Romuald Twardowski: Trio młodzieżowe; Anna Ignatowicz-Glińska: Po trzykroć...; Paweł Mykietyn: La Strada; Paweł Łukaszewski: Wind Quartet; Aleksander Kościów: Iffy Shapes; Alicja Gronau: Non existent street; Bartosz Kowalski: Alla Polacca; Krzysztof Herdzin: Suita na tematy polskie.
W roku 2014 z okazji przypadającej 200. rocznicy urodzin twórcy saksofonu, belgijskiego konstruktora i budowniczego instrumentów Adolphe'a Saxa, ukazał się wyjątkowy album nagrany przez Pawła Gusnara: "Saxophone Varie" uhonorowany nagrodą Fryderyka. Po dwóch latach saksofonista zdecydował się kontynuować przedsięwzięcie publikując płytę opatrzoną dopiskiem: "Vol.2", a w roku 2018 doczekaliśmy się trzeciej odsłony projektu.
Na dwóch perfekcyjnie nagranych krążkach znajdziemy kompozycje ośmiu współczesnych, żyjących twórców: Romualda Twardowskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Mykietyna, Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Kościowa, Alicji Gronau, Bartosza Kowalskiego i Krzysztofa Herdzina. Soliście towarzyszy w nagraniach wielu znakomitych instrumentalistów, pośród których warto wymienić choćby: występującego na co dzień z najznakomitszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi, znanego z wielu płyt (m.in. w roku 2016 ukazał się głośny album "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano" nagrany w duecie z pianistą Januszem Olejniczakiem) znakomitego wiolonczelistę Tomasza Strahla, czy dwa wyjątkowe składy instrumentalne: Krakowskie Trio Stroikowe i The Whoop Group. Zaangażowanie rozmaitych artystów towarzyszących soliście w poszczególnych utworach podyktowane było różnorodnością zawartego na płytach materiału obejmującego kompozycje przewidziane na różnorodne składy instrumentalne począwszy od duetu, a na kwintetach zakończywszy.
Mimo iż w poszczególnych nagraniach słyszymy fortepian, wiolonczelę, klawesyn, obój, fagot, klarnet, a nawet akordeon, to właśnie saksofon (a właściwie saksofony) zgodnie z ideą projektu jest instrumentem przewodnim. Paweł Gusnar zachwyca niespotykaną u innych wirtuozów, biegłością i zwinnością idealnie potrafiąc dostosować się do konkretnej formuły danego tematu.
Warto wspomnieć, iż w przypadku rozpoczynającego program albumu "Tria młodzieżowego" Romualda Twardowskiego artysta dokonał transkrypcji zastępując partiami saksofonu skrzypce.
Uwagę zwraca rzadko eksponowane połączenie brzmienia saksofonu z klawesynem, które poznajemy podczas zagranej przez Pawła Gusnara w duecie z Aliną Ratkowską kompozycji Anny Ignatowicz-Glińskiej: "Po trzykroć...".
Zestawienie klawesynu z saksofonem sopranowym to także atrybut "La Strady" Pawła Mykietyna. Tu jednak trzeci głos stanowią nadające utworowi dostojności i powagi partie wiolonczeli.
O ile pierwszy dysk albumu wypełniają konstelacje saksofonu (altowego i sopranowego) z innymi instrumentami, na drugiej płycie słuchamy już tylko i wyłącznie saksofonów. Utwory Alicji Gronau, Bartosza Kowalskiego i Krzysztofa Herdzina dedykowane są kwartetom saksofonowym. W dwóch pierwszych przypadkach saksofon sopranowy tworzy konstelację z instrumentami: altowym, tenorowym i barytonowym, a podczas "Suity na tematy polskie" Herdzina partie solowe powierzono saksofonowi altowemu Pawła Gusnara wspomaganego przez kwartet.
Ostatnia z wymienionych kompozycji: "Suita na tematy polskie", to 6-częściowy utwór nawiązujący w formie cytatów, bądź pastiszu do tradycyjnych polskich tańców: poloneza, mazurka, zbójnickiego, krakowiaka, olendra i polki. Kompozycję tą znać możemy dzięki wersji zarejestrowanej w 2014 roku w Londynie przez słynną angielską orkiestrę kameralną Academy of St. Martin in the Fields pod batutą kompozytora, a opublikowanej na znakomitym albumie "Suite On Polish Themes" (2015) firmowanym przez label Decca. Na "Saxophone Varie Vol.3" poznajemy nową wersję suity nagraną w listopadzie 2017 roku, a Pawłowi Gusnarowi towarzyszy młoda formacja The Whoop Group, która w ostatnim czasie wsławiła się niekonwencjonalnymi transkrypcjami saksofonowymi takich klasyków jak Chopin, Vivaldi czy Grieg.
