
W dniach 7-9 czerwca 2013 odbyła się w Poznaniu kolejna, szósta już edycja Ethno Port Poznań (RELACJA). Uznawany za jeden z najlepszych festiwali world music na świecie odbył się na terenie obiektów C.K.Zamek. W ciągu trzech dni na Dziedzińcach Zamkowych oraz w salach C.K.Zamek odbyło się piętnaście koncertów artystów z Iranu, Serbii, Włoch, USA, Bośni i Hercegowiny, Węgier, Albanii, Libanu, Bangldeszu, Hiszpanii, Turcji, Francji, Indii, Mali, Rosji i Polski. Podobnie jak przy okazji poprzednich edycji Festiwalu ukazała się promocyjna płyta kompilacyjna złożona z nagrań artystów biorących udział w przedsięwzięciu.
Uwagę zwracają takie fragmenty płyty jak choćby utwór jednego z najwybitniejszych muzyków indyjskich Pandita Hariprasada Chaurasi (''Jait Jod And Jhala''), irańskiego śpiewaka Alirezy Ghorbani (''Parizad''), turecko-irańskiego duetu Kayhan Kalhor & Erdal Erzincan (''Part 5''), pochodzącej z Mali formacji Tamikrest (''Aratane N'adagh'') czy (niestety tylko krótki fragment) utworu wyśmienitego duetu z Francji Jean-Luc Thomas (mistrz drewnianego fletu poprzecznego) i Yvon Riou (gitara): ''Marche-Plinn-An Daou Vreur''.
Stricte etniczna stylistyka niektórych nagrań, niejednokrotnie wymagająca ze strony słuchacza większego zaangazowania, doskonale przeplatana jest utworami o lekkim, melodyjnym niemal przebojowym przesłaniu jak produkcje choćby Dubioza Kolektiv z Bośni i Hercegowiny doskonale łączącej rytmy bałkańskie z muzyką rockową (''U.S.A.'') czy romskiej orkiestry dętej z Serbii Boban & Marko Markovica (''Devla'')
Oprócz niewątpliwej wartości dokumentacyjnej kompilacja wydana przez CK Zamek jest też po prostu świetną składanką, której doskonale się słucha, podróżując po bliskich, dalszych i bardzo odległych zakątkach świata. To także rzetelny przegląd najciekawszych projektów muzycznych muzyki etnicznej ostatnich lat, a także wyjątkowa pamiątka z Festiwalu, która nawet po kilku latach pozwoli nam przypomnieć sobie każdego z artystów jacy pojawili się na ethnoportowych scenach.
Uwagę zwracają takie fragmenty płyty jak choćby utwór jednego z najwybitniejszych muzyków indyjskich Pandita Hariprasada Chaurasi (''Jait Jod And Jhala''), irańskiego śpiewaka Alirezy Ghorbani (''Parizad''), turecko-irańskiego duetu Kayhan Kalhor & Erdal Erzincan (''Part 5''), pochodzącej z Mali formacji Tamikrest (''Aratane N'adagh'') czy (niestety tylko krótki fragment) utworu wyśmienitego duetu z Francji Jean-Luc Thomas (mistrz drewnianego fletu poprzecznego) i Yvon Riou (gitara): ''Marche-Plinn-An Daou Vreur''.
Stricte etniczna stylistyka niektórych nagrań, niejednokrotnie wymagająca ze strony słuchacza większego zaangazowania, doskonale przeplatana jest utworami o lekkim, melodyjnym niemal przebojowym przesłaniu jak produkcje choćby Dubioza Kolektiv z Bośni i Hercegowiny doskonale łączącej rytmy bałkańskie z muzyką rockową (''U.S.A.'') czy romskiej orkiestry dętej z Serbii Boban & Marko Markovica (''Devla'')
Oprócz niewątpliwej wartości dokumentacyjnej kompilacja wydana przez CK Zamek jest też po prostu świetną składanką, której doskonale się słucha, podróżując po bliskich, dalszych i bardzo odległych zakątkach świata. To także rzetelny przegląd najciekawszych projektów muzycznych muzyki etnicznej ostatnich lat, a także wyjątkowa pamiątka z Festiwalu, która nawet po kilku latach pozwoli nam przypomnieć sobie każdego z artystów jacy pojawili się na ethnoportowych scenach.