Rebel Music; Fight For Freedom; Yesterday; Sangueo Soul; Sunday Mornings; Frankenstein; Her Song; Samba De Vella; Rhodes To Meditation.
[more]
Gdy młodego, zaledwie 18-letniego pianistę Christiana Sandsa w jednym z programów radiowych prezentujących nadzieje amerykańskiego jazzu usłyszał Christian McBride, natychmiast postanowił zaprosić go do współpracy. Doskonała technika ucznia samego Billy'ego Taylora w zakresie interpretacji zarówno bluesa jak i bebopu zachwyciła kontrabasistę do tego stopnia, iż stało się to jedną z bezpośrednich przyczyn powołania do życia przez McBride'a własnego tria. Skład ten zadebiutował świetnym albumem "Out Here" (2013), a dwa lata później zachwycił nas koncertową płytą nagraną w kultowym nowojorskim Village Vanguard ("Live At The Village Vanguard", 2015).
Trio jednego z najważniejszych dziś basistów amerykańskiego jazzu okazało się dla młodego pianisty prawdziwą trampoliną, dzięki której muzyk nawiązał kontakt ze śmietanką światowych jazzmanów. Już w 2015 roku Sands pojawił się wraz z m.in. Garym Burtonem, Kirkiem Whallumem i McBridem na dorocznym Detroit Jazz Festival, gdzie wyjątkową wirtuozerią szczególnie zabłysnął podczas bluesowego tematu "Test Of Time".
Rok 2017 przyniósł pierwszy album firmowany nazwiskiem Christiana Sandsa. Płytą "Reach" pianista nie tylko potwierdził swój wyjątkowy kunszt, ale okazał się doskonałym kompozytorem i liderem. Kilkanaście miesięcy później doczekaliśmy się albumu "Facing Dragons", nagranego z większością muzyków towarzyszących mu na debiutanckiej płycie (Yasushi Nakamura - kontrabas, Marcus Strickland - saksofon i Cristian Rivera - instr. perkusyjne), oraz słyszanym w większości nagrań gitarzystą Caio Afiune. Przy perkusji zasiada tym razem Jerome Jennings, a w dwóch utworach do składu dołącza trębacz Keyon Harrold. Płytę wypełnia 8 własnych kompozycji pianisty oraz autorskie, bluesowe opracowanie: "Yesterday" Lennona i McCartneya.
Tym co zdecydowanie odróżnia "Facing Dragons" od ubiegłorocznego albumu jest wykorzystanie przez Sandsa poza tradycyjnym fortepianem, także Fender Rhodes (w jednym z utworów także organów Hammonda). Zdecydowanie wyjście poza formułę poprzedniego albumu osadzonego w formule akustycznego grania, to także udział w nagraniach gitarzysty Caio Afiune stosującego rozmaite przystawki i przetworniki.
Podobnie jak na "Reach" wyjątkowy wkład w ostateczną formę utworów ma kontrabasista Yasushi Nakamura, zapewniający nie tylko stabilny fundament fortepianowi, ale niejednokrotnie z nim dialogujący. Przykład tego odnajdziemy choćby w gorącej sambie "Sangueo Soul", ozdobionej szaleńczymi popisami gościnnie biorącego udział w tym utworze perkusjonalisty Roberto Quintero. To także znakomity przykład uzasadniający dokooptowanie gitary do instrumentarium. Caio Afiune gra w tym utworze używając syntezatora, uzyskując podobny efekt jak rozkochany owego czasu w tym brzmieniu Pat Metheny.
Zupełnie inaczej brzmi jego gitara w bluesowo-funkowym "Sunday Mornings", utworze bodaj najbardziej oddalonym stylistycznie od reszty zgromadzonych na "Facing Dragons".
Ciekawostką ukazującą nieznane dotąd oblicze młodego pianisty jest utrzymany w post bopowej estetyce, dynamiczny blisko 9-minutowy "Frankenstein", zdominowany dialogującymi z sobą partiami trąbki Keyona Harrolda i saksofonu Marcusa Stricklanda.
Przepiękna ballada "Her Song" to kolejny znakomity popis Caio Afiune i Yasushi Nakamury. Stylowo brzmiąca gitara podparta niesamowitymi wręcz partiami kontrabasu, fortepianem Sandsa i perkusyjnymi stylizacjami Jerome Jenningsa, to jedne z najwspanialszych minut całego albumu.
Trochę szkoda byłoby formuły wypracowanej przez Christiana Sandsa na poprzednim albumie, gdyby nie fakt że pianista podążając dalej i penetrując jazzowe terytoria, nagrywa tak znakomitą płytę. Trudno uwierzyć że mamy do czynienia z albumem nagranym przez zaledwie 29-letniego muzyka.
Płyta ukazała się 21 września 2018.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
Christian SANDS: Facing Dragons
CD 2018, Mack Avenue MAC 1143
program:
1. Rebel Music
2. Fight For Freedom
3. Yesterday
4. Sangueo Soul
5. Sunday Mornings
6. Frankenstein
7. Her Song
8. Samba De Vella
9. Rhodes To Meditation
personel:
Christian Sands - fortepian, Fender Rhodes, Hammond B3
Caio Afiune - gitara
Yasushi Nakamura - kontrabas
Jerome Jennings - perkusja
oraz:
Marcus Strickland - saksofon
Keyon Harrold - trąbka
Cristian Rivera - instr. perkusyjne
Roberto Quintero - comaco, clarin, laures, maracas
opis poprzedniego albumu Christiana Sandsa:
opisy innych płyt wytwórni Mack Avenue: TUTAJ