''Ramblin'' to swego rodzaju hołd dla największych trzy-osobowych formacji jazzowych jak tria Joe Hendersona, Ornette Colemana czy Sonny'ego Rollinsa, a jednocześnie wyśmienita okazja do posłuchania zbioru kompozycji takich twórców jak: Charlie Parker, Billy Strayhorn, Thelonious Monk, Ted Grouya, Zeguinha de Abreu czy wspomnianego Colemana w nowych energetycznych interpretacjach nadających im świeżości z zachowaniem właściwego standardom szacunku.
Muzycy jacy ''porwali'' się na nagranie tak wybitnego zestawu utworów jakim jest płyta ''Ramblin'' to: saksofonista i klarnecista Jarek Bothur, basista Adam Kowalewski i wybitny jazzowy perkusista Arek Skolik. Pierwszy z wymienionych muzyków wchodzi w skład orkiestry światowej sławy kompozytorki Marii Schneider i ma za sobą współpracę m.in. z: Zbigniewem Wegehauptem, Januszem Muniakiem,Piotrem Baronem, Michałem Miśkiewiczem i Jerzym Małkiem. Basista składu z kolei to współpracownik m.in.Janusza Muniaka, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Tomasza Szukalskiego, Tomasza Stańko, Leszka Możdżera, Adama Pierończyka czy Jarosława Śmietany, a także występujący w przeszłości z takimi sławami światowego jazzu jak: Bennie Maupin, Eddie Henderson, Gary Bartz czy John Abercrombie. Skład uzupełnia perkusista, kompozytor i aranżer Arek Skolik znany z wspólnych dokonań z choćby: Stanisławem Soyką, Januszem Muniakiem, Leszkiem Możdżerem, Maciejem Sikałą, Tomaszem Szukalskim, Jarosławem Śmietaną, Piotrem Baronem, Piotrem Wojtasikiem, Jerzym Milianem, Joachimem Mencelem, Stevem Loganem czy Ireneuszem Dudkiem, a także wchodzący w skład Tria Wojciecha Karolaka, z którym występował w 2012 roku m.in. w Poznaniu i Śremie.
Pomysł nagrania płyty z tak doskonale znanym repertuarem jazzowym spotkał się z dość chłodnymi reakcjami jazzowych sceptyków, twierdzących iż to dość tani sposób na nagranie płyty jaka może mieć szansę na sukces komercyjny dzięki zamieszczonym tytułom oraz opiniami typu: ''przecież to wszystko już było''. Z drugiej strony jednak należy zdać sobie sprawę z odpowiedzialności jaką wzięli na siebie trzej polscy instrumentaliści podejmując się nagrania utworów znanych już z wykonań niemal doskonałych, by płyta w najmniejszy nawet sposób nie urągała klasie kompozytorów i wcześniejszych interpretatorów zawartych tu jazzowych arcydziełek. Właśnie pełna świadomość ''ciężaru gatunkowego'' płyty ''Ramblin''sprawia iż każdy z muzyków jacy ją nagrali odcisnął w takim choćby ''Round Trip'' Colemana czy''Diverse'' Parkera, swoje własne piętno okazując jednocześnie ogromny szacunek tradycji.
Płytę otwiera jeden z najsłynniejszych tematów Colemana: ''Round Trip'', po który sięgnął owego czasu Pat Metheny. Bardzo tradycyjnie zagranego w tej wersji, zarejestrowanego z wyraźnym podziałem na kanały nagrania słucha się w tej wersji doskonale, niczym doskonałej lecz nieznanej dotąd interpretacji największych mistrzów światowego jazzu z zamierzchłych czasów.
Jednym z dwóch utworów Theloniousa Monka, po który sięgnęli nasi Muzycy jest ''Crepuscule with Nellie'' ozdobiony świetnymi partiami klarnetu (drugim jest kończący album temat ''Light Blue'').
Z przebogatego dorobku Charlie Parkera BSK Trio wybrali zakręcony melodycznie ''Diverse'', w którym upust swej ogromnej wirtuozerii dał Jarek Bothur.
Natomiast bardzo stonowany temat ''Flamingo'' utrzymany w umiarkowanym tempie oscylującym wokół bluesa jest okazją do przekonania się jak wybitnym kontrabasistą składu jest Adam Kowalewski. Świetna improwizowana partia basowa brzmiąca wespół ze ''szczoteczkami'' Skolika to jeden z najpiękniejszych fragmentów całej płyty. ''Flamingo'' to najsłynniejsza kompozycja rumuńskiego kompozytora Teo Grouya z 1941 roku, po którą w przeszłości sięgali m.in. Herb Alpert i Duke Ellington.
Skoro jesteśmy przy Ellingtonie, to kolejny zagrany przez Bothur Kowalewski Skolik Trio temat wyszedł spod pióra pianisty zespołu Ellingtona: Billy'ego Strayhorna. Doskonale zagrany na płycie ''Ramblin'' temat''Chelsea Bridge'' to jedna z trzech (obok: ''Take The 'E' Train'' i ''Lush Life'') najsłynniejszych jego kompozycji. Ponownie w tej wersji szczególnie zachwycają improwizacyjne ''wędrówki'' doskonałej sekcji Kowalewski-Skolik. Do grona najwybitniejszych słyszanych przeze mnie interpretacji ''Chelsea Bridge'', takich jak wykonania Ellingtona, Bena Webstera, Keitha Jarretta, Wyntona Marsalisa czy Tony'ego Bennetta bez cienia wątpliwości i jakichkolwiek kompleksów dołączam wersję Bothur Skolik Kowalewski Trio z roku 2012!