Warto pamiętać że saksofon, mimo iż w ostatnich latach kojarzony przede wszystkim z jazzem, pierwotnie skonstruowany został jako instrument klasyczny i jako taki w 1864 roku opatentowany został przez Adolphe'a Saxa. Cykl Pawła Gusnara "Saxophone Varie" znakomicie obrazuje klasyczne oblicze instrumentu przez pryzmat dokonań współczesnych kompozytorów.
Premiera 19 października 2018. Album wydany jest pod patronatem LongPlay.
Na dwóch perfekcyjnie nagranych krążkach znajdziemy kompozycje ośmiu współczesnych, żyjących twórców: Romualda Twardowskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Mykietyna, Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Kościowa, Alicji Gronau, Bartosza Kowalskiego i Krzysztofa Herdzina. Soliście towarzyszy w nagraniach wielu znakomitych instrumentalistów, pośród których warto wymienić choćby: występującego na co dzień z najznakomitszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi, znanego z wielu płyt (m.in. w roku 2016 ukazał się głośny album "Chopin - Transcriptions For Cello & Piano" nagrany w duecie z pianistą Januszem Olejniczakiem) znakomitego wiolonczelistę Tomasza Strahla, czy dwa wyjątkowe składy instrumentalne: Krakowskie Trio Stroikowe i The Whoop Group. Zaangażowanie rozmaitych artystów towarzyszących soliście w poszczególnych utworach podyktowane było różnorodnością zawartego na płytach materiału obejmującego kompozycje przewidziane na różnorodne składy instrumentalne począwszy od duetu, a na kwintetach zakończywszy.
Mimo iż w poszczególnych nagraniach słyszymy fortepian, wiolonczelę, klawesyn, obój, fagot, klarnet, a nawet akordeon, to właśnie saksofon (a właściwie saksofony) zgodnie z ideą projektu jest instrumentem przewodnim. Paweł Gusnar zachwyca niespotykaną u innych wirtuozów, biegłością i zwinnością idealnie potrafiąc dostosować się do konkretnej formuły danego tematu.
Warto wspomnieć, iż w przypadku rozpoczynającego program albumu "Tria młodzieżowego" Romualda Twardowskiego artysta dokonał transkrypcji zastępując partiami saksofonu skrzypce.
Uwagę zwraca rzadko eksponowane połączenie brzmienia saksofonu z klawesynem, które poznajemy podczas zagranej przez Pawła Gusnara w duecie z Aliną Ratkowską kompozycji Anny Ignatowicz-Glińskiej: "Po trzykroć...".
Zestawienie klawesynu z saksofonem sopranowym to także atrybut "La Strady" Pawła Mykietyna. Tu jednak trzeci głos stanowią nadające utworowi dostojności i powagi partie wiolonczeli.
O ile pierwszy dysk albumu wypełniają konstelacje saksofonu (altowego i sopranowego) z innymi instrumentami, na drugiej płycie słuchamy już tylko i wyłącznie saksofonów. Utwory Alicji Gronau, Bartosza Kowalskiego i Krzysztofa Herdzina dedykowane są kwartetom saksofonowym. W dwóch pierwszych przypadkach saksofon sopranowy tworzy konstelację z instrumentami: altowym, tenorowym i barytonowym, a podczas "Suity na tematy polskie" Herdzina partie solowe powierzono saksofonowi altowemu Pawła Gusnara wspomaganego przez kwartet.
Ostatnia z wymienionych kompozycji: "Suita na tematy polskie", to 6-częściowy utwór nawiązujący w formie cytatów, bądź pastiszu do tradycyjnych polskich tańców: poloneza, mazurka, zbójnickiego, krakowiaka, olendra i polki. Kompozycję tą znać możemy dzięki wersji zarejestrowanej w 2014 roku w Londynie przez słynną angielską orkiestrę kameralną Academy of St. Martin in the Fields pod batutą kompozytora, a opublikowanej na znakomitym albumie "Suite On Polish Themes" (2015) firmowanym przez label Decca. Na "Saxophone Varie Vol.3" poznajemy nową wersję suity nagraną w listopadzie 2017 roku, a Pawłowi Gusnarowi towarzyszy młoda formacja The Whoop Group, która w ostatnim czasie wsławiła się niekonwencjonalnymi transkrypcjami saksofonowymi takich klasyków jak Chopin, Vivaldi czy Grieg.
Warto pamiętać że saksofon, mimo iż w ostatnich latach kojarzony przede wszystkim z jazzem, pierwotnie skonstruowany został jako instrument klasyczny i jako taki w 1864 roku opatentowany został przez Adolphe'a Saxa. Cykl Pawła Gusnara "Saxophone Varie" znakomicie obrazuje klasyczne oblicze instrumentu przez pryzmat dokonań współczesnych kompozytorów.
