I.Reflections on War: Prologue; Respite; Denounement;
II.Little E's Dance: Little E's Dance Part I; Little E's Dance Part II; Rubber Legs; Butterfly; Hommage a Debussy; Primodial (The Question); Meditations on childhood; Abstraction #1; Frenzy; Earth Song; Whirling Dervish; For McCoy; Children's Prelude
II.Little E's Dance: Little E's Dance Part I; Little E's Dance Part II; Rubber Legs; Butterfly; Hommage a Debussy; Primodial (The Question); Meditations on childhood; Abstraction #1; Frenzy; Earth Song; Whirling Dervish; For McCoy; Children's Prelude
Pianista i kompozytor Michael Jefry Stevens od wielu lat współpracuje z wspaniałym kontrabasistą Joe Fondą znanym choćby z supergrupy The NU Band (jaka w 2011 roku wydała rewelacyjny album ''Relentlessness''oraz wystąpiła w Poznaniu 10.03.2012 w klubie Blue Note) czy projektów FAB (album ''Live at the Iron Works'', 2005) i ZMF Trio (''Circle The Path'', 2007). W latach 1988-1990 wraz z Davem Douglasem prowadził legendarny Mosaic Sextet, w skład którego wchodzili poza leaderami i Fondą: Mark Feldman (skrzypce), Michael Rabinowitz (fagot) i perkusista Harvey Sorgen. Płyta "Today This Moment" (1988) nagrana tym składzie uważana jest za jeden z klasycznych albumów jazzowych lat 90-tych i wymieniona została na liście tysiąca najlepszych płyt wszechczasów prestiżowego przewodnika płytowego Penguin Guide to Jazz. Kolejnym wielkim projektem muzyka okazała się formacja jaką utworzył z wspomnianym wcześniej J.Fondą Fonda/Stevens Group, pod której szyldem ukazało się 12 płyt. Do roku 2012 ukazało się blisko 80 albumów z udziałem Michaela Jefry Stevensa, a jako kompozytor jest autorem ponad 400 utworów jazzowych wykonywanych przez różne składy (również big bandy i kwartety smyczkowe). W Polsce znany jest miłośnikom jazzu dzięki czterem płytom jakie ukazały się nakładem NotTwo Records.
Płyta ''Portrait In Red'' jaka ukazała się w 2001 roku nakładem kanadyjskiej wytwórnii Cactus przemianowanej w późniejszych latach na Red Toucan Records (znanej z tak doskonałych płyt wydanych w 2012 roku jak ''Cookbook'' tria Thomasa Heberera Clarino czy płyty ''Ensemble X'' wieloosobowego projektu Carla Ludwiga Hubscha) zawiera nagrania dokonane solo przez M.J.Stevensa jeszcze w roku 1991 w New Jersey, jakie przez 10 lat nie ujrzały światła dziennego. To pianista wpółpracujący m.in. z Tony Bennetem i Wyntonem Marsalisem a zarazem przyjaciel Stevensa: Bruce Barth namówił Artystę na opublikowanie tego materiału. Chwała mu za to, gdyż płyta okazała się jednym z najciekawszych jazzowych albumów fortepianowych pierwszego dziesięciolecia XXI wieku.
Album ''Portrait In Red'' w podtytule opisany jako ''Jazz Rhapsody for Michael Jefry Stevens'' składa się z dwóch części: agresywnej w przekazie i bardzo awangardowej ''Reflections on War'', która w kluminacyjnych fragmentach: ''Prologue'' i ''Respite'' ociera się wręcz o kakofonię, oraz wypełniającej większość albumu wieloczęściowej suity ''Little E's Dance''. Większość materiału oparta jest na fortepianowych improwizacjach, z wyjątkiem dwóch utworów napisanych przez Stevensa jeszcze w latach 70-tych: ''Childrens Prelude'' oraz ''Hommage a Debussy'' złożonego z krótkich impresji inspirowanych muzyką Claude Debussy'ego z wplecionymi motywami jego utworów. To nie jedyne cytaty jakie słyszymy na ''Portait In Red''; w nagraniu zatytułowanym ''Meditations on Childhood'' Stevens sięga po melodię Henryka Warsa napisaną do piosenki ''Panie Janie'' Ludwika Starskiego z filmu ''Zapomniana melodia'' (1938) odkrywając zupełnie inne oblicze jednej z najsłynniejszych przedwojennych polskich piosenek.
