Aleksandra Chmielewska: Fantastic scenes; Dominik Lasota: Miniatury dla 16 wykonawców; Marcin Jachim: Fantazmaty; Jacek Sienkiewicz: Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową; Maciej Sułecki: My River runs to Thee.
Album "Młodzi kompozytorzy warszawscy" jest zbiorem pięciu utworów orkiestrowych bardzo młodych kompozytorów, studentów oraz absolwentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Aleksandry Chmielewskiej, Dominika Lasoty, Marcina Jachima, Jacka Sienkiewicza i Macieja Sułeckiego. Materiał nagrany został podczas premierowych koncertów przez Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zespół instrumentalny i chóralny, oraz solistów. Starannie dobrane dzieła stworzyli artyści, którzy mimo młodego wieku (poniżej 25 lat), mają już na swym koncie liczne nagrody i wyróżnienia zdobyte podczas rozmaitych przeglądów i konkursów kompozytorskich. Każdy z zamieszczonych na płycie utworów charakteryzuje wyjątkowa dojrzałość i ogromna wyobraźnia.
Otwierający płytę wybór dwóch części z cyklu "Fantastic scenes" Aleksandry Chmielewskiej roztacza przed nami malowany brzmieniem orkiestry symfonicznej świat wyobraźni. Ulotna melodyka, kolorystyka poszczególnych motywów i bogactwo spływających na nas partii poszczególnych instrumentów robią wrażenie snutych dźwiękami opowieści i prowokują wyobraźnię. Warto wspomnieć, iż kompozytorkę inspirują sztuki plastyczne, a poza twórczością muzyczną, Aleksandra Chmielewska jest też autorką powieści "Uczeń Czarnoksiężnika", która ukazała się w formie książki w 2014 roku. Tak rozległe podejscie artystki do sztuki zapewne nie jest bez znaczenia wobec "obrazowej" muzyki z jaką mamy do czynienia podczas pierwszych 12 minut tej płyty.
Kolejny kompozytor, którego "muzyczną wizytówkę" poznajemy na płycie to Dominik Lasota. Twórca mający na swym koncie wykonanie ponad 70 swoich utworów (w tym zaśpiewany przez 1200-osobowy chór z towarzyszeniem orkiestry hymn "Da pacem, Domine"), przygotował 4 Miniatury, których jednym z atrybutów jest obsada i ustawienie instrumentów. W bogatym instrumentarium znajdziemy wibrafony, czelestę, harfy, klarnety, organy, fortepiany i instrumenty smyczkowe.
Swego rodzaju przerywnikiem pomiędzy dłuższymi i złożonymi formami są "Fantazmaty" Marcina Jachima na perkusję i orkiestrę smyczkową. Utwór przechodzący od formy preludium do dynamicznej, ekstatycznej fugi, jest znakomitym przykładem niczym nieposkromionej kompozytorskiej fantazji.
Do inspiracji jednym z najwspanialszych dzieł muzycznych XX wieku "Kwartetem na koniec czasu" francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, przyznaje się Jacek Sienkiewicz, którego Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową znajdziemy na płycie pod nr 4. W złożonej, wielowątkowej kompozycji odnajdziemy zarówno tajemniczość, jak elementy groteski i pastiszu.
Album "Młodzi kompozytorzy warszawscy" zamyka kwadrans muzyki Macieja Sułeckiego, stworzony do wiersza Emily Dickinson "My River runs to Thee" ("Ma rzeka biegnie ku tobie"), którego tekst w oryginalnym języku śpiewany przez 16-osobowy chór pojawia się w trakcie utworu. Kompozytor nawiązuje tu do estetyki muzyki kontemplacyjnej, programowej i minimalizmu, koncentrując się na budowaniu klimatu poprzez nachodzące na siebie warstwy dźwiękowe.
Opisany powyżej album wraz z dołączoną książeczką zawierającą biogramy kompozytorów oraz ich komentarze do przedstawionych utworów, stanowi znakomitą wizytówkę Uczelni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a zarazem przegląd najnowszych nurtów obowiązujących w muzyce klasycznej. Poza wyżej wymienionymi atrybutami, płyty jako całości po prostu znakomicie się słucha.
Album ukazał się 25 stycznia 2019 roku.
