicznego musical "Amerykanin w Paryżu'" (1951).
Ciągle pojawiają się nowe wersje przedstawienia, a poszczególne utwory wybrane z "West Side Story", takie jak m.in.: "America", "Maria" czy "Somewhere", stały się standardami, po które ciagle sięgają kolejni muzycy ze świata jazzu, muzyki pop i rocka. Po piosenki z musicalu na przestrzeni lat sięgnęli włączając je do swojego repertuaru m.in. Barbra Streisand, Aretha Franklin, Phil Collins czy grupa Yes.
Kolekcjonerzy płyt decydując się na albumy w całości wypełnione muzyką z "West Side Story", mają w czym wybierać. Poza pierwotnymi wersjami, które ukazały się na longplayach nakładem wytwórni Columbia: sceniczną (1957, z Reri Grist i Carol Lawrence) i filmową (1961, z Natalie Wood i Ritą Moreno), a do dziś wznawiane są w rozmaitych edycjach na płytach CD, istnieje niezliczona ilość płyt z muzyką opracowaną i nagraną przez rozmaite składy biorące udział w nieustannie wystawianych na całym świecie spektaklach.
Wyjątkowym przedsięwzięciem upamiętniającym przypadające w 2017 i 2018 roku rocznice, jest dwupłytowy album pochodzącego z Puerto Rico amerykańskiego perkusisty Bobby'ego Sanabria. Wielokrotnie nominowany do Nagrody Grammy muzyk opracował kompletną muzykę stworzoną przez Bernsteina do "West Side Story" i zarejestrował ją w Dizzy's Club Coca-Cola w Nowym Jorku wraz z własną 21-osobową międzypokoleniową orkiestrą. Opracowana na big band, nasycona latynoskim duchem muzyka Bernsteina z kanonicznego musicalu jaka wypełnia album "West Side Story Reimagined" brzmi doskonale. Instrumentalne opracowania poszczególnych motywów i melodii przedstawione zostały w pierwotnej kolejności z podziałem na dwa akty. Bobby Sanabria otoczył się znakomitymi instrumentalistami, a aranżacje w których przygotowaniu pomogli mu muzycy big bandu oraz Jeremy Fletcher, Nico Siebold, Jeff Lederer, Matt Wong, Nate Sparks i Eugene Marlow, eksponują latynoamerykańskie rytmy i nowoczesne brzmienia.
Opracowana na współczesny big band, nasycona przez Bobby'ego Sanabria w jeszcze większym stopniu niż pierwowzór Bernsteina latynoskim duchem (mambo, cha cha, rumba) muzyka z kanonicznego musicalu, brzmi doprawdy doskonale. Ogromne znaczenie mają rozbudowane partie perkusji lidera, którego wspomagają perkusjonaliści Oreste Abrantes, Matthew Gonzales i Takao Heisho, dysponujący całym arsenałem takich instrumentów, jak m.in. congas, marakasy, tamburyn, czy rozmaite gongi i dzwonki.
Piękne również pod względem edycyjnym wydawnictwo jakie ukazało się nakładem wytwórni Jazzheads zawiera 16-stronicową książeczkę z rzadkimi, niepublikowanymi wcześniej fotografiami Leonarda Bernsteina.
Album ukazał się 20 lipca 2018.
Opowiedziana fenomenalną muzyką historia miłości dwojga młodych ludzi, ukazana w musicalu "West Side Story" na tle gangsterskich porachunków w Nowym Jorku lat 50-tych, doczekała się niezliczonej ilości spektakli na całym świecie, oraz ekranizacji która pod postacią nagrodzonego 10 Oscarami filmu Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa z 1961 roku, zaliczana jest do ścisłego kanonu amerykańskiego kina muzycznego.
Scenariusz do łączącej tradycyjną muzykę symfoniczną z elementami jazzu i piosenki "West Side Story", przygotował dramaturg, librecista, reżyser teatralny i scenarzysta Arthur Laurents, nawiązując do "Romea i Julii" Williama Shakespeare'a, a teksty wszystkich piosenek tworzących tę wyjątkową opowieść napisał stojący wówczas u progu kariery Stephen Sondheim. O sile i ogromnym sukcesie musicalu w dużej mierze zadecydowała formuła dalece odbiegająca od typowej konwencji. Bernstein połączył bowiem elementy klasycznej muzyki symfonicznej i baletowej z konwencją amerykańskiej piosenki, co wcześniej w tak spektakularny sposób udało się jedynie Gershwinowi, by wspomieć choćby jego ponadczasową operę "Porgy and Bess" (1935), czy powstały na podstawie poematu symfonicznego musical "Amerykanin w Paryżu'" (1951).
Ciągle pojawiają się nowe wersje przedstawienia, a poszczególne utwory wybrane z "West Side Story", takie jak m.in.: "America", "Maria" czy "Somewhere", stały się standardami, po które ciagle sięgają kolejni muzycy ze świata jazzu, muzyki pop i rocka. Po piosenki z musicalu na przestrzeni lat sięgnęli włączając je do swojego repertuaru m.in. Barbra Streisand, Aretha Franklin, Phil Collins czy grupa Yes.
