Funkallero; Almost Jazz Waltz; Elm; Groovin' mr.Schubert; Rue de Lille 64; Our Spanish Love Song; The Days of Wine and Roses; The Tree
Almost Jazz Group to trójmiejski kwartet powstały na początku 2012 roku z inicjatywy pianisty i kompozytora Ignacego Jana Wiśniewskiego, akordeonisty i kompozytora -Pawła Nowaka, znanego z współpracy choćby z Ewą Bem i Grażyną Łobaszewską -basisty Tomasza Nowika oraz ucznia samego Czesława "Małego" Bartkowskiego -Romana Ślefarskiego (perkusja). Zespół łącząc w sobie elementy rozmaitych stylistyk muzycznych wypracował sobie własne niepowtarzalne brzmienie na krajowej scenie. Ogromne znaczenie w uzyskanym efekcie ma instrumentarium formacji, w którym dominującym instrumentem solowym jest akordeon. Warto wiedzieć, iż Paweł Nowak grający na tym instrumencie w składzie Almost Jazz Group oprócz tego iż jest wyjątkowym wirtuozem, jest także wielkim znawcą historii akordeonu i właścicielem największej w kraju kolekcji tych instrumentów liczącej ponad 200 unikatowych i zabytkowych modeli. W Radio Gdańsk prowadzi cykliczne audycje ''Jazz na akordeon'', a w Sulęczynie sprawuje stanowisko dyrektora artystycznego odbywającego się tam co roku Międzynarodowego Festiwalu Akordeonowego. Znany jest też z rozlicznych autorskich projektów muzycznych oraz udziału w licznych konstelacjach jak choćby formacja Milonga Baltica (znana z wydanej w 2013 roku płyty nagranej wraz z Dorotą Lulką: ''Tango'', 2013).
Po kliku miesiącach wspólnych koncertów pod przewrotnym szyldem ''Almost Jazz Group'', zawsze gorąco przyjmowanych przez publiczność, w lipcu 2012 roku muzycy spotkali się w studio by zarejestrować materiał jaki wypełnić miał debiutancką płytę. W programie albumu znalazły się zarówno kompozycje Pawła Nowaka (''Almost Jazz Waltz'', ''Rue de Lille 64'') i pianisty Ignacego Jana Wiśniewskiego (''Groovin' mr.Schubert'', ''The Tree'') jak i standardy takich kompozytorów jak Bill Evans (''Funkallero''), Richard Beirach (''Elm''), Charle Haden (''Our Spanish Love Song'') i Henry Mancini (słynne ''The Days of Wine and Roses''). Zaskakiwać może brak w programie jakiegokolwiek utworu z z teki kompozytorskiej wielkiego Astora Piazzolli, bezsprzecznie uważanego za najwybitniejszego bandeonistę świata, mimo iż jego utwory stanowią żelazny punkt programu dotychczasowych koncertów Almost Jazz Group. Chyba jednak m.in. dzięki takiemu właśnie zabiegowi otrzymaliśmy tak oryginalną płytę, wypełnioną repertuarem dalece odbiegającym od charakterystyki tanga, a bardziej kierujacej się w stronę stricte jazzowych klimatów.
Podczas kompozycji P.Nowaka ''Almost Jazz Waltz'' doskonałe partie fortepianu i rozszalała perkusja R.Ślefarskiego sprawiają, iż jest to jedne z najwspanialszych sześciu minut płyty, doskonale wpasowujących się w oczekiwania jazzowego słuchacza.
Piękna ballada ''Elm'' ozdobiona jest dźwiękami niezwykle rzadkiego dziś instrumentu jakim jest accordina, będąca czymś w rodzaju połączenia akordeonu z harmonijką ustną. ''Elm'' to także piękne pasaże fortepianu, które wraz z accordiną tworzą wyśmienity, impresyjny klimat (accordina brzmi też w kończącej płytę doskonałej rozimprowizowanej kompozycji I.J.Wiśniewskiego ''The Tree'').
Jak ważnym muzykiem w składzie Almost Jazz Group jest I.J.Wiśniewski przekonać się możemy także podczas inspirowanej melodyką Schuberta impresji ''Groovin' mr.Schubert'' słuchając pięknie budowanych partii fortepianowych.
Debiut trójmiejskiej Almost Jazz Group to niezwykle oryginalna pozycja wśród (mimo wszystko) jazzowych płyt, ale także mogąca dzięki swej komunikatywności z powodzeniem trafić w gusta szerokiego odbiorcy. Oryginalne aranżacje, pięknie zbudowane kompozycje i zadziwiająca, błyskotliwa technika instrumentalna.
Po kliku miesiącach wspólnych koncertów pod przewrotnym szyldem ''Almost Jazz Group'', zawsze gorąco przyjmowanych przez publiczność, w lipcu 2012 roku muzycy spotkali się w studio by zarejestrować materiał jaki wypełnić miał debiutancką płytę. W programie albumu znalazły się zarówno kompozycje Pawła Nowaka (''Almost Jazz Waltz'', ''Rue de Lille 64'') i pianisty Ignacego Jana Wiśniewskiego (''Groovin' mr.Schubert'', ''The Tree'') jak i standardy takich kompozytorów jak Bill Evans (''Funkallero''), Richard Beirach (''Elm''), Charle Haden (''Our Spanish Love Song'') i Henry Mancini (słynne ''The Days of Wine and Roses''). Zaskakiwać może brak w programie jakiegokolwiek utworu z z teki kompozytorskiej wielkiego Astora Piazzolli, bezsprzecznie uważanego za najwybitniejszego bandeonistę świata, mimo iż jego utwory stanowią żelazny punkt programu dotychczasowych koncertów Almost Jazz Group. Chyba jednak m.in. dzięki takiemu właśnie zabiegowi otrzymaliśmy tak oryginalną płytę, wypełnioną repertuarem dalece odbiegającym od charakterystyki tanga, a bardziej kierujacej się w stronę stricte jazzowych klimatów.
Podczas kompozycji P.Nowaka ''Almost Jazz Waltz'' doskonałe partie fortepianu i rozszalała perkusja R.Ślefarskiego sprawiają, iż jest to jedne z najwspanialszych sześciu minut płyty, doskonale wpasowujących się w oczekiwania jazzowego słuchacza.
Piękna ballada ''Elm'' ozdobiona jest dźwiękami niezwykle rzadkiego dziś instrumentu jakim jest accordina, będąca czymś w rodzaju połączenia akordeonu z harmonijką ustną. ''Elm'' to także piękne pasaże fortepianu, które wraz z accordiną tworzą wyśmienity, impresyjny klimat (accordina brzmi też w kończącej płytę doskonałej rozimprowizowanej kompozycji I.J.Wiśniewskiego ''The Tree'').
Jak ważnym muzykiem w składzie Almost Jazz Group jest I.J.Wiśniewski przekonać się możemy także podczas inspirowanej melodyką Schuberta impresji ''Groovin' mr.Schubert'' słuchając pięknie budowanych partii fortepianowych.
Debiut trójmiejskiej Almost Jazz Group to niezwykle oryginalna pozycja wśród (mimo wszystko) jazzowych płyt, ale także mogąca dzięki swej komunikatywności z powodzeniem trafić w gusta szerokiego odbiorcy. Oryginalne aranżacje, pięknie zbudowane kompozycje i zadziwiająca, błyskotliwa technika instrumentalna.
skład:
Paweł Nowak - akordeon, accordina
Ignacy Jan Wiśniewski - fortepian
Tomasz Nowik - kontrabas
Roman Ślefarski - perkusja