J.S.Bach: Chromatic Fantasy and Fugue in D minor; F.Mendelssohn: Songs Without Words; E.Grieg: Lyric Pieces Op.38; N.Gade: 4 Folk Dances Op.31; J.Brahms: Scherzo Op.4 in E flat minor.
Obchodzący w 2015 roku tysiąclecie Lipsk to miasto powszechnie uważane za mekkę muzyki i najsłynniejszych kompozytorów świata. Na przestrzeni kilkuset lat kulturalny wizerunek stolicy Saksonii kształtowali tacy działający tam twórcy jak m.in. Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms, Felix Medelssohn czy Edvard Grieg.
Utalentowana i wielokrotnie nagradzana młoda brytyjska pianistka i śpiewaczka Eleanor Meynell, zdecydowała się swój nowy album poświęcić właśnie muzyce napisanej przez lipskich kompozytorów z myślą o fortepianie. Na płycie znajdziemy wybór największych skarbów muzyki fortepianowej w interpretacji wykonawczyni, mającej za sobą występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy i USA, oraz współpracę z tak znakomitymi artystami jak Pierre Boulez, Colin Davis, Robert Craft, czy Simon Rattle. Album zatytułowany "Piano Music From Leipzig" zawiera utwory Bacha, Mendelssohna, Griega, Brahmsa, oraz rzadziej granego Duńczyka Nielsa Wilhelma Gade'a, dziś bardziej znanego jako nauczyciela Griega.
Warto wspomnieć, iż pianistka wszystkie utwory zagrała na należącym do jej rodziny wyjątkowym instrumencie z 1909 roku, powstałym w fabryce instrumentów Feurich w Lipsku. Fakt ten dodaje recitalowi wyjątkowego posmaku.
Najsłynniejszym lipskim rezydentem był Johann Sebastian Bach, który osiadł w mieście w 1723 roku, przyjmując odrzuconą wcześniej przez Phillipa Telemanna, posadę kantora w St. Thomas. Do obowiązków Bacha należało komponowanie muzyki dla czterech kościołów w Lipsku oraz prowadzenie kościelnego chóru. Jego Fantazja chromatyczna i Fuga z 1726 roku otwiera wyjątkowy recital wypełniający płytę.
Wszechstronny Felix Mendelssohn (kompozytor, pianista, dyrygent i pedagog), w Lipsku wykazał się znakomitym zmysłem organizacyjnym, przez wiele lat będąc bardzo aktywnym animatorem tamtejszego życia muzycznego. To z jego inicjatywy i dzięki jego staraniom m.in. miasto zebrało fundusze na nowe konserwatorium. Prowadząc wszechstronną działalność podczas rezydowania w Lipsku cały czas komponował. Eleanor Meynell sięgnęła po wybór pięciu spośród czterdziestu ośmiu "Pieśni bez słów" zebranych przez Mendellsohna w sześciu cyklach: "Lieder ohne Worte".
To właśnie w Lipsku wykształcenie muzyczne zdobył Edvard Grieg, studiując w tamtejszym Konserwatorium. Na płycie znajdziemy jego osiem Utworów lirycznych op.38 skomponowanych w latach 1877-1878.
Wspomnianego wcześniej Nielsa Gade'a, Grieg poznał po ukończeniu Lipskiego Konserwatorim w 1863 roku gdy osiadł w Kopenhadze. To Gade zachęcił młodego kompozytora do napisania pierwszej symfonii i przyczynił się do ukształtowania późniejszego, rozpoznawalnego stylu Griega. Mimo to twórczość Nielsa Gade'a do dziś pozostaje mało znana, chociaż w swoich czasach cieszył się wielkim uznaniem jako kompozytor, skrzypek i pedagog. W okresie gdy dyrygentem orkiestry Gewandhaus w Lipsku był Felix Mendelssohn, Gade przesłał mu swoją I Symfonię. Ten, zachwycony utworem sprowadził kompozytora z Kopenhagi do Lipska i mianował go swoim asystentem. Po śmierci Mendelssohna w roku 1847, właśnie Gade przejął obowiązki głównego dyrygenta orkiestry Gewandhaus. Nie cieszył się jednak tym stanowiskiem długo, bowiem już rok później w związku z wybuchem wojny szlezwicko-holsztyńskiej zmuszony był powrócić na stałe do Kopenhagi. Tam działał nadal jako nadworny kapelmistrz i regularnie koncertujący organista, a wraz ze swoim teściem, kompozytorem Johannem Peterem Emiliusem Hartmannem w roku 1865 powołał do życia Konserwatorium Kopenhaskie. W międzyczasie dużo komponował, a przykładem jego twórczości z tamtego okresu jest zagrany na tej płycie przez Eleanor Meynell cykl 4 Tańców ludowych Op.38 (Folkedandse).