Kolekcjonerzy płyt decydując się na albumy w całości wypełnione muzyką z "West Side Story", mają w czym wybierać. Poza pierwotnymi wersjami, które ukazały się na longplayach nakładem wytwórni Columbia: sceniczną (1957, z Reri Grist i Carol Lawrence) i filmową (1961, z Natalie Wood i Ritą Moreno), a do dziś wznawiane są w rozmaitych edycjach na płytach CD, istnieje niezliczona ilość płyt z muzyką opracowaną i nagraną przez rozmaite składy biorące udział w nieustannie wystawianych na całym świecie spektaklach.
Wyjątkowym przedsięwzięciem upamiętniającym przypadające w 2017 i 2018 roku rocznice, jest dwupłytowy album pochodzącego z Puerto Rico amerykańskiego perkusisty Bobby'ego Sanabria. Wielokrotnie nominowany do Nagrody Grammy muzyk opracował kompletną muzykę stworzoną przez Bernsteina do "West Side Story" i zarejestrował ją w Dizzy's Club Coca-Cola w Nowym Jorku wraz z własną 21-osobową międzypokoleniową orkiestrą. Opracowana na big band, nasycona latynoskim duchem muzyka Bernsteina z kanonicznego musicalu jaka wypełnia album "West Side Story Reimagined" brzmi doskonale. Instrumentalne opracowania poszczególnych motywów i melodii przedstawione zostały w pierwotnej kolejności z podziałem na dwa akty. Bobby Sanabria otoczył się znakomitymi instrumentalistami, a aranżacje w których przygotowaniu pomogli mu muzycy big bandu oraz Jeremy Fletcher, Nico Siebold, Jeff Lederer, Matt Wong, Nate Sparks i Eugene Marlow, eksponują latynoamerykańskie rytmy i nowoczesne brzmienia.
Opracowana na współczesny big band, nasycona przez Bobby'ego Sanabria w jeszcze większym stopniu niż pierwowzór Bernsteina latynoskim duchem (mambo, cha cha, rumba) muzyka z kanonicznego musicalu, brzmi doprawdy doskonale. Ogromne znaczenie mają rozbudowane partie perkusji lidera, którego wspomagają perkusjonaliści Oreste Abrantes, Matthew Gonzales i Takao Heisho, dysponujący całym arsenałem takich instrumentów, jak m.in. congas, marakasy, tamburyn, czy rozmaite gongi i dzwonki.
Piękne również pod względem edycyjnym wydawnictwo jakie ukazało się nakładem wytwórni Jazzheads zawiera 16-stronicową książeczkę z rzadkimi, niepublikowanymi wcześniej fotografiami Leonarda Bernsteina.
Album ukazał się 20 lipca 2018.
Robert Ratajczak
______________________________________________________
Bobby Sanabria Multiverse Big Band: West Side Story Reimagined
2CD's 2018, Jazzheads JH1231
2CD's 2018, Jazzheads JH1231
program
CD1 - Act 1:
1. Intro
2. Prologue
3. Intro Jet Song
4. Jet Song
5. Intro America
6. America
7. Gee, Officer Krupke Intro
8. Gee, Officer Krupke
9. Tonight
10. Gym Scene - Blues / Mambo
11. Gym Scene - Cha Cha Cha
CD2 - Act 2:
12. Maria
13. Intro - Cool
14. Cool
15. The Rumble / Rumba
16. One Hand, One Heart
17. Somewhere
18. Intro Epilogue / Finale
19. Epilogue / Finale
20. Outro
CD1 - Act 1:
1. Intro
2. Prologue
3. Intro Jet Song
4. Jet Song
5. Intro America
6. America
7. Gee, Officer Krupke Intro
8. Gee, Officer Krupke
9. Tonight
10. Gym Scene - Blues / Mambo
11. Gym Scene - Cha Cha Cha
CD2 - Act 2:
12. Maria
13. Intro - Cool
14. Cool
15. The Rumble / Rumba
16. One Hand, One Heart
17. Somewhere
18. Intro Epilogue / Finale
19. Epilogue / Finale
20. Outro
personel:
Kevin Bryan, Shareef Clayton, Max Darche, Andrew Neesley - trąbki
David Dejesus, Andrew Gould, Peter Brainin - saksofony, flet
Yaacov Mayman - saksofon, flet, klarnet
Danny Rivera - saksofon
Gabrielle Garo - flety
David Miller, Tim Sessions, Armando Vergara, Chris Washburne - puzony
Ben Sutin - skrzypce
Darwin Noguera - fortepian
Leo Traversa - gitara basowa
Oreste Abrantes - instr. perkusyjne, głos
Matthew Gonzalez, Takao Heisho - instr. perkusyjne
Bobby Sanabria - perkusja, gwizdki, wokal
Kevin Bryan, Shareef Clayton, Max Darche, Andrew Neesley - trąbki
David Dejesus, Andrew Gould, Peter Brainin - saksofony, flet
Yaacov Mayman - saksofon, flet, klarnet
Danny Rivera - saksofon
Gabrielle Garo - flety
David Miller, Tim Sessions, Armando Vergara, Chris Washburne - puzony
Ben Sutin - skrzypce
Darwin Noguera - fortepian
Leo Traversa - gitara basowa
Oreste Abrantes - instr. perkusyjne, głos
Matthew Gonzalez, Takao Heisho - instr. perkusyjne
Bobby Sanabria - perkusja, gwizdki, wokal
______________________________________________________