Premiera 19 października 2018. Album wydany jest pod patronatem LongPlay.
Robert Ratajczak
_________________________________________________
Paweł Gusnar: Saxophone Varie Vol.3
2CD's 2018, Chopin University Press UMFC CD 110-111
2CD's 2018, Chopin University Press UMFC CD 110-111
program:
CD1:
1. Romuald Twardowski - Trio młodzieżowe na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
2. Anna Ignatowicz-Glińska - Po trzykroć... na saksofon sopranowy i klawesyn
3. Paweł Mykietyn - La Strada na trzy instrumenty (obój/saksofon, fortepian/klaswesyn i wiolonczelę/violę da gamba.
CD1:
1. Romuald Twardowski - Trio młodzieżowe na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
2. Anna Ignatowicz-Glińska - Po trzykroć... na saksofon sopranowy i klawesyn
3. Paweł Mykietyn - La Strada na trzy instrumenty (obój/saksofon, fortepian/klaswesyn i wiolonczelę/violę da gamba.
Paweł Łukaszewski - Wind Quartet na obój, klarnet, fagot i saksofon:
4. I Allegro molto
5. II Lento molto
6. III Moderato
5. II Lento molto
6. III Moderato
7. Aleksander Kościów - Iffy Shapes na saksofon, akordeon i wiolonczelę
CD2:
1. Alicja Gronau - Non existent street na kwartet saksofonowy
1. Alicja Gronau - Non existent street na kwartet saksofonowy
Bartosz Kowalski - Kwartet saksofonowy Alla Polacca:
2. I Allegro
3. II Andante quasi kujawiak
4. III Presto
2. I Allegro
3. II Andante quasi kujawiak
4. III Presto
Krzysztof Herdzin - Suita na tematy polskie na saksofon altowy solo i kwartet saksofonowy:
5. I Polka
6. II Olender
7. III Mazurek
8. IV Krakowiak
9. V Polonez
10. VI Zbójnicki
5. I Polka
6. II Olender
7. III Mazurek
8. IV Krakowiak
9. V Polonez
10. VI Zbójnicki
wykonawcy:
Paweł Gusnar - saksofony
oraz:
Agnieszka Przemyk-Bryła - fortepian
Tomasz Strahl, Aleksandra Ohar-Sprawka - wiolonczela
Klaudiusz Baran - akordeon
Krakowskie Trio Stroikowe (Marek Mleczko - obój, Roman Widaszek - klarnet, Paweł Solecki - fagot)
Alina Ratkowska, Joanna Opalińska - klawesyn
Pablo Sanchez-Escarische Gasch, Michał Ochab, Konrad Gzik, Jakub Wydrzyński, The Whoop Group (Jakub Muras, Mateusz Dobosz, Krzysztof Koszowski, Szymon Zawodny) - saksofony
Paweł Gusnar - saksofony
oraz:
Agnieszka Przemyk-Bryła - fortepian
Tomasz Strahl, Aleksandra Ohar-Sprawka - wiolonczela
Klaudiusz Baran - akordeon
Krakowskie Trio Stroikowe (Marek Mleczko - obój, Roman Widaszek - klarnet, Paweł Solecki - fagot)
Alina Ratkowska, Joanna Opalińska - klawesyn
Pablo Sanchez-Escarische Gasch, Michał Ochab, Konrad Gzik, Jakub Wydrzyński, The Whoop Group (Jakub Muras, Mateusz Dobosz, Krzysztof Koszowski, Szymon Zawodny) - saksofony
_________________________________________________
W roku 2017 Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod szyldem: Chopin University Press, rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą. Pozycje fonograficzne jakie dotychczas ukazały się z logo Chopin University Press to płyty wyjątkowo interesujące. Pośród nich znajdziemy płyty z nagraniem "12 Fantazji na skrzypce solo" G.P.Telemanna przez Pawła Łosakiewicza, album "Perkusja Kreacje Interpretacje" wypełniony utworami perkusyjnymi A.Ignatowicz-Glińskiej, M.Sławeckiego, M.Borkowskiego i K.Herdzina, oraz wydane pod patronatem LongPlay.blox.pl: album z kompozycjami D.Szostakowicza, K.Pendereckiego i B.Brittena zarejestrowane przez Chopin University Chamber Orchestra ("Debiut! "), zestawione obok siebie wielkopostne utwory G.B.Pergolesiego i P.Łukaszewskiego ("Stabat Mater / Luctus Mariae"), czy wreszcie płytę z kompozycjami Romana Maciejewskiego ("Suita hiszpańska").