Ostatni fragment płyty to 10 minut z muzyką Johannesa Brahmsa, mimo iż kojarzonego głównie z Wiedniem, to cieszącego się w Lipsku dużą popularnoscią, dzięki wielu recitalom fortepianowym i ogromną protekcją Roberta Schumanna. To właśnie w Lipsku opublikowane zostały pierwsze kompozycje fortepianowe Brahmsa, w tym Scherzo op.4 E-moll, kończące ten bardzo zróżnicowany stylistycznie album.
Rozmaite formy muzyczne, szeroka gama rozwiązań kompozytorskich i różnorodność klimatów poszczególnych utworów, oraz nadzwyczajna techniczna sprawność brytyjskiej pianistki połączona z jej artyzmem, sprawiają iż albumu słucha się znakomicie. Powstały na skutek scalenia z sobą utworów twórców związanych z Lipskiem recital, jest materiałem do którego wielokrotnie chce się wracać.
Premiera: 1 marca 2019
Utalentowana i wielokrotnie nagradzana młoda brytyjska pianistka i śpiewaczka Eleanor Meynell, zdecydowała się swój nowy album poświęcić właśnie muzyce napisanej przez lipskich kompozytorów z myślą o fortepianie. Na płycie znajdziemy wybór największych skarbów muzyki fortepianowej w interpretacji wykonawczyni, mającej za sobą występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy i USA, oraz współpracę z tak znakomitymi artystami jak Pierre Boulez, Colin Davis, Robert Craft, czy Simon Rattle. Album zatytułowany "Piano Music From Leipzig" zawiera utwory Bacha, Mendelssohna, Griega, Brahmsa, oraz rzadziej granego Duńczyka Nielsa Wilhelma Gade'a, dziś bardziej znanego jako nauczyciela Griega.
Warto wspomnieć, iż pianistka wszystkie utwory zagrała na należącym do jej rodziny wyjątkowym instrumencie z 1909 roku, powstałym w fabryce instrumentów Feurich w Lipsku. Fakt ten dodaje recitalowi wyjątkowego posmaku.
Najsłynniejszym lipskim rezydentem był Johann Sebastian Bach, który osiadł w mieście w 1723 roku, przyjmując odrzuconą wcześniej przez Phillipa Telemanna, posadę kantora w St. Thomas. Do obowiązków Bacha należało komponowanie muzyki dla czterech kościołów w Lipsku oraz prowadzenie kościelnego chóru. Jego Fantazja chromatyczna i Fuga z 1726 roku otwiera wyjątkowy recital wypełniający płytę.
Wszechstronny Felix Mendelssohn (kompozytor, pianista, dyrygent i pedagog), w Lipsku wykazał się znakomitym zmysłem organizacyjnym, przez wiele lat będąc bardzo aktywnym animatorem tamtejszego życia muzycznego. To z jego inicjatywy i dzięki jego staraniom m.in. miasto zebrało fundusze na nowe konserwatorium. Prowadząc wszechstronną działalność podczas rezydowania w Lipsku cały czas komponował. Eleanor Meynell sięgnęła po wybór pięciu spośród czterdziestu ośmiu "Pieśni bez słów" zebranych przez Mendellsohna w sześciu cyklach: "Lieder ohne Worte".
To właśnie w Lipsku wykształcenie muzyczne zdobył Edvard Grieg, studiując w tamtejszym Konserwatorium. Na płycie znajdziemy jego osiem Utworów lirycznych op.38 skomponowanych w latach 1877-1878.
