│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.3.19

Deep Schrott: One /2010/

Cultural Value; Oh Well; That's Right; Helter Skelter; The Brand New; Sweet Neo Schrott; Crimson Medley (Intro; In The Court Of The Crimson King; Red; I Talk To The Wind; In The Wake Of Poseidon); Nice Lines, Man; Thick Description; Left Behind; Fire; Black Dog; Can't Get You Out Of My Head; When You Think Of Me; Stairway To Heaven


 
Deep Schrott to doprawdy niecodzienny projekt a zarazem jeden z najodważniejszych w ostatnich latach na europejskiej scenie jazzowej. Nie na co dzień bowiem spotykamy się próbą tworzenia muzyki przez kwartet saksofonistów, tym bardziej iż artyści sięgneli po tak specyficzne instrumenty jakimi są saksofony basowe i nie są wspomagani w swych dokonaniach przez jakiekolwiek dodatkowe instrumenty. Jeśli dodać do tego repertuar po jaki sięgneli na tej płycie, otrzymany efekt po prostu musi zaskoczyć nawet najbardziej osłuchanego z najróżniejszymi innowacjami brzmieniowo -interpretacyjnymi odbiorcę.
W projekcie Deep Schrott wziął udział m.in. wszechstronny saksofonista i kompozytor, oraz twórca muzyki teatralnej i filmowej współpracujący ze słynnym WDR Big Band, Jan Klare -znany z takich projektów jak The Dorf (wyśmienita płyta''Le Record'', 2011), czy ''1000'' (wspaniały awangardowy projekt w konwencji kwartetu z trębaczem Bartem Marisem). Innym muzykiem jakigo znać możemy z rozlicznych projektów jest Dick Raulf (NOX z wokalistą Gerdem Kosterem -albumy''Lieder zum Nacht'', ''Gabelfruhstuck'' i ''Hasenbrot'', czy trio Drift z Frankiem Schulte i Fredem Frithem -płyta ''Sonargemeinschaft'', 2008 i solowy album ''Brotwalzer'', 2011).
Repertuar pierwszej płyty tego ekscentrycznego kwartetu to osiem utworów skomponowanych przez Dicka Raulfa, Andreasa Kalinga i Wollie Kaisera, oraz transkrypcje kompozycji rockowych z repertuaru m.in. Fleetwood Mac (''Oh Well''), The Beatles (''Helter Skelter'') czy Led Zeppelin (''Black Dog'' i ''Stairway To Heaven''). Największą niespodzianką jest jednak ''Crimson Medley'' złożony z kilku tematów wybranych z repertuaru ...King Crimson! Podczas kilkuminutowego ''karmazynowego setu'' szczególnie pięnie brzmi motyw ''I Talk To The Wind'' ukazujący poza świetnie budowaną przez dwa saksofony linią melodyczną, także głębokie partie podkładu rytmicznego pozostałych dwóch instrumentów.
Każdy z saksofonów basowych odgrywa w muzyce tworzonej przez kwartet w poszczególnych fragmentach odmienną rolę. Są rozimprowizowane solówki, doskonale i bogato brzmiący podkład rytmiczny, dialogi poszczególnych saksofonów. W sumie doprawdy niczego nie brakuje! Nieco zapomniany w ostatnich latach instrument jakim jest potężny saksofon basowy jawi nam się podczas słuchania tych nagrań jako wyjątkowy i oferujący szeroką paletę brzmieniową, niemożliwą do osiągnięcia na jakimkolwiek innym rodzaju instrumencie.



skład:
Wollie Kaiser - saksofon
Andreas Kaling - saksofon
Jan Klare - saksofon
Dirk Raulf - saksofon