Czy można zabłysnąć kolejną interpretacją ''Tico Tico''? Można, jeśli dysponuje się takim warsztatem jak Panowie BSK. Doskonałe partie saksofonu, stylowo ''kroczące'' dźwięki kontrabasu zwieńczone kapitalnym solo i przede wszystkim w tym nagraniu: perkusja Arka Skolika! Przypomnę iż jedną z poprzednich wyśmienitych interpretacji przez polskich muzyków tego -jakby nie było: dość mało skomplikowanego melodycznie tematu, była wersja Prowizorki Jazz Band jaką można znaleźć na płycie''New Life'' (2007).
Zakończeniem płyty jest króciutka miniaturka Monka z piękną partią klarnetu: ''Light Blue''.
Po zakończeniu płyty jeszcze raz spoglądam na spis utworów. Tak, to wszystko już znaliśmy wcześniej. A jednak jest coś w płycie ''Ramblin'' co sprawia iż słucha jej się z zapartym tchem i sięgał będę po nią zapewne często.
Doskonałe wręcz możliwości Muzyków biorących udział w nagraniu. Świetny dobór repertuaru i doskonale zrealizowana technicznie płyta. Z całego serca: Polecam!
skład:
Jarek Bothur - saksofony, klarnet
Adam Kowalewski - kontrabas
Arek Skolik - perkusja
Płytę otwiera jeden z najsłynniejszych tematów Colemana: ''Round Trip'', po który sięgnął owego czasu Pat Metheny. Bardzo tradycyjnie zagranego w tej wersji, zarejestrowanego z wyraźnym podziałem na kanały nagrania słucha się w tej wersji doskonale, niczym doskonałej lecz nieznanej dotąd interpretacji największych mistrzów światowego jazzu z zamierzchłych czasów.
Jednym z dwóch utworów Theloniousa Monka, po który sięgnęli nasi Muzycy jest ''Crepuscule with Nellie'' ozdobiony świetnymi partiami klarnetu (drugim jest kończący album temat ''Light Blue'').
Z przebogatego dorobku Charlie Parkera BSK Trio wybrali zakręcony melodycznie ''Diverse'', w którym upust swej ogromnej wirtuozerii dał Jarek Bothur.
Natomiast bardzo stonowany temat ''Flamingo'' utrzymany w umiarkowanym tempie oscylującym wokół bluesa jest okazją do przekonania się jak wybitnym kontrabasistą składu jest Adam Kowalewski. Świetna improwizowana partia basowa brzmiąca wespół ze ''szczoteczkami'' Skolika to jeden z najpiękniejszych fragmentów całej płyty. ''Flamingo'' to najsłynniejsza kompozycja rumuńskiego kompozytora Teo Grouya z 1941 roku, po którą w przeszłości sięgali m.in. Herb Alpert i Duke Ellington.
Skoro jesteśmy przy Ellingtonie, to kolejny zagrany przez Bothur Kowalewski Skolik Trio temat wyszedł spod pióra pianisty zespołu Ellingtona: Billy'ego Strayhorna. Doskonale zagrany na płycie ''Ramblin'' temat''Chelsea Bridge'' to jedna z trzech (obok: ''Take The 'E' Train'' i ''Lush Life'') najsłynniejszych jego kompozycji. Ponownie w tej wersji szczególnie zachwycają improwizacyjne ''wędrówki'' doskonałej sekcji Kowalewski-Skolik. Do grona najwybitniejszych słyszanych przeze mnie interpretacji ''Chelsea Bridge'', takich jak wykonania Ellingtona, Bena Webstera, Keitha Jarretta, Wyntona Marsalisa czy Tony'ego Bennetta bez cienia wątpliwości i jakichkolwiek kompleksów dołączam wersję Bothur Skolik Kowalewski Trio z roku 2012!
Czy można zabłysnąć kolejną interpretacją ''Tico Tico''? Można, jeśli dysponuje się takim warsztatem jak Panowie BSK. Doskonałe partie saksofonu, stylowo ''kroczące'' dźwięki kontrabasu zwieńczone kapitalnym solo i przede wszystkim w tym nagraniu: perkusja Arka Skolika! Przypomnę iż jedną z poprzednich wyśmienitych interpretacji przez polskich muzyków tego -jakby nie było: dość mało skomplikowanego melodycznie tematu, była wersja Prowizorki Jazz Band jaką można znaleźć na płycie''New Life'' (2007).
Zakończeniem płyty jest króciutka miniaturka Monka z piękną partią klarnetu: ''Light Blue''.
Po zakończeniu płyty jeszcze raz spoglądam na spis utworów. Tak, to wszystko już znaliśmy wcześniej. A jednak jest coś w płycie ''Ramblin'' co sprawia iż słucha jej się z zapartym tchem i sięgał będę po nią zapewne często.
Doskonałe wręcz możliwości Muzyków biorących udział w nagraniu. Świetny dobór repertuaru i doskonale zrealizowana technicznie płyta. Z całego serca: Polecam!
Robert Ratajczak
skład:
Jarek Bothur - saksofony, klarnet
Adam Kowalewski - kontrabas
Arek Skolik - perkusja