Wspomnianego wcześniej Nielsa Gade'a, Grieg poznał po ukończeniu Lipskiego Konserwatorim w 1863 roku gdy osiadł w Kopenhadze. To Gade zachęcił młodego kompozytora do napisania pierwszej symfonii i przyczynił się do ukształtowania późniejszego, rozpoznawalnego stylu Griega. Mimo to twórczość Nielsa Gade'a do dziś pozostaje mało znana, chociaż w swoich czasach cieszył się wielkim uznaniem jako kompozytor, skrzypek i pedagog. W okresie gdy dyrygentem orkiestry Gewandhaus w Lipsku był Felix Mendelssohn, Gade przesłał mu swoją I Symfonię. Ten, zachwycony utworem sprowadził kompozytora z Kopenhagi do Lipska i mianował go swoim asystentem. Po śmierci Mendelssohna w roku 1847, właśnie Gade przejął obowiązki głównego dyrygenta orkiestry Gewandhaus. Nie cieszył się jednak tym stanowiskiem długo, bowiem już rok później w związku z wybuchem wojny szlezwicko-holsztyńskiej zmuszony był powrócić na stałe do Kopenhagi. Tam działał nadal jako nadworny kapelmistrz i regularnie koncertujący organista, a wraz ze swoim teściem, kompozytorem Johannem Peterem Emiliusem Hartmannem w roku 1865 powołał do życia Konserwatorium Kopenhaskie. W międzyczasie dużo komponował, a przykładem jego twórczości z tamtego okresu jest zagrany na tej płycie przez Eleanor Meynell cykl 4 Tańców ludowych Op.38 (Folkedandse).
Ostatni fragment płyty to 10 minut z muzyką Johannesa Brahmsa, mimo iż kojarzonego głównie z Wiedniem, to cieszącego się w Lipsku dużą popularnoscią, dzięki wielu recitalom fortepianowym i ogromną protekcją Roberta Schumanna. To właśnie w Lipsku opublikowane zostały pierwsze kompozycje fortepianowe Brahmsa, w tym Scherzo op.4 E-moll, kończące ten bardzo zróżnicowany stylistycznie album.
Rozmaite formy muzyczne, szeroka gama rozwiązań kompozytorskich i różnorodność klimatów poszczególnych utworów, oraz nadzwyczajna techniczna sprawność brytyjskiej pianistki połączona z jej artyzmem, sprawiają iż albumu słucha się znakomicie. Powstały na skutek scalenia z sobą utworów twórców związanych z Lipskiem recital, jest materiałem do którego wielokrotnie chce się wracać.
Premiera: 1 marca 2019
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
Eleanor MEYNELL: Piano Music From Leipzig
CD 2018, Music & Media MMC125
CD 2018, Music & Media MMC125
program:
1. J.S.Bach - Chromatic Fantasy and Fugue in D minor
1. J.S.Bach - Chromatic Fantasy and Fugue in D minor
Felix Mendelssohn - Songs Without Words:
2. Op.19 no.1 (E major)
3. Op.19 no.3 (A major)
4. Op.19 no.6 (G minor)
5. Op.67 no.2 (F sharp minor)
6. Op.102 no.5 (A major)
2. Op.19 no.1 (E major)
3. Op.19 no.3 (A major)
4. Op.19 no.6 (G minor)
5. Op.67 no.2 (F sharp minor)
6. Op.102 no.5 (A major)
Edvard Grieg - Lyric Pieces Op.38:
7. Berceuse
8. Folk Song
9. Melody
10. Halling
11. Spring Dance
12. Elegy
13. Waltz
14. Canon
7. Berceuse
8. Folk Song
9. Melody
10. Halling
11. Spring Dance
12. Elegy
13. Waltz
14. Canon
Niels Gade - 4 Folk Dances Op.31:
15. no.1 Moderato
16. no.2 Allegretto vivo
17. no.3 Molto vivace
18. no.4 Allegro non troppo
15. no.1 Moderato
16. no.2 Allegretto vivo
17. no.3 Molto vivace
18. no.4 Allegro non troppo
19. Johannes Brahms - Scherzo Op.4 in E flat minor
opisy innych płyt wydanych przez Music & Media: