Sonata na wiolonczelę i fortepian; Suita polska; Hommage a Chopin; Concerto da camera.
Szymon Laks (1901-1983) to kompozytor, ale też utalentowany skrzypek, tłumacz i pisarz urodzony w Warszawie, a od 26 roku życia osiadły w Paryżu (w 1948 roku przyjął obywatelstwo francuskie, zmieniając pisownię imienia na: Simon). Artysta dzięki pełnieniu funkcji kapelmistrza orkiestry, skrzypka i kopisty przeżył obóz zagłady w Oświęcimiu. Po jego twórczość co jakiś czas sięgają rozmaici muzycy, wskrzeszając tkwiące w nich wartości i przybliżając jego wartościowe kompozycje nowym rzeszom melomanów. W roku 2017 ukazała się m.in. płyta z jego kwartetami smyczkowymi nagrana przez Messages Quartet ("Szymon Laks String Quartets").
Najnowszą płytą, wypełniona muzyką tego niewystarczająco dziś docenianego kompozytora jest album "Simon Laks In Between", nagrany przez gdańską pianistkę Dominikę Glapiak wraz z wiolonczelistą Błażejem Golińskim, skrzypkiem Robertem Kwiatkowskim, oraz 10-osobową grupą innych zaangażowanych w przedsięwzięcie muzyków. Artystka ma za sobą współpracę z tak znakomitymi artystami jak m.in. Eugene Indjic czy Đang Thái Son, a w roku 2016 oczarowała nas swą grą na znakomitej płycie: "Double Concertos: Mendelssohn-Bartholdy / Chausson". Na nowym albumie pianistki poświęconej utworom Szymona Laksa znajdziemy: zagraną wraz z Błażejem Golińskim, a dedykowaną przez kompozytora francuskiemu wiolonczeliście Maurice Maréchalowi młodzieńczą Sonatę na wiolonczelę i fortepian; nagraną w duecie z Robertem Kwiatkowskim, silnie nasyconą folklorem "Polish Suite" na skrzypce i fortepian (to z kolei dedykacja dla Karola Szymanowskiego); stylizowaną na estetykę Fryderyka Chopina, zagraną solo balladę "Hommage a Chopin", oraz po raz pierwszy opublikowane w formie fonograficznej, nagrane w dużym składzie monumentalne: "Concerto da camera".
Zestawione w ramach spójnego programu płyty dwa utwory z okresu przedwojennego i dwa utwory z okresu mniej intensywnej działalności kompozytorskiej Szymona Laksa po zakończeniu II wojny światowej, obrazują twórczy dualizm artysty, z jednej strony: silnie zakorzenionego w polskiej tradycji, z drugiej: będącego pod wpływem tzw. "Szkoły Paryskiej", ruchu tworzonego przez kompozytorów osiadłych wówczas w stolicy Francji, takich jak m.in. Bohuslav Martinů czy Marcel Mihalovici.
W obu przypadkach mamy do czynienia z wyraźnie zarysowanym osobistym stylem, rozwijanym na przestrzeni lat przez kompozytora, łączącego w swej twórczości różne gatunki muzyczne i nieustającego w poszukiwaniu nowej jakości muzycznej, z jednoczesnym zachowaniem ogromnej dbałości o formę.
Ogrom włożonej pracy i determinacji pianistki, która doprowadziła przy wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca, do realizacji projektu "Simon Laks In Between" zdecydowanie się opłacił. Niniejszy album to wyjątkowo wartościowa pozycja polskiej fonografii, zarówno pod względem artystycznym, jak dokumentującym twórczość wyjątkowego kompozytora.
Płyta ukazała się 31 grudnia 2018 roku.