Otwierający płytę wybór dwóch części z cyklu "Fantastic scenes" Aleksandry Chmielewskiej roztacza przed nami malowany brzmieniem orkiestry symfonicznej świat wyobraźni. Ulotna melodyka, kolorystyka poszczególnych motywów i bogactwo spływających na nas partii poszczególnych instrumentów robią wrażenie snutych dźwiękami opowieści i prowokują wyobraźnię. Warto wspomnieć, iż kompozytorkę inspirują sztuki plastyczne, a poza twórczością muzyczną, Aleksandra Chmielewska jest też autorką powieści "Uczeń Czarnoksiężnika", która ukazała się w formie książki w 2014 roku. Tak rozległe podejscie artystki do sztuki zapewne nie jest bez znaczenia wobec "obrazowej" muzyki z jaką mamy do czynienia podczas pierwszych 12 minut tej płyty.
Kolejny kompozytor, którego "muzyczną wizytówkę" poznajemy na płycie to Dominik Lasota. Twórca mający na swym koncie wykonanie ponad 70 swoich utworów (w tym zaśpiewany przez 1200-osobowy chór z towarzyszeniem orkiestry hymn "Da pacem, Domine"), przygotował 4 Miniatury, których jednym z atrybutów jest obsada i ustawienie instrumentów. W bogatym instrumentarium znajdziemy wibrafony, czelestę, harfy, klarnety, organy, fortepiany i instrumenty smyczkowe.
Swego rodzaju przerywnikiem pomiędzy dłuższymi i złożonymi formami są "Fantazmaty" Marcina Jachima na perkusję i orkiestrę smyczkową. Utwór przechodzący od formy preludium do dynamicznej, ekstatycznej fugi, jest znakomitym przykładem niczym nieposkromionej kompozytorskiej fantazji.
Do inspiracji jednym z najwspanialszych dzieł muzycznych XX wieku "Kwartetem na koniec czasu" francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, przyznaje się Jacek Sienkiewicz, którego Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową znajdziemy na płycie pod nr 4. W złożonej, wielowątkowej kompozycji odnajdziemy zarówno tajemniczość, jak elementy groteski i pastiszu.
Album "Młodzi kompozytorzy warszawscy" zamyka kwadrans muzyki Macieja Sułeckiego, stworzony do wiersza Emily Dickinson "My River runs to Thee" ("Ma rzeka biegnie ku tobie"), którego tekst w oryginalnym języku śpiewany przez 16-osobowy chór pojawia się w trakcie utworu. Kompozytor nawiązuje tu do estetyki muzyki kontemplacyjnej, programowej i minimalizmu, koncentrując się na budowaniu klimatu poprzez nachodzące na siebie warstwy dźwiękowe.
Opisany powyżej album wraz z dołączoną książeczką zawierającą biogramy kompozytorów oraz ich komentarze do przedstawionych utworów, stanowi znakomitą wizytówkę Uczelni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a zarazem przegląd najnowszych nurtów obowiązujących w muzyce klasycznej. Poza wyżej wymienionymi atrybutami, płyty jako całości po prostu znakomicie się słucha.
Album ukazał się 25 stycznia 2019 roku.
Robert Ratajczak
o płycie przeczytasz również: TUTAJ
Młodzi kompozytorzy warszawscy
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 118
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 118
program:
1. Aleksandra Chmielewska - Fantastic scenes na orkiestrę symfoniczną (wybór)
2. Dominik Lasota - Miniatury dla 16 wykonawców
3. Marcin Jachim - Fantazmaty na perkusję i orkiestrę smyczkową
4. Jacek Sienkiewicz - Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową
5. Maciej Sułecki - My River runs to Thee na chór mieszany i orkiestrę
1. Aleksandra Chmielewska - Fantastic scenes na orkiestrę symfoniczną (wybór)
2. Dominik Lasota - Miniatury dla 16 wykonawców
3. Marcin Jachim - Fantazmaty na perkusję i orkiestrę smyczkową
4. Jacek Sienkiewicz - Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową
5. Maciej Sułecki - My River runs to Thee na chór mieszany i orkiestrę
wykonawcy:
Agata Partyka, Jan Gralla – perkusja
Mateusz Rajkowski – klarnet
Zespół chóralny
Zespół instrumentalny
Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
dyrygenci: Jan Miłosz Zarzycki, Marek Wroniszewski, Mateusz Gwizdałła
Agata Partyka, Jan Gralla – perkusja
Mateusz Rajkowski – klarnet
Zespół chóralny
Zespół instrumentalny
Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
dyrygenci: Jan Miłosz Zarzycki, Marek Wroniszewski, Mateusz Gwizdałła
W 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod szyldem: Chopin University Press, rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
opisy płyt wydanych przez Chopin University Press: