│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

31.1.19

Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa: Organy miasta Siedlce /2018/


J.S.Bach: Koncert F-dur, Liebster Jesu, wir sind hier; Canzonaprimitoni; Aria 50; Sub Elevatione; D.Buxtehude: Preludium, fuga i ciaccona C-dur; W.Żeleński: Preludium G op. 38 nr 17; L.Boëllmann: Sortie in G; C.Franck: Preludium, fuga i wariacje op. 18; W.A.Mozart: Adagio; J.Pachelbel: Chaccone in f; G.Frescobaldi: Fiori musicali op. 12. Messa della Domenica; D.Zipoli: Pastorale; P.D.da Bergamo: Suonatina; J.Boyvin: Suite du premier ton; F.C.de Arauxo: Tiento de medio registro de dos tiples de segundo tono; A,de Cabezón: Pavana con su Glosa; Johann Pachelbel: Toccata in g.


Utwory organowe takich kompozytorów jak m.in.: Johann Sebastian Bach, César Franck, Wolfgang Amadeusz Mozart i Johann Pachellbel, znajdziemy na płycie "Organy miasta Siedlce". Album prezentuje brzmienie siedmiu różnych instrumentów znajdujących się w różnych miejscach Siedlc. Dołączona do płyty starannie wydana i opracowana książeczka zawiera m.in. najważniejsze informacje o poszczególnych organach i zdjęcia instrumentów. Za przedsięwzięciem stoi związana z Siedlcami od 2000 roku organistka, organoznawca, konserwator i zabytkoznawca Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, która współpracując z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków, Kurią Diecezjalną Siedlecką i Zespołem Szkół Muzycznych w Siedlcach, doprowadziła do zgromadzenia w mieście, imponującej na skalę światową kolekcji 11 organów o odmiennych brzmieniach i budowie.
O ile głęboka wiara i religia niejednokrotnie są na świecie przyczyną wielu zupełnie niepotrzebnych konfliktów i wojen, w Świecie Muzyki od lat obfituje w wyjątkowej wartości dzieła. Muzyka odwołująca się do religii i kompozycje inspirowane Boską Potegą zdominowały dużą część twórczości organowej. Stąd też w repertuarze niniejszego albumu sporo utworów o charakterze sakralnym.
Jednym z najbardziej imponujących siedleckich instrumentów są organy umieszczone w zabytkowym Domu Biskupa Siedleckiego. To instrument zbudowany w 1745 roku przez sławnego berlińskiego mistrza Joachima Wagnera. Przeznaczone dla nieustalonego dotąd miejsca organy odnalezione zostały w 2002 roku na strychu wiejskiego kościoła w Pruszynie, po czym pieczołowicie wyremontowane. Warto wspomnieć, iż nadzwyczajne walory instrumentu sprawiają, iż do Siedlc przybywają rozmaici wirtuozi, którzy zachwyceni ich brzmieniem i tonem, poświęcają im całe płyty. Jedną z nich jest album wypełniony 6 Sonatami J.B.Bacha ("Organy Joachima Wagnera w Siedlcach III", 2016), nagrany przez doskonałego organistę, klawesynistę i dyrygenta Marka Toporowskiego.
Od muzyki J.S.Bacha granej na tym szczególnym instrumencie rozpoczyna się też niniejsza płyta. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa gra trzyczęściowy Koncert F-dur, w którego drugiej części do organów dołącza wiolonczela (Mark Caudle) i klawesyn (wspomniany wcześniej Marek Toporowski), oraz chorałowe opracowanie "Liebster Jesu, wirsindhier" ("Najdroższy Jezu, jesteśmy tutaj"). W drugim przypadku słuchamy już jednak organów o specyficznym, liturgicznym brzmieniu, zainstalowanych w kościele św.Stanisława, a zrekonstruowanych w 1970 roku. Do wykonania poszczególnych utworów zgromadzonych na płycie, dobrane zostały bowiem najbardziej pasujące pod względem brzmienia i charakteru oraz czasu powstania kompozycji, siedleckie instrumenty.
Dzięki tak pieczołowicie przygotowanemu programowi, udało się najbardziej jak to tylko możliwe, odtworzyć pierwotne brzmienie, a co z tym się wiąże również oryginalny przekaz muzyczny i duchowy każdej kompozycji.
Album "Organy miasta Siedlce" to nie tylko płyta, wypełniona znakomitymi, niejednokrotnie bardzo rzadko rejestrowanymi kompozycjami (jak choćby utwory Dietricha Buxtehude, czy Girolamo Frescobaldiego), stanowiącymi same w sobie wyjątkowy rarytas dla miłośników muzyki organowej. To także bardzo wartościowa pozycja fonograficzna pod względem historycznym, a zamieszczone w książeczce opisy i dokładne specyfikacje poszczególnych organów, to nieocenionej wartości materiał instrumentologiczny.
Płyta ukazała się 25 stycznia 2019 roku.

Robert Ratajczak


Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa: Organy miasta Siedlce
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 106

program:

Johann Sebastian Bach - Koncert F-dur BWV 978 na podstawie Koncertu G-dur na skrzypce solo i orkiestrę op.3 nr 3 RV 310 Antonio Vivaldiego:
  1. Allegro
  2. Largo
  3. Allegro
                                               
  4. Johann Sebastian Bach - Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731

  5. Warszawska Tabulatura Organowa (XVII w.) - Canzonaprimitoni

Rękopis z klasztoru Sióstr Klarysek w Starym Sączu:
  6. Aria 50 
  7. Sub Elevatione

  8. Dietrich Buxtehude - Preludium, fuga i ciaccona C-dur Bux WV 137
  9. Władysław Żeleński - Preludium G op. 38 nr 17
10. Léon Boëllmann - Sortie in G z cyklu Heures mystiques op. 30 nr 2
11. César Franck - Preludium, fuga i wariacje op. 18
12. Wolfgang Amadeusz Mozart - Adagio z Sonaty fortepianowej F-dur KV 332
13. Johann Pachelbel - Chaccone in f

Girolamo Frescobaldi - Fiori musicali op. 12. Messa della Domenica:
14. Toccata avanti la Messa della Domenica
15. Canzon doppo l’epistola
16. Toccata cromatica per l'Elevazione (fragment)

17. Domenico Zipoli - Pastorale
18. Padre Davide da Bergamo - Suonatina

Jacques Boyvin - Suite du premier ton:
19. Prelude grave
20. Recit tendre
21. Fugue grave

22. Francisco Correa de Arauxo - Tiento de medio registro de dos tiples de segundo tono 
23. Antonio de Cabezón - Pavana con su Glosa
24. Johann Pachelbel - Toccata in g

Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa - organy
oraz:
Mark Caudle - wiolonczela
Marek Toporowski - klawesyn



W 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod szyldem: Chopin University Press, rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.