Przepięknie brzmi na płycie subtelny i delikatny temat ''Butterfly'' wchodzący w skład suity ''Little E's Dance''i poprzedzający impresje na temat Debussy'ego. Te właśnie fragmenty płyty ukazują romantyczną stronę wirtuozerii M.J.Stevensa oraz wyjątkowo ciepłe i kameralne brzmienie Steinwaya.
Drugim swego rodzaju hołdem (po ''Hommage a Debussy'') jest zamieszczony jako przedostatni w programie płyty temat ''For McCoy'' inspirowany muzyką McCoy Tynera.
Płytę pianista zadedykował ''Wszystkim Dzieciom, gdyż przyszłość Świata leży w ich rękach'' a na jej okładce umieszczono piękny wiersz Amy Fleury.
Nieprawdopodobnym wydaje się fakt iż ''Portrait In Red'' to pierwsza w niezwykle bogatej dyskografii Michaela Jefry Stevensa płyta nagrana w konwencji: solo piano. Miejmy nadzieję iż nie raz jeszcze Pianista zaszczyci nas równie wyśmienitą muzyką utrzymaną w tej formule.
Płyta ''Portrait In Red'' jaka ukazała się w 2001 roku nakładem kanadyjskiej wytwórnii Cactus przemianowanej w późniejszych latach na Red Toucan Records (znanej z tak doskonałych płyt wydanych w 2012 roku jak ''Cookbook'' tria Thomasa Heberera Clarino czy płyty ''Ensemble X'' wieloosobowego projektu Carla Ludwiga Hubscha) zawiera nagrania dokonane solo przez M.J.Stevensa jeszcze w roku 1991 w New Jersey, jakie przez 10 lat nie ujrzały światła dziennego. To pianista wpółpracujący m.in. z Tony Bennetem i Wyntonem Marsalisem a zarazem przyjaciel Stevensa: Bruce Barth namówił Artystę na opublikowanie tego materiału. Chwała mu za to, gdyż płyta okazała się jednym z najciekawszych jazzowych albumów fortepianowych pierwszego dziesięciolecia XXI wieku.
Album ''Portrait In Red'' w podtytule opisany jako ''Jazz Rhapsody for Michael Jefry Stevens'' składa się z dwóch części: agresywnej w przekazie i bardzo awangardowej ''Reflections on War'', która w kluminacyjnych fragmentach: ''Prologue'' i ''Respite'' ociera się wręcz o kakofonię, oraz wypełniającej większość albumu wieloczęściowej suity ''Little E's Dance''. Większość materiału oparta jest na fortepianowych improwizacjach, z wyjątkiem dwóch utworów napisanych przez Stevensa jeszcze w latach 70-tych: ''Childrens Prelude'' oraz ''Hommage a Debussy'' złożonego z krótkich impresji inspirowanych muzyką Claude Debussy'ego z wplecionymi motywami jego utworów. To nie jedyne cytaty jakie słyszymy na ''Portait In Red''; w nagraniu zatytułowanym ''Meditations on Childhood'' Stevens sięga po melodię Henryka Warsa napisaną do piosenki ''Panie Janie'' Ludwika Starskiego z filmu ''Zapomniana melodia'' (1938) odkrywając zupełnie inne oblicze jednej z najsłynniejszych przedwojennych polskich piosenek.
Przepięknie brzmi na płycie subtelny i delikatny temat ''Butterfly'' wchodzący w skład suity ''Little E's Dance''i poprzedzający impresje na temat Debussy'ego. Te właśnie fragmenty płyty ukazują romantyczną stronę wirtuozerii M.J.Stevensa oraz wyjątkowo ciepłe i kameralne brzmienie Steinwaya.
Drugim swego rodzaju hołdem (po ''Hommage a Debussy'') jest zamieszczony jako przedostatni w programie płyty temat ''For McCoy'' inspirowany muzyką McCoy Tynera.
Płytę pianista zadedykował ''Wszystkim Dzieciom, gdyż przyszłość Świata leży w ich rękach'' a na jej okładce umieszczono piękny wiersz Amy Fleury.
Nieprawdopodobnym wydaje się fakt iż ''Portrait In Red'' to pierwsza w niezwykle bogatej dyskografii Michaela Jefry Stevensa płyta nagrana w konwencji: solo piano. Miejmy nadzieję iż nie raz jeszcze Pianista zaszczyci nas równie wyśmienitą muzyką utrzymaną w tej formule.