Superstition; Gottaluvit; One Song; The Road's My Middle Name; Pay For It; Flowers on the Wall; Billions; I Just Want To Celebrate; Diamonds; My Love; Use Me.
[more]
O założonej przez wybitnego puzonistę i kompozytora Steve'a Wiesta grupie Vinyl Hampdin, mówi się iż stanowi fuzję brzmień zespołów Chicago, Blood Sweat & Tears i Tower Of Power, przeniesioną w realia drugiego dziesięciolecia XXI wieku.
Pomysłodawca, założyciel i lider formacji Steve Wiest, to jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych artystów związanych z amerykańskim środowiskiem jazzowym: puzonista, kompozytor, aranżer, dyrektor big bandu, pedagog związany z University of Denver Lamont School of Music, krytyk muzyczny i ceniony rysownik - ilustrator. W pierwszej połowie lat 80-tych był puzonistą i aranżerem w zespole Maynarda Fergusona, następnie pełnił stanowisko profesora nadzwyczajnego w University of North Texas College of Music, a od 2009 do 2014 roku prowadził orkiestrę One O'Clock Lab Band.
Jego 9-osobowa formacja Vinyl Hampdin złożona z cenionych w środowisku muzyki jazzowej muzyków, wywodzących się z różnych pokoleń, na swym debiutanckim albumie: "Red" proponuje energetyzującą mieszankę jazzu, rocka, soulu i funku.
Muzycy związani wcześniej z takimi artystami jak Maynard Ferguson, Michael Brecker, Roy Hargrove, Bob Mintzer, Carmen McCrae i grupa Chicago, tworzą bardzo silny skład oparty na rozbudowanej sekcji dętej (Stevie Wiest, Art Bouton, Frank David Greene i Ray Herrmann), nadającej zespołowi rockowego posmaku gitarze Ryana Davidsona, instrumentach klawiszowych Erica Gunnisona, sekcji rytmicznej (Gerald Stockton - Stockton Helbing) i pełniącej rolę charyzmatycznej wokalistki, dysponującej silnym głosem z charakterystyczną chrypką Lisie Dodd.
W programie albumu poza pięcioma autorskimi kompozycjami Steve'a Wiesta i Lisy Dodd, znajdziemy również nowatorskie aranżacje takich utworów jak m.in. "Superstition" Steviego Wondera, "The Road Is My Middle Name" Bonne Raitt, "My Love" Lindy i Paula McCartneyów czy "Use Me" Billa Withersa.
Otwierające płytę "Superstition" powala energią i żarem. Siła sekcji dętej z wyeksponowaną rolą saksofonu barytonowego dosłownie wbija w fotel, a Lisa Dodd śpiewa z takim ogniem jakby to miało być jej ostatnie nagranie. Trudno byłoby "przeskoczyć" oryginał z 1972 roku, lecz danie utworowi "nowego życia" w takiej formie jaką poznajemy na "Red", po prostu zachwyca.
Pośród autorskich utworów nie brak kandydatów na potencjalne przeboje. Odpowiednio wylansowane "Billions" mogłoby z powodzeniem znaleźć się na niejednej radiowej playliście. Podobnie nasycone rockowymi riffami gitary: "Pay For It" i "Diamonds".
Inaczej słucha się z kolei, nasyconej epickim rozmachem, wylewnej i pełnej emocji "One Song", oscylującej wokół estetyki przejmującego hymnu.
Pomysłowe aranżacje, znakomita oprawa brzmieniowa, energetyczne solówki i świetny dobór repertuaru, w którym oryginalne kompozycje zdają się w niczym nie ustępować znanym wcześniej z innych wykonań utworów. Projekt wszechstronnego Steve'a Wiesta o nazwie Vinyl Hampdin może okazać się równie dobrze jednorazową muzyczną efemerydą, jak formacją która może poważnie "namieszać" w muzycznym świecie. Mam nadzieję, że po znakomitym albumie "Red" doczekamy się kolejnych płyt firmowanych tą nazwą.
Premiera 5 października 2018.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
VINYL HAMPDIN: Red
CD 2018, Armored Records ARCD8057
program:
1. Superstition
2. Gottaluvit
3. One Song
4. The Road's My Middle Name
5. Pay For It
6. Flowers on the Wall
7. Billions
8. I Just Want To Celebrate
9. Diamonds
10. My Love
11. Use Me
personel:
Lisa Dodd - wokal
Art Bouton, Ray Herrmann - saksofony, flet
Frank David Greene - trąbka
Stevie Wiest - puzon
Ryan Davidson - gitary
Eric Gunnison - instr. klawiszowe
Gerald Stockton - bass
Stockton Helbing - perkusja, cymbały