Najnowszą płytą, wypełniona muzyką tego niewystarczająco dziś docenianego kompozytora jest album "Simon Laks In Between", nagrany przez gdańską pianistkę Dominikę Glapiak wraz z wiolonczelistą Błażejem Golińskim, skrzypkiem Robertem Kwiatkowskim, oraz 10-osobową grupą innych zaangażowanych w przedsięwzięcie muzyków. Artystka ma za sobą współpracę z tak znakomitymi artystami jak m.in. Eugene Indjic czy Đang Thái Son, a w roku 2016 oczarowała nas swą grą na znakomitej płycie: "Double Concertos: Mendelssohn-Bartholdy / Chausson". Na nowym albumie pianistki poświęconej utworom Szymona Laksa znajdziemy: zagraną wraz z Błażejem Golińskim, a dedykowaną przez kompozytora francuskiemu wiolonczeliście Maurice Maréchalowi młodzieńczą Sonatę na wiolonczelę i fortepian; nagraną w duecie z Robertem Kwiatkowskim, silnie nasyconą folklorem "Polish Suite" na skrzypce i fortepian (to z kolei dedykacja dla Karola Szymanowskiego); stylizowaną na estetykę Fryderyka Chopina, zagraną solo balladę "Hommage a Chopin", oraz po raz pierwszy opublikowane w formie fonograficznej, nagrane w dużym składzie monumentalne: "Concerto da camera".
Zestawione w ramach spójnego programu płyty dwa utwory z okresu przedwojennego i dwa utwory z okresu mniej intensywnej działalności kompozytorskiej Szymona Laksa po zakończeniu II wojny światowej, obrazują twórczy dualizm artysty, z jednej strony: silnie zakorzenionego w polskiej tradycji, z drugiej: będącego pod wpływem tzw. "Szkoły Paryskiej", ruchu tworzonego przez kompozytorów osiadłych wówczas w stolicy Francji, takich jak m.in. Bohuslav Martinů czy Marcel Mihalovici.
W obu przypadkach mamy do czynienia z wyraźnie zarysowanym osobistym stylem, rozwijanym na przestrzeni lat przez kompozytora, łączącego w swej twórczości różne gatunki muzyczne i nieustającego w poszukiwaniu nowej jakości muzycznej, z jednoczesnym zachowaniem ogromnej dbałości o formę.
Ogrom włożonej pracy i determinacji pianistki, która doprowadziła przy wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca, do realizacji projektu "Simon Laks In Between" zdecydowanie się opłacił. Niniejszy album to wyjątkowo wartościowa pozycja polskiej fonografii, zarówno pod względem artystycznym, jak dokumentującym twórczość wyjątkowego kompozytora.
Płyta ukazała się 31 grudnia 2018 roku.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
Dominika Glapiak: Simon Laks In Between
CD 2018, CD Accord ACD 249-2
CD 2018, CD Accord ACD 249-2
program:
Sonata na wiolonczelę i fortepian:
1. Allegro moderato ma deciso
2. Andante un poco grave
3. Presto
Suita polska na skrzypce i fortepian:
4. Molto moderato
5. Andante
6. Allegro molto
Sonata na wiolonczelę i fortepian:
1. Allegro moderato ma deciso
2. Andante un poco grave
3. Presto
Suita polska na skrzypce i fortepian:
4. Molto moderato
5. Andante
6. Allegro molto
7. Ballada Hommage a Chopin na fortepian
Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję:
8. Allegro non troppo
9. Andantino
10. Allegro assai
8. Allegro non troppo
9. Andantino
10. Allegro assai
wykonawcy:
Dominika Glapiak - fortepian
Błażej Goliński - wiolonczela
Robert Kwiatkowski - skrzypce
oraz:
Dorota Kowalska - flet, piccolo
Alicja Szymczyk - obój, rożek angielski
Andrzej Wojciechowski - klarnet
Wojciech Koliński - klarnet, klarnet basowy
Mirosław Pachowicz - fagot
Ewa Naczk-Jankowska - fagot, kontrafagot
Zbigniew Kaliciński, Ewa Ciechańska - waltornie
Kamil Kruczkowski - trąbka
Mateusz Wiczyński - perkusja
Dominika Glapiak - fortepian
Błażej Goliński - wiolonczela
Robert Kwiatkowski - skrzypce
oraz:
Dorota Kowalska - flet, piccolo
Alicja Szymczyk - obój, rożek angielski
Andrzej Wojciechowski - klarnet
Wojciech Koliński - klarnet, klarnet basowy
Mirosław Pachowicz - fagot
Ewa Naczk-Jankowska - fagot, kontrafagot
Zbigniew Kaliciński, Ewa Ciechańska - waltornie
Kamil Kruczkowski - trąbka
Mateusz Wiczyński - perkusja
opis innej płyty Dominiki Glapiak:
opis innej płyty wypełnionej muzyką Szymona Laksa: