Lokomotive; La Marche Sifflande; Searching; Tarsado; Wanna Dance?; 4 AM; 2710 Sous Les Neons; Wet Wood; Het Kruipt In Je Oren; Fremdenzimmer; Wild Dogs
Amerykański kontrabasista i kompozytor Pascal Niggenkemper jest obecnie jednym z najbardziej aktywnych muzyków jazzowych zarówno w Europie jak i USA. Od 2005 roku artysta mieszka na stałe w Nowym Jorku, co nie przeszkadza mu jednak koncertować również na Starym Kontynencie (m.in. Belgia, Niemcy, Szwajcaria, Francja i Austria), oraz nagrywać płyty dla rozmaitych wytwórnii płytowych na całym świecie jak NoBusiness, Clean Feed, Red Toucan czy JazzHausMusik. Ostatnie cztery jego albumy to nagrane w trzyosobowych składach: ''Pasapas'' (2008), ''Urban Creatures'' (2010), ''Upcoming Hurricane'' (2011) oraz ''Fremdenzimmer'' (2011) z triem Baloni.
Pascal Niggenkemper hołduje swą twórczością zarówno klasyce spod znaku Raya Browna jak i muzyce freejazzowej Charliego Hadena czy Williama Parkera. W marcu 2010 roku na sesję nagraniową, której owoc ukazał się na wydanej rok później przez NoBusiness Records płycie ''Upcoming Hurricane'' (2011) zaprosił pianistę Simona Nabatova znanego w Polsce choćby z współpracy z Braćmi Oleś, oraz perkusistę Geralda Cleavera znanego z współpracy z samym Roscoe Mitchellem.
Baloni to kolejny po płycie ''Upcomming Hurricane'' (2011) projekt z udziałem Pascala Niggenkempera. Tym razem towarzyszą mu młody belgijski saksofonista i klarnecista Joachim Badenhorst, oraz znany z współpracy z Anthony Braxtonem wiolonczelista Frantz Loriot. To właśnie pierwsze sylaby nazwisk muzyków tworzących trio posłużyły do utworzenia dźwięcznej nazwy tria: Baloni.
Jeszcze przed włączeniem płyty warto zwrócić uwagę na intrygującą okładkę zdobiącą rozkładaną kopertę. Również ilość ilość tytułów zawartych na płycie (11), wydawać się może w przypadku muzyki osadzonej w tradycjach awangardy mało spotykaną. ''Fremdenzimmer'' to zbiór krótkich i zwartych form dźwiękowych, dalekich w swej konstrukcji od monumentalnie długich improwizowanych partii instrumentalnych. To płyta stworzona według wcześniej ustalonej koncepcji stylistycznej bardzo odległej od utartych szlaków jazzowej awangardy. Starannie opracowana, zwarta i zaplanowana, a jednocześnie daleka od przewidywalności. Płynność z jaką trójka artystów potrafi przemieścić się z obszaru kompozycji w improwizację jest niewątpliwie wypadkową niespotykanej biegłości technicznej instrumentalistów.
Na ''Fremdenzimmer'' znajdziemy odniesienia do muzyki Dalekiego Wschodu, czytelne motywy melodyczne i harmonie, ale także pełne fantazji zmiany natężenia dźwięku, podczas których instrumenty przechodzą z szeptu w niemal krzyk.
Mimo iż nie jest to muzyka łatwa w odbiorze znajdziemy w niej wyraźnie motywy melodyczne i wciągające wdzięczne pasaże melodyczne.
Jeszcze przed włączeniem płyty warto zwrócić uwagę na intrygującą okładkę zdobiącą rozkładaną kopertę. Również ilość ilość tytułów zawartych na płycie (11), wydawać się może w przypadku muzyki osadzonej w tradycjach awangardy mało spotykaną. ''Fremdenzimmer'' to zbiór krótkich i zwartych form dźwiękowych, dalekich w swej konstrukcji od monumentalnie długich improwizowanych partii instrumentalnych. To płyta stworzona według wcześniej ustalonej koncepcji stylistycznej bardzo odległej od utartych szlaków jazzowej awangardy. Starannie opracowana, zwarta i zaplanowana, a jednocześnie daleka od przewidywalności. Płynność z jaką trójka artystów potrafi przemieścić się z obszaru kompozycji w improwizację jest niewątpliwie wypadkową niespotykanej biegłości technicznej instrumentalistów.
Na ''Fremdenzimmer'' znajdziemy odniesienia do muzyki Dalekiego Wschodu, czytelne motywy melodyczne i harmonie, ale także pełne fantazji zmiany natężenia dźwięku, podczas których instrumenty przechodzą z szeptu w niemal krzyk.
Mimo iż nie jest to muzyka łatwa w odbiorze znajdziemy w niej wyraźnie motywy melodyczne i wciągające wdzięczne pasaże melodyczne.
skład:
Joachim Badenhorst - klarnety, saksofon
Frantz Loriot - wiolonczela
Pascal Niggenkemper